onsdag, februari 28, 2024

När det blommar i bokhyllan

Jag gillar verkligen blommor. Av alla möjliga sorter. Blir glad i hjärtat när ögat möter en vitsippsbacke, helt förförd när jag står inför en nyss utslagen magnolia. Njuter av en bukett plockad på dikeskanten lika mycket som av en tjusig floristskapelse, det är bara olika yttringar av förmedlad skönhet, med idel positiva grundtoner som färg och doft och vackra former. I dag, när vi står på tröskeln till årets första vårmånad, undrar Enligt O i veckans kulturfråga: Vilka böcker med blommor i titeln tycker du om? Och javisst, visst blommar det även i bokhyllan!

"Rosen på Tistelön" av Emelie Flygare-Carlén tycker jag är en klassiker som fler borde läsa. Kärlek och dramatik i en fin blandning i västkustsk miljö. Krimstoryn bygger dessutom på ett äkta fall, så detta är en föregångare i "true crime"-genren!

"Färskt vatten till blommorna" (Changer l´eau des fleurs) av Valérie Perrin föll jag för, pladask (eller ska man säga med ett plask?). Spännande uppbyggd historia, även här blandas kärlek, dramatik och mord på ett originellt sätt. I pocketversion står den sedan rätt länge på bokhandlarnas bästsäljarhyllor, och det tycker jag den förtjänar.

"Maskrosbollen" var en av Göran Tunströms tidiga romaner. En ungdomsskildring som berört många läsare sedan den först kom ut på tidigt 60-tal. Jag gissar att Tunström, precis som jag, gillade maskrosor!

Just denna blomsteruppsättning står inte att finna i någon bokhylla, men jag tycker
den pryder sin plats här i alla fall. Från Kaffe Fassett-utställningen "Mönstrets makt"
 på Millesgården för inte så länge sedan. Är ingen vän av konstgjorda blommor,
 men ser de ut så här är jag med!
Copyright Klimakteriehäxan

7 kommentarer:

  1. Valérie Perrin har jag inte tagit itu med än, men har sett Kaffe Fassetts fina utställning på Röhsska museet i Göteborg, har några av hans böcker i min bokhylla, har även Emelie Flygare-Carlén i bokhyllan, oläst. Det vilda är fint, vi hade vitsoppor på min mors kista. hennes favorit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min mamma begravdes också i vitsippstider, så vi plockade - hon älskade dem även hon.

      Radera
  2. Rosen på Tistelön har jag både läst och sett. Perrin ska jag just ge mig på. Tunström har jag inte läst

    SvaraRadera
  3. Böcker med blommor är uppenbarligen inte min grej heller, då jag inte känner igen en enda titel här. Däremot bra älskar jag den underbara bilden från Kaffe Fassett-utställningen. Den hade varit perfekt bloggfoder för "färgsprakande" på fredagar:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill bara påpeka - så du inte missar det -.att både den franska boken och Tistelö-historien är krimhistorier. Mord, ond bråd död! Kanske skulle du chansa????

      Radera
  4. Maskrosbollen tyckte jag mycket om! Rosen på Tistelön har jag faktiskt inte läst.

    SvaraRadera