torsdag, februari 01, 2024

En stjärna att slicka på och dagens ord 138

Joyce Carol Oates skrev "Blonde" och när jag hade läst (slukat!) den boken ansåg jag dels att jag visste allt som fanns att veta om Marilyn Monroe, dels att hon själv hade berättat hela sin historia för JCO. Vilket naturligtvis var föga troligt, Marilyn dog 1962, 35 år ung, och boken kom 2000.

Hennes öde fortsätter än i dag att fascinera. Norma Jeane Baker levde kort och intensivt och hyllas ständigt postumt för sin utstrålning, som inte bara var sexig, utan också visade begåvning och intelligens.  Den senare skymdes ofta av bysten, inklädd i ålskinn med paljetter.

1995 blev Marilyn frimärke i USA. Då kostade hennes porträtt 32 cent. Och det visar sig, att jag slog till och köpte fyra stycken! De dök upp i min skåpstädning som en trevlig överraskning. Tillsammans med dem låg tidningsurklippet ni ser på bilden nedan.

Det är Marilyns skådespelarkollega Eli Wallach som kommenterar det nyss släppta frimärket med något han tror att stjärnan själv skulle ha sagt. Tyvärr är ordleken inte lätt överförd till svenska men jag tror det går bra ändå!

Om du mot förmodan inte läst "Blonde" kan jag bara rekommendera den å det allra varmaste. Dessutom hoppas jag att du, för din egen skull, sett filmen "I hetaste laget" (Some Like It Hot) från 1959 där Marilyn spelar med Tony Curtis och Jack Lemmon. En suverän trio! Går att se på flera streamingtjänster, men enbart mot betalning så vitt jag begriper.

På köpet har jag lärt mig ett nytt ord. Mina märken är POSTFRISKA. Vilket tydligen betyder att de aldrig slickats fast på ett kuvert. Där fick jag ännu ett "dagens ord" att lägga till de andra!
Tänk vilka fynd man kan göra när man "döstädar" lite!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Vilken tur att du hade dom kvar!
    KRAM-Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och överraskande ... hade absolut glömt bort detta! Kram tillbaka!

      Radera
  2. hon är värd ett frimärke, boken finns i bokhyllan, filmen ville jag inte se

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ville du inte se "I hetaste laget"??????? Varför i all världen????

      Radera
    2. Hannele5:01 em

      du skrev om Joyce Carol Oates Blonde som blivit filmatiserad.

      I hetaste laget (Some Like It Hot) såg jag nyligen i svt

      Radera
    3. OK feltolkning av mig. Men nej, den filmen vill jag inte se.

      Radera
  3. jag har boken Marilyn Monroe skrivit;
    Fragment – dikter, dagboksanteckningar, brev

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2011/11/marilyn-monroe.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skulle jag gärna ta mig en titt på.

      Radera
  4. Ja, den boken har jag läst, och finns i min bokhylla, eller möjligen i källarförrådet? Tyckte mycket om den! Va kul att du hittade frimärkena, och ett underbart citat där av Eli! HAha!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskade boken!
      Tror Marilyn blev frimärke inte bara i sitt hemland, dessutom. Hon var ju en prydnad var hon än hamnade ...

      Radera
  5. En riktigt bra bok. Och detta att du hittade frimärkena var ju en fullträff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oförglömlig läsning! När jag rotade vidare insåg jag att jag fått märkena från en kompis i USA - hon insåg att jag skulle gilla både dem och citatet.

      Radera