måndag, februari 26, 2024

SELFIE om namn

Man får sitt namn väldigt tidigt i livet, ibland redan innan man är född till och med. Nyligen fick vi veta vilka namn som var populärast för barn födda 2023. Diskussionen om avkommans benämning kan förvisso bli livlig och få lite lustiga konsekvenser. Tänker på min vän som man trodde var ett flickebarn. Hon skulle heta Agneta. När det visade sig vara en pojke gjorde föräldrarna det lätt för sig: strök två bostäver och kvar fanns/finns Agne! Namn är alltså nyckelordet för denna veckas SELFIE. Och det är inte säkert att det bara är personer som heter något! Håll till godo!

1. Är du bekväm med namnet dina föräldrar valde att ge dig?
Sisådär. Folk som heter som jag är oftast födda före 1925, jag har alltid känt att jag bär ett "tantnamn". Men man vänjer sig. Och blir förstås tant så småningom, ohjälpligt.

2. Om du har barn, vad avgjorde i valet av deras namn?  (Om du inte har egna barn, vad tycker du folk borde tänka på när bebisar förses med något de får bära livet ut?) Max tvåstavigt, lätt att uttala på många språk, alltså inget å, ä eller ö. 

3. Vilket är det otrevligaste kvinno- respektive mansnamn du vet? Siv och Kurt. Båda låter så hårt.

4. När folk gifter sig  tycker du då att makarna ska ha bådas efternamn eller ska en av dem skala bort sitt? Hur gjorde du? Fritt val! Jag använder nästan uteslutande mitt flicknamn, fast i pass etc hänger makens efternamn på. Hade jag hetat Karlsson hade jag möjligen tänkt annorlunda, men det är inte säkert. Inte fel att heta Karlsson heller!

5. Bästa hundnamnet? Koira, som är finska och betyder hund, det gällde en pointer jag kände och älskade. Kärleken var dessutom besvarad ... Barbro, om jag tänker på damen på bussen som pratade med en osynlig Barbro. Efter lätt förvirring insåg jag att hon samtalade med sin fina vovve.

6. Ska ägodelar "döpas" och i så fall varför? Mina bilar och cyklar har så vitt jag minns inte hetat något. Även om det kunde hända att en gammal Renault ibland kallades Gulingen (jo, den var gul alltså ...)

Vi som med hjälp av en SELFIE i ord bekantade oss lite närmare med varandra förra veckan, då på temat tårar, var:  HanneleLillasysterSaraPepparkakaFemfemman, BPKinaPaulaNillaMiaSusjosSmile, HannaAnki, KrakaProfessorDeutsch, Anna i Portugal, Nettan

Låt mig lägga till att man självklart får komplettera med precis hur många bilder man vill, även om grundtanken är att de inte ska behövas!  Nästa måndag ska SELFIEn förstås handla om något helt annat. Hoppas du får en härlig vecka!

Till sist är här veckans "nyckelord" för dig att kopiera: 1. Är du bekväm med namnet dina föräldrar valde att ge dig? 2. Om du har barn, vad avgjorde i valet av deras namn? 3. Vilket är det otrevligaste kvinno- respektive mansnamn du vet?  4. När folk gifter sig  tycker du då att makarna ska ha bådas efternamn eller ska en av dem skala bort sitt? Hur gjorde du?  5. Bästa hundnamnet? 6. Ska bilar och andra ägodelar "döpas" och i så fall varför?

Copyright Klimakteriehäxan

51 kommentarer:

  1. själv hade jag ett bra efternamn, det hade maken också, men enkelt ha ett och samma namn i familjen. Nu har även svärdöttrar och alla våra barnbarn samma namn (men när två med dubbelnamn gifter sig, hur ska de välja?)
    Mina funderingar:
    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/02/namn-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan absolut se poängen med att hela familjen heter lika. Vi gör ju nästan det ...

      Radera
  2. namn kan vara känsligt. http://mrscalloway.blogspot.com/2024/02/selfie-v-9-2024-om-namn.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu för tiden kan man ju faktiskt byta förnamn utan större besvär - men det har du kanske aldrig övervägt ändå?

