måndag, februari 12, 2024

SELFIE om kärlek

Störst av allt? Ja men det är ju Kärleken, det svaret har många levererat i olika tappningar: som film, i litteraturen, i musikform, i festens mat och dryck. Veckans SELFIE går alltså i kärlekens tecken. Det är ju Alla Hjärtans dag på onsdag! Den kan vi fira här, tillsammans, hela veckan! 

1. Kärleksfilm! Det finns förstås många, men en från 60-alet är oförglömlig: "En man och en kvinna" i regi av Claude Lelouch med Anouk Aimée och Jean Louis Trintignant. Tror att jag sett den fyra gånger, minst. Den var på sitt sätt revolutionerande, inspelad i svartvitt med vissa scener färglagda i efterhand! Och tänk bara på scenen när hon sitter och kör bil med tårarna rinnande  och så går vindrutetorkarna igång ... och tänk när han tvättar hennes hår till tonerna av en samba ... 

2. Kärlekslåt! "(You make me feel like) A Natural Woman" av och med Carole King. Tätt följd av "Shallow" med Lady Gaga och Bradley Cooper. Klicka på länkarna, så uppstår ljuv musik!

3. Kärlek till barn! "Kejsarn av Portugallien", Selma Lagerlöfs lilla mästerverk, hur skulle jag kunna gå förbi den? Men kompletterar med ett mer nutida bidrag: Abba-låten som Agnetha Fältskog hörs mest i. Hon står i köksfönstret och ser sin dotter gå iväg till skolan och sjunger "Kan man ha en solkatt i en bur?" (Slipping Through My Fingers). Björn & Benny skrev låten, den svenska (geniala) texten skrevs av Niklas Strömstedt.

4. Kärleksbok! "Det blödande hjärtat" (The Bleeding Heart) skrev Marilyn French. Jag kunde inte lägga den ifrån mig. Och en klassiker: Sigrid Undsets "Kristin Lavransdotter".

5. Kärleksmat! Förälskade havskräftstjärtar (Langoustines Amoreuses) med kärlek redan på den tryckta menyn  även om de aldrig blir som de som serverades på klassiska restaurang Gourmet i Stockholm. Alternativt färska ostron i solskenet på stranden vid havet de kommit upp ur.

6. Kärleksdryck! För många är nog svaret champagne. Men vad sägs om en rom punch med alkoholhalt efter tycke och smak, att drickas i soligt väder? Fast i grund och botten hänger det förstås mest på sällskapet man höjer en skål med. Samma sak med maten.

Förra veckan såg SELFIE-gänget ut så här: IngridHanneleMargaretha MrsCallowayPaula KinaBPHannaFemfemmanSmileMiaNillaAnkiKrakaProfessorDeutschSusjos, Sara, Anna i Portugal. Klicka dig runt och kolla in deras tankar om tv, det kan bli några bra tittartips!

Och för att underlätta, här är de sex punkterna bara att ta med Ctrl+C:
1. Kärleksfilm!
2. Kärlekslåt! 
3. Kärlek till barn!
4. Kärleksbok!
5. Kärleksmat!
6. Kärleksdryck
!

Ser fram emot att läsa era svar och därmed få veta lite mer om er! Ha en fin vecka med Valentin och alla andra!

Copyright Klimakteriehäxan   

30 kommentarer:

  1. 💙 vad vore livet utan kärlek:

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/02/karlek-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är som vanligt snabb i starten och kort och koncis!

      Radera
  2. de där kräftstjärtarna tog jag ur egen fatabur innan jag läst din texthttps://mrscalloway.blogspot.com/2024/02/selfie-v-7-2024-om-karlek.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du fick med mycket fin kärlek i dina sex punkter!

      Radera
  3. Jaha...du går verkligen all in vad gäller uttömmande "oändliga" ämnen....man kan ju skriva hur mkt som helst....KUL!
    Bra bok där, "Kejsaren av Portugalien" är sannerligen ett praktexempel på kärlek till sitt barn!
    Ha en fin vecka!
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/02/karlek.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Din kärleksdryck skulle passa nu i dessa vintriga dagar! Kul att du fortsätter med SELFIEn!

      Radera
  4. Nu har jag skrivit mina kärlekssvar!
    Kejsaren av Portugalien är en sorglig bok om kärlek tycker jag.
    Viss beror det på vem man skålar med om det blir en kärleksdryck eller ej.
    Ha en trevlig vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu gjorde du mig nyfiken på "Profeten", känner inte alls till den boken.

