måndag, februari 19, 2024

SELFIE om tårar

Hur nära till tårar har du? Vi har alla olika långt till dem, av enskilda anledningar, vare sig det handlar om sorge- eller glädjetårar. I veckans SELFIE är det tänkt att vi ska avslöja vad som gjort oss riktigt snyftnödiga, detta utmärkta ord som jag fick "i present" av en av mina allra trognaste bloggläsare som tyvärr inte lever längre.

1. Den boken fick mig att gråta: "Utvandrarna" av Vilhelm Moberg. När Kristina biter i astrakanäpplet blev min pocketbok blöt ... sedan dess har mer än en besserwisser påpekat att äppelkärnorna hon hade med sig från Småland omöjligen hade hunnit producera frukt på den tid hon varit i Amerika, men än sen då?

2. Den filmen fick mig att gråta: "Broarna i Madison County". Meryl Streep och Clint Eastwood är otroligt bra!

3. Den nyheten fick mig att gråta: En lång rad faktiskt. Exempel: Estonia, alla krigsutbrott, historien om "Lilla Hjärtat". Om Trump blir president i USA igen kommer jag definitivt att gråta och bli mycket svår att trösta.

4. Den sporthändelsen fick mig att gråta: Sanna Kallur fastnar på första häcken och faller pladask i OS i Peking 2011. Men jag har fällt tårar av idrottsglädje också!

5. Den låten fick mig att gråta: "Du måste finnas", av Björn & Benny. Det är Kristina som sjunger ut sin själsnöd i musikalen "Kristina från Duvemåla". Helen Sjöholm gjorde den först och gjorde den omöjlig att glömma. (Ja, det blev 2 x Kristina här, jag inser det!)

6. Den kaffetåren är den bästa: Vanligt bryggkaffe, svart.  

Om man hänger på SELFIE-gänget bjuder man på upplysningar om sig själv, information som inte kräver ett foto (men som naturligtvis kan ha det). Om du klickar dig runt hos de bloggare som var med förra veckan får man veta saker om synen på kärlek i olika former! Här har du länkar till dem som deltog då: HanneleMargaretha MrsCallowayPaula KinaBPHanna, NillaAnkiKrakaProfessorDeutschSusjos

När du blir en av oss, glöm då inte att lägga in en kommentar med länk här hos mig, så att vi kan kika in och bli mer bekanta med dig! Trevlig vecka önskas ni alla! Må eventuella tårar vara av den gladare sorten!

Copyright Klimakteriehäxan

47 kommentarer:

  1. Vilhelm Moberg kan leverera, han är duktig på att beskriva människor.
    Inget kaffe utan grädde 40%, espresso funkar med en pralin.
    Det blev väldigt personligt:

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/02/tarar-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, om Moberg. Enda kaffet som "tål" grädde är i form av en Irish Coffee, tycker jag!

      Radera
  2. Här är länken till en SELFIE från Lillasyster, hon blev före mig i dag: https://mittskogsliden.blogspot.com/

    SvaraRadera

  3. Jag har varken lyckats ta reda på varför man säger ”gråta en vers”, eller svarat på dina frågor — men jag har ägnat gråten några rader (& verser).
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Ett gammalt bergtroll" förtjänar att lyftas fram.

      Radera
  4. Instämmer i allt, förutom att jag vill ha mjölk i kaffet. Dessutom skulle ju punkterna 1 och 2 kunna byta plats, båda bra både som film och bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt med lite medhåll!!! :-D
      Jag har dock inte läst "Broarna", bara sett filmen.

      Radera
    2. ullaw:s blogg kommer jag bara till profilsidan, sedan kommer jag inte vidare! 🤔

      Radera
    3. Tror inte hon uppdaterar sin blogg längre. Så ta det inte personligt! :-D

      Radera
  5. Instämmer också i mycket av vad du skriver, men speciellt i trean. Blir Trump vald då blir jag otröstlig! Kan amerikanska folket verkligen vara så obota dumma? Jag VILL inte tro det!
    Hur som helst så har jag skrivit ner några andra saker som jag gråter över. Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att jag tror att Trump har mycket stora chanser att vinna. Det är så sorgligt.