      Radera
    2. man får byta förnamn gratis en gång, sen kostar det (min far bytte, i alla fall stavning, sonen tog bort det andra förnamnet)

      Radera
    3. Känner folk som bytt - och blivit nöjda(re).

      Radera
    4. jag försökte byta en gång, men det gick inte. omgivningen klarade det inte

      Radera
    5. Nä då blir det svårt förstås ...

      Radera
  3. Jag gillar mitt namn och nu börjar det ju till och med bli modernt igen att döpa småflickor till Ingrid

    https://ingrids.home.blog/2024/02/26/kroppkaksmandag-och-selfie-om-namn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men visst har Ingrid börjat dyka upp igen!
      Dina kroppkakor är säkert jättegoda ...

      Radera
  4. Redan i helgen började jag ägna mig åt namntankar så i stället för att rätta in mig i ledet, och svara på frågor utan svar, blev det lite om namn i största allmänhet.
    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0
    Margaretha

    SvaraRadera
  5. Kul selfie igen! Mina svar finns här:
    https://susjos.blogspot.com/2024/02/selfie-om-namn.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att kolla dina svar! Hoppas du får drägliga nätter på jobbet, med fina bebisar!

      Radera
  6. Gillar dina svar. Ditt förnamn är ju dessutom "förortsslang" för polis. Bara så du vet. Och mitt namn har funnits i Sverige sedan 1700-talet, så;-)
    Så du döper inte saker och ting i ditt hem. Inte ens din bli. Ja, då kan du inte klaga när den går sönder. Man måste faktiskt prata med sina bilar så att de startar när det är 10 grader kallt - exempelvis;-)
    Älskar SELFIE:-)
    Här ligger min Selfie:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/02/glad-mandag-med-selfie-namn.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ainas modernaste betydelse har förstås inte undgått mig - den gamla är lite trevligare, betyder ungefär "för alltid". Det har nog hänt att jag pratat med bilen, men namn har den alltså inte!

      Radera
  7. Fick ju kolla upp vad du hette. Ja, det är ju inget vanligt namn. Har inte kommit tillbaka heller. Ännu. Elsa och ester är ju vanligt numera. Astrid...
    Dubbelnamn har heller inte kommit tillbaka. Iaf inte avstavade. Håller inte med om att det ska vara korta namn, Tycker att vårt barnbarn Karl-Petter har finaste namnet.

    Ska gör min selfie nu. Men efter som jag redan gjort ett inlägg idag och vill sprida mina oregelbundet utdelade "gracer", så blir det publicering i morgon.
    Kul tema! !// Anna-Lena
    https://femfemman.blogspot.com/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo mitt namn syns ju här om inte annat så på bokomslagen. Mina barnbarns namn har förstås inte jag valt, men de är väldigt OK ändå - klart du gillar Karl-Petter! Ser fram mot din SELFIE i morgon!

      Radera
  8. Här kommer min https://eggetbok.blogspot.com/2024/02/selfie_26.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar vad det blev för namn på tvillingarna när alla tvister lösts??? :-D

      Radera
  9. Tvåstavigt utan åäö är det vanligaste just nu. Så det coola i framtiden blir ju alltså åäö-namn! Svenskar, med namn som klingar svenskt som blir kändisar utomlands blir mer och mer stolta över sina namn verkar det som, exotiskt och ovanligt. :-)
    https://tankebubblor.se/2024/02/26/selfie-namn-fornamn-tilltalsnamn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att döpa bil efter reg-skylten är ju smart - så glömmer man inte den ifall man behöver leta på jättestor parkering och har glömt var man ställde sig ...

      Radera
  10. https://paulaz.se/selfie-med-ord-om-namn/ Mina namn kommer här

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har verkligen gedigna erfarenheter av namnbyte! Visst är ditt förnamn väldigt praktiskt, funkar på många språk.

      Radera
  11. Hänger på den här veckan med:

    https://hannaskrypin.se/selfie-9-om-namn/,

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att läsa dina svar, kul att du är med!

