torsdag, februari 29, 2024

Missa inte den här filmen!

Tvekar inte en sekund när jag påstår att här och nu ska du få det bästa filmtips du fått på mången god dag! "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri" är en amerikansk långfilm från 2017 som nominerades till flera Oscars och fick två, för bästa kvinnliga huvudroll och bästa manliga biroll. Jag såg den på bio när den var ny (före Oscars-utdelningen!) och lämnade salongen tämligen omskakad.

Huvudrollen spelas av Frances McDormand. Hon är Mildred, en mamma vars dotter blir våldtagen och mördas, och hon skyr inga medel för att hitta den skyldige när polisen inte verkar klara det  om de ens försöker? Kampanjen börjar med de där stora affischerna vid infarten till (den fiktiva) staden Ebbing. 
Filmen bygger på en sann story, men då var det mordoffrets pappa som kämpade för att få rättvisa. 

Det här är ett helt lysande kriminaldrama som du absolut ska se om du inte redan gjort det. Sent på lördagskvällen sänds den i SVT1, klockan 23.05, men du kan också se den när du vill på SVT Play fram till 24 mars. Tvekar du? Låt mig lägga till att filmen också fått tre Golden Globe Awards och ytterligare en bunt superfina priser. Och att den med största sannolikhet inte kommer att lämna dig oberörd. Missa den inte!  Jag tänker för min del se om den. Minns tydligt att den har ett väldigt bra slut ...

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Svar
    1. öppen slut kallas det

      Radera
    2. Såg om den igår. Den höll. Verkligen. Och slutet är fortfarande jättebra, jag behöver ingen etikett på det!

      Radera