      Radera
  6. Visst skulle man känna sig ledsen och besviken om Trumpe blev president igen Precis som jag gjorde när Åkesson- Christersson- Busch kom i regeringsställning här. Men gråta... nej, det gör jag ju inte. Inte med tårar, men själen gråter...
    Tack för veckans selfie. Mitt bidrag kommer här: https://femfemman.blogspot.com/2024/02/selfie-om-tarar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. När själen gråter är det kanske rent av värre än när de fysiska tårkanalerna aktiveras?

      Radera
  7. https://pepparkaksbokhyllan.wordpress.com/2024/02/19/selfie-tarar/ Jag dricker egentligen inte kaffe..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man måste förstås inte göra det! :-D

      Radera
  8. Idag har vi kanske tänkt i samma banor, men vi har inga gemensamma svar. Minns såklart Kallurs fall.
    Kul att du också verkar kolla sportevenemang. Det vore en katastrof om Trump skulle vinna de amerikanska valen. Nåt jag inte förstår är att så många amerikaner fortfarande röstar på honom. Han är ju faktiskt kriminell, men det faktum spelar kanske ingen större roll i landet där alla äger minst ett skjutvapen...
    Här finns mitt bidrag:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/02/glad-mandag-med-selfie-tarar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det handlar om direktsänd sport sitter jag definitivt på plats i soffan. USA går inte att förstå sig på. Man tycker ju att ALLA borde avsky en f d president som så uppenbart fuskat och ljugit om allt. Men icke.

      Radera
  9. här kommer mina ledsamma svar https://paulaz.se/selfie-med-ord-om-tarar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Någon har påstått att det är nyttigt att gråta en skvätt emellanåt. Jag är beredd att tro på det!

      Radera
  10. LillaSyster8:23 em

    Filmen är bra och jag grät också en skvätt till den. Minns när Sanna kraschade - så tråkigt för henne. Ha en bra kväll! Och tack för att du länkade =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa dina svar. Länkar självklart!

      Radera
  11. Filmen du valt är väldigt fin https://eggetbok.blogspot.com/2024/02/selfie_19.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rappa svar får man av dig - tänker inte så sällan att jag själv har lite för lätt att bli mångordig ... Kul att läsa dina svar hur som helst - men tänk att du aldrig gråtit över en sportgrej????

      Radera
  12. Vilka bra svar du har! Du måste finnas är en berörande låt.
    https://tankebubblor.se/2024/02/19/selfie-tarar-filmer/

    SvaraRadera
    Svar
    1. När barn och djur far illa gråter vi väl alla??? Ibland vill man helst dra en säck över huvudet och slippa se ... men som tur är kan vi gråta av glädje också!

      Radera
  13. Alltid lika kul med din selfie! "Broarna i Madison County", sååå bra! Grät säkert till den också!
    Men nån sporthändelse som jag gråtit till vet jag faktiskt inte. Helen Sjöholm nämner jag också, den låt du nämner är ju så bra, jag minns en annan ;-)
    https://susjos.blogspot.com/2024/02/selfie-om-tarar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kräftboken" var klart berörande, filmen har jag inte sett, hade säkert bölat en skvätt ...
      Roligt att ta del av lite nyheter om dig!

      Radera
  14. Broarna i Madison county är en gråtfilm även för mig! Minns att jag grät så jag skakade i biosalongen och att jag fortsatt gråta hela vägen hem från bion.

    Här är min lista: https://smilebloggar.blogspot.com/2024/02/selfie-om-tarar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det lite jobbigt när tårarna inte vill sluta rinna!!! Vi gråter ihop du och jag, åtminstone stundtals!

      Radera
  15. jag är med den den här veckan också. :-D Här kommer min länk.

    https://hannaskrypin.se/selfie-8-tarar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bara hålla med dig: cancerskildringar är det omöjligt att inte gråta åt.
      Och det där morgontåren - klart att det lika bra kan vara te, det drack jag alltid förr i världen (innan Maken kom in i bilden och inte kunde tänka sig att avstå kaffet).