      Radera
  12. Vad är det för fel på Kurt? Det är ett av mina namn ;)
    https://skrivrobert.blogspot.com/2024/02/selfie-namn.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kurt" låter som en hård pisksnärt eller en örfil. Inte vänligt alls - i mina öron, alltså: Roligt att du bestämde dig för att hoppa på!

      Radera
  13. Som alltid trevligt att läsa dina svar ... mina halvsyskons mamma heter Aina och är född på 30-talet, så efter 1925 i alla fall.
    Nu finns även mina svar på plats.
    https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/02/27/selfie-21/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt till min förvåning stött på riktigt unga Ainor - men de lär inte vara födda i invandrarfamiljer precis ... Härligt att du ä'r med här!

      Radera
  14. Så kul att läsa om namnen! Ditt namn Aina har en ädel klang. Jag hade en faster Asta, också för den tiden...
    Jag själv heter Gerd och det betyder gåva och gård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ädel??? jaha ... hm ... får fundera på den ... Kul att du tittar in, på måndag blir det dags för ännu en SELFIE, ska du inte hänga på då?

      Radera
  15. Du känner förstås till att Aina betyder Alltid på finska? Jag tycker mycket om namnet. Det är kul med namn och hur vissa namn blir så poppis under en tid. Koira är ett bra hundnamn som skulle ge konstiga konsekvenser i Finland. typ: har du sett Hund? Vilken hund? Hund, min hund! hahaha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo "aina" ingår i min ytterst begränsade finska vokabulär! Men en gång lyckades jag genomföra ett telefonsamtal på finska ... i ett krisläge ... ett litet mirakel, folk som satt i min närhet gapade stort! :-D

      Radera
  16. Nu har jag skrivit min Selfie. Det här med namn och namns betydelse är spännande tycker jag. Ofta förknippar jag ett namn med personer och om man gillar/ogillar personen ifråga. Och det verkar onekligen så att namn kommer tillbaks förr eller senare. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst färgas namn av folk man känt som hetat just så, och det blir både på gott och ont! Tror att jag fick mitt namn för att en lärare båda mina föräldrar hade haft i skolan och älskat hade en dotter som döpts till just Aina.

      Radera
  17. Än en gång spännande frågor å därmed även spännande svar från deltagarna!
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/02/selfie-utan-pinne-men-med-namn.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så kul att du tycker det! Glad att du är med!

      Radera
  18. Hur är det nu man brukar säga? Fint folk kommer sent...
    https://kraka.moah.se/2024/02/28/selfie-namn/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att läsa dina svar, flera som inte alls liknar vare sig mina eller andras!

      Radera
  19. https://sainioventil.blogspot.com/2024/02/selfie_28.html?m=1

    Min SELFIE tråd är uppdaterad 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst finns det en del att fundera kring när det handlar om namn - det bevisar ju ditt inlägg också, roligt att läsa!

      Radera
  20. Kraftigt försenat kommer här mitt inlägg på temat Namn: https://smilebloggar.blogspot.com/2024/03/selfie-namn.html
    Bjuder på lite bonusfakta om mitt bloggnamn. :-)

    SvaraRadera
  21. 1: Jag är mycket bekväm med mitt Åke. Men heter också Per Åke Roland. Roland efter min far, Åje efterfarsans kompis, så det vart Stor Åke & Lill Åke. Per satte mamma, När jag började i årskurs ett var vi två som hade namnet Åke och en Per. Vet du vad fröken satte på mig? Jo Per Åke :) Gud vad jag hatade det under min skolgång :) Skolkamrater av det kvinnliga könet kallar mig så än... annars säger 90% av min bekantskapskrets Blomman
    2: Ett namn (Rebecca) vi tog av en känd Amerikansk skådespelare och det andra Elin efter min farmor.
    3: Det får bli Bartolomeus och Lola.
    4: Jag byter aldrig ut mitt efternamn (gift för andra gången) Nu senast behöll Facit sitt efternamn.
    5: Tussan. Hon såg ut som en liten tuss när vi hämtade henne :)
    6: Båtar kan döpas anser jag. Eller dom jag köpt har jag aldrig ändrat namn på, det betyder olycka. Nu hade jag en som hette Klater. Ja det var 11 segel, och 10 vinschar. Ägaren för mig hade tagit bort K och ER men jag döpte snabbt om den till Klater igen :) Skrock du vet ;) Båten var välkänd i seglingskretsar och den har varit 3:a på en Gotland runt tävling, så den var en mycket snabb seglare i hård vind :) Jag loggade den som mest 14 knop på en segling i mitt distrikt där tävlingen heter Alnön Runt.