      Radera
  5. LillaSyster2:19 em

    Förälskade havskräftor det låter, det! Min selfie är klar, men publiceras först imorgon. Ha en bra eftermiddag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har vi något att se fram emot!

      Radera
  6. Trevligt tema, passar perfekt med tanke på alla hjärtans dag i faggorna. Här kommer mitt bidrag, med en hel massa andra pladder också.

    http://hannaskrypin.se/selfie-7-karlek/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa dina svar, och båda älskar vi uppenbarligen jordgubbar!

      Radera
  7. Så är jag äntligen hemma och har kunnat lägga ut ett inlägg
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du gör naturligtvis helt rätt som håller dig till vatten i alla lägen. Glad att du är med här!

      Radera
  8. Dina låtar känner jag till. Bra låtar! Filmerna och böckerna får jag ta och spana in.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där kycklingreceptet ska jag googla tag i, även om jag redan råkar vara gift ... Roligt att du hänger på!

      Radera
  9. https://paulaz.se/selfie-med-ord-om-karlek/ Några ord om kärlek från mig. Ler åt dina ljuvliga kärleksrätter, skulle sluka med hull och hår, men har trots ett antal äktenskap inte hittat en karl som gillar dem!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ajaj, dina män har haft andra smaklökar ... mest synd om dom, eller hur? Gillar både filmen du valt och maten du serverar, den passar kanske dina karlar bättre ...

      Radera
  10. Som vanligt tittat jag in för att läsa både din och en del andras "selfie" . Funderar också för egen del-
    Filmen skulle jag kanske också välja. Men West side Story och Dr. Zjivago skulle nog konkurrera. Låtarna känner jag till och gillar dem. Kom här att tänka på "She" sjungen av Charles Aznavour och på franska.
    Minns också restaurang Gourmet i Gamla stan och de förälskade havskräftorna. Jag var 18 år ...
    TYvärr finns den ju inte kvar men havskräftorna lagar jag ibland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aznavour är ett bra val!
      Gourmet med havskräftorna låg faktiskt på Tegnergatan, i regi av den legendariske Peter Schück. Men säkert finns det nån krog i Gamla Stan som också serverar denna ljuvliga maträtt! Har aldrig vågat försöka laga den själv.

      Radera
  11. Ja, där ser man. Har lagt upp ett bidrag till Selfie redan under eftermiddagen, men såklart har jag glömt att både kommentera hos sig och lägga upp länken. Så typiskt jag;-)
    Här ligger mitt bidrag i alla fall:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/02/glad-mandag-med-selfie-karlek.html
    ---------------------------------------------------------
    Såklart känner jag inte igen filmen, men väl Carole Kings låt. Kan till och med nynna på den, vilket inte är vanligt i mitt fall. Jag menar låten kom ju inte ut igår precis;-)
    Vad gäller favvo-maten så är jag med - helt och hållet. Det gäller även dryck. Sällskapet får avgöra. Enda kravet är att det INTE är champagne/cava eller nåt annat som innehåller kolsyra;-)

    Stort tack för att du håller i Selfie:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Aldrig fel med en Beatles-låt, eller hur? Carole Kings låtskatt är också minnesvärd, lindrigt uttryckt. Jag älskar henne!Vad beträffar kolsyrade drycker är jag väldigt glad och tacksam att jag, till skillnad från dig, tål dem alldeles utmärkt!

      Radera
  12. Här kommer mina svar. Det var en utmaning för mig.
    https://kraka.moah.se/2024/02/13/selfie-karlek/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är kärlek och vänskap väldigt lika varandra, tänker jag. Du lyfter fram en ljuvlig film, både rolig och romantisk!

      Radera
  13. Inte helt lätta frågor den här gången, men kul att läsa dina svar.
    Mina svar finns nu på plats ... https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/02/13/selfie-19/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att döma av dina svar var det i a f inte alltför svårt! Roligt att se dina val, kul att du är med här!

      Radera
  14. LillaSyster3:28 em

    https://mittskogsliden.blogspot.com/2024/02/selfie-7-om-karlek.html?m=1

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där satt den! Roligt att läsa dina svar, igen. Uppskattar dina val rakt igenom faktiskt.

      Radera
  15. Såklart hängde jag på, ser dock nu att jag glömt nr 4, får fixa den i efterhand!
    https://susjos.blogspot.com/2024/02/lordagsminnen-och-veckans-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att du hann med en SELFIE trots sömnbehov, nytt nattpass, förkylning och så lite Mello-smälla dessutom - bra jobbat!

      Radera