      Radera
  16. Jag är ju inte med för egen del men tittar gärna in till mina "gamla" bloggvänner och ser vad de svarat. Fint att läsa dina svar. Vad gäller 1 kan jag stämma in där men det finns många böcker där jag rörs till tårar.
    Och nr 2, jodå- Tänker också West Side Story och Dr Zjiwago.
    Svaren på nr 3 kunde varit mina.
    Vad gäller nr 4. var vi på plats i Peking och i Fågelboet när detta hände- Men inga tårar. Däremot hyllningsgalan till Börje Salming och annat i samband med hans sjukdom fick mig att gråta.. Nr 5 och 6 stämmer jag också in i. Men vad gäller musik/sånger finns det fler. Svårt att välja- Tänker här på "I did it my Way" som delar av arméns musikkår framförde men musik och sång på min pappas begravning. Så fint. Och han gjorde verkligen allt på sitt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ack ja, listan över "gråt-böcker" kan förvisso göras ganska lång.
      Om Kallur: jag inbillar mig att om man satt på läktaren på arenan kunde man inte se hennes ansikte - tror att du kanske också snyftat till lite om du sett den besvikelsen!
      "My way" måste ha varit ett perfekt val som en hyllning till din far.

      Radera
  17. "Broarna i Madison County" ... hur kunde jag glömma dem?
    Vad gäller Trump så håller jag verkligen med dig!
    Nu finns mitt inlägg på plats: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/02/20/selfie-20/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland finns inga alternativ till tårar, inte i "riktiga livet" åtminstone. Låt oss innerligt hoppas att i den mån vi ska gråta över Trump, så ska det vara glädjetårar för att han åker ut på ändan.

      Radera
  18. Filmen och sången - väldigt tårframkallande verkligen! Här är min seflie https://www.anna-forsberg.se/mina-tarar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mahmoodys bok kommer många ihåg. Tror att den kändes extra mycket för den som hade en egen dotter (min var inte född när jag läste boken, blev ändå berörd förstås)

      Radera
  19. Mina svar: https://kraka.moah.se/2024/02/20/selfie-tarar/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där väckte du ett av mina häftigaste sportminnen till liv! Johanneshov (tror jag i a f) 1969, JAG VAR DÄR!

      Radera
  20. Ännu ett mycket intressant men samtidigt svårt ämne, vet inte om det beror på att minnet börjar svikta eller vad som gör det så svårt att hitta svar....
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/02/tarar.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du lyfter inte mindre än tre storheter i idrottens värld: Ingesson, Salming och Ståhl. Så värda att hyllas, alla tre! Sarah Sjöström platsar också, när hon dunkar handen i kaklet är det märkvärdigt, varenda gång. Härligt att du är med här!

      Radera
  21. Vill gärna vara med men vet inte riktigt om jag förstått "reglerna". Jag gråter till de flesta serier och filmer med känsliga scener.

    https://sainioventil.blogspot.com/?m=1&fbclid=PAAaZmX3vtMzus0dKOa3Gl4EYWHlZ1HzRreyFFglqlNUhmJHtyXyB_nsGtSGY

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grundidén är att du berättar saker om dig själv, så att vi blir lite mer "bekanta" med varandra, men att det alls inte kräver ett foto utan det kan räcka bra med ord. "Reglerna" är de enklast tänkbara: du kopierar mina sex "nyckelord/fraser", skriver ett inlägg på din blogg där du svarar på de sex punkterna. Sen återvänder du hit och lägger in en kommentar med länk till ditt inlägg så att alla kan klicka sig dit och läsa! Välkommen!

      Radera
  22. Jag missade sista frågan igår. Nu är det åtgärdat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är det kanske dags för påtår??? :-D

      Radera
  23. https://sainioventil.blogspot.com/?m=1

    Nuså är jag officiellt med i SELFIE ❤️
    Välkommen att läsa min blogg, jag försöker uppdatera den så ofta jag kan! Kram 🍓

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen, kul att du hängde på! På måndag blir det nya bud!

      Radera