    SvaraRadera
  22. Anonym9:30 fm

    Jag förlorade mitt äktenskap efter 2 år och det var en hemsk upplevelse för mig. Min fru lämnade mig och min son och allt hände utanför min kontroll och jag visste aldrig att få människor runt omkring mig konstruerade min fru och vände henne mot mig bara för att jag väljer att bygga min familj och fokusera mer på det. Jag var tvungen att söka hjälp eftersom jag vet att jag inte gjorde något för att mitt äktenskap skulle krascha. Dr Isikolo hjälpte mig och mycket avslöjades för mig om vad som hände. Han förtrollade en kärleksåterförening som knöt ihop min fru och jag igen och hela det onda min familj gjorde mot mig avslöjades. Är tacksam för att mitt hem är tillbaka lyckligare än någonsin och all uppskattning går till Dr Isikolo eftersom han verkligen fixade mina problem strax efter 48 timmar. Bara maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  23. Anonym9:40 fm

    Jag visste aldrig att jag kunde få tillbaka min fästman tills jag kontaktade Dr Isikolo som hjälpte mig. Jag hade ett fruktansvärt missförstånd med min man och vi gick olika vägar. Jag var nedstämd känslomässigt och visste inte vad jag skulle göra för att hjälpa situationen. Så jag fick veta om Dr Isikolo. Jag kontaktade honom och fick honom att hjälpa till med mina problem. Han berättade för mig allt jag behövde veta och förstod och jag följde procedurerna och han fixade så småningom problemet åt mig och nu är jag och min fästman tillsammans igen och jag vet att vi snart kommer att gifta oss. Det hade inte varit möjligt om Dr Isikolo inte hjälpte mig som utlovat. Resultatet av hans arbete visar sig säkert efter 48 timmar och det är 100% garanterat. Det är synligt för mig att se effekten av resultatet av allt han gjorde för mig och verkligen kärleken och tillgivenheten mellan mig och min fästman är helt återställd och det gläder mitt hjärta att jag inte förlorade honom till någon där ute. Han kan lika gärna hjälpa dig om du vänder dig till honom nu. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller maila honom via: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  24. Anonym12:09 em

    Den äktenskapskris jag gick igenom kom till och slutade när Dr Isikolo blev inblandad. Precis som alla andra par där ute hade vi våra olikheter och jag ser till att jag gjorde mitt bästa för att leda henne rätt, försörja henne och mina barn och även skydda dem. Vi gjorde båda uppoffringar för att säkerställa att vi överlevde förbundet tills hon började agera och medvetet hade så många slagsmål med mig. Hemmet blev obehagligt för alla andra inklusive mina barn. Hon manipulerades av en vän som hade blivit skild och ville också förstöra mitt äktenskap. Jag var tvungen att kontakta Dr Isikolo och han svarade och gjorde sitt bästa för att avsluta problemen. Han återställde kärleken och kopplingen mellan oss och jag kan nu säga att vilken illusion min fru än var under har tagit bort och hon är en bättre kvinna nu. Resultatet av vad Dr Isikolo gjorde för mig som visade sig efter två dagar var det som förvånade mig. Jag och mitt hushåll är fortfarande tacksamma. Jag vädjar till alla som behöver hjälp att fixa sina relationer och äktenskapsproblem att kontakta Dr Isikolo eftersom lösningen är säker. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  25. Anonym12:08 em

    Jag förlorade nästan mitt äktenskap när jag såg min fru förvandlas till en total främling och lämnade barnen och jag. Jag var så arg över att jag visste att jag hade gjort allt för att jag skulle kunna behålla mitt äktenskap som far och make. De fruktansvärda slagsmålen vi hade traumatiserade mig och jag kunde inte fungera ordentligt som man. Jag fortsatte att försöka ta reda på vad som fick henne att göra det hon gjorde, vilket fick mig att kontakta doktor Isikolo. Jag blev förvånad över att ha fått reda på att hon var under en enorm manipulation från en man som ville förstöra mitt äktenskap med henne och ta henne ifrån mig. Dr Isikolo var tvungen att ingripa och åtgärda problemet och därigenom säkerställa att hon räddades från klorna på den mörka magiska charmen som de använde på henne. Att veta att jag kunde få ihop min familj igen med hjälp av Dr Isikolo ger mig glädje och jag är honom evigt tacksam. Hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  26. Anonym12:00 em

    Efter att jag och min man gifte oss flyttade vi till en annan stad och vi fick båda jobb och började arbeta och leva tillsammans lyckligt. Vi hade aldrig några problem förrän en kollega till honom började göra allt hon kan för att få min mans uppmärksamhet. Jag visste aldrig hela tiden vad som hände förrän han började sova ut och hitta på ursäkter. Saker och ting gick utom kontroll och han slutade till slut ta hand om mina behov. Jag visste vid det tillfället att jag behövde hjälp så jag kontaktade Dr Isikolo och förklarade allt för honom. Han berättade allt som har pågått och lovade att fixa problemen åt mig, vilket han gjorde. Han kastade en kärleksåterföreningsförtrollning för mig som återförenade mig och min man och han började bli mannen som jag alltid älskat honom för att vara strax efter 48 timmar som Dr Isikolo arbetade för mig. Vi är båda glada nu och det hade inte varit möjligt om det inte hade varit för Dr Isikolo. Kontakta honom om du behöver hjälp. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller hans e-post: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera
  27. Anonym11:04 fm

    Jag tappade mitt äktenskap efter två år och det var en hemsk upplevelse för mig. Min fru lämnade mig och min son och allt hände utanför min kontroll och jag kände aldrig få människor runt mig som konstruerade min fru och vände henne mot mig bara för att jag väljer att bygga min familj och fokusera mer på det. Jag var tvungen att söka hjälp eftersom jag vet att jag inte gjorde något för att mitt äktenskap kraschade. Dr Isikolo hjälpte mig och mycket avslöjades för mig om vad som hände. Han kastade en kärleksåterförening som bindde min fru och jag tillbaka tillsammans och hela ondskan min familj gjorde mot mig avslöjades. Jag är tacksam för att mitt hem är tillbaka mer lyckligare än någonsin och all uppskattning går till Dr Isikolo eftersom han verkligen fixade mina problem strax efter 48 timmar. E -post: isikolosolutionhome@gmail.com eller sms honom på whatsapp honom på +2348133261196

    SvaraRadera
  28. Anonym12:37 em

    Min man som jag byggde mitt liv med i 23 år lämnade mig och barnen utan ett ord. Allt rasade över mig och jag sträckte ut handen till våra nära och kära och ingen kunde hjälpa. Det kom en tid då han ansökte om skilsmässa även när vi inte hade några problem eller någonsin slogs om något katastrofalt. Dr Isikolo kom till min räddning och fixade problemet jag hade med min man. Han återförenade oss igen och han återvände hem till oss. Livet är verkligen mystiskt och jag trodde aldrig att jag skulle uppleva det jag gick igenom men allt tack vare Dr Isikolo som arbetade för mig och försäkrade mig om de positiva resultaten efter 48 timmar som verkligen blev som han lovade. Han kan också lösa dina problem om du kontaktar honom nu. Sms:a honom på WhatsApp honom på +2348133261196 eller mejla: isikolosolutionhome@gmail.com

    SvaraRadera