måndag, februari 05, 2024

SELFIE om tv

Det händer i princip aldrig att jag försöker ta en selfie med mobilen. De få gånger jag försökt har resultatet blivit uselt. Men om man ändå vill bjuda lite på sig själv kan man hänga på i min bloggutmaning SELFIE i bara ord!  Välkomna till den sjätte måndagen i "nya" SELFIE-serien! Här gäller det att i några punkter  sex närmare bestämt  berätta något om sig själv som kompletterar den bild man redan låtit omvärlden uppfatta. Och visst är vi många som ägnar en hel del tid åt den där apparaten som smalnat så dramatiskt i samma takt som somliga av oss ökat i omfång?! Dags att avslöja våra tv-vanor!

1. Det programmet vill jag aldrig missa! "Bytt är bytt" i TV4 har tio år "på nacken". Sänds just nu på måndagkvällar!  Underhållande om mer eller mindre antika, mer eller mindre dyra prylar i mer eller mindre berömd design. Deltagarna kan vinna inte mindre än en halv miljon! Kan bli riktigt spännande ibland, medan man själv gissat fel värde på nästan allt.

2. Det programmet borde verkligen läggas ner! "Gift vid första ögonkastet". Såg en säsong, tyckte genuint synd om de stackars deltagarna som tittarna fick följa i de mest privata situationer. De blev ju inte lyckliga alls! Om nu någon hade trott det ...

3. Det programmet glömmer jag aldrig! Vill lyfta fram två gamla favoriter: "Desperate Housewives" och "Boston Public". Den första för att jag och Dottern såg den och älskade den, tillsammans. Den andra för att jag och Sonen såg den och älskade den, tillsammans. Det var härliga stunder i tv-soffan! En favorit helt för min egen del var "Onedin-linjen", sänd på 70-talet, minns ni den?

4. Den serien rekommenderar jag! Hur mycket anti-rojalist du än är: se "The Crown" på Netflix. Nutidshistoria i fenomenal tappning, storartat skådespeleri, research utan dess like. Och ibland får grundmurade fördomar en törn.

5. Den serien varnar jag för! Här ska jag sticka ut hakan. Försökte se om klassiska "Hemsöborna" med den gudomlige Allan Edwall som Carlsson och den minst lika gudomliga Sif Ruud som Madam Flod, men se det var helt omöjligt. Det gick så otroooooligt långsamt ... allt åldras som bekant inte i skönhet, inte tv-serier heller ... 

6. Det "tv-ansiktet" borde få lite ledigt! Här blir det kö. I den står bl a Babben Larsson, Tarek Taylor och Farah Abadi. Ingen av dem verkar känna till uttrycket "lagom är bäst".

Förra veckans SELFIE som då handlade om "hemma hos" lockade fram bidrag på följande bloggar: Mrs CallowayPaulaHanneleKina, MargarethaBPSusjosLillasyster Sara PepparkakaNilla Kraka IngridHannaAnki ProfessorDeutsch  Femfemman.

Till sist är här veckans "utgångspunkter" redo för Ctrl+C:

1. Det programmet vill jag aldrig missa!  
2. Det programmet borde verkligen läggas ner!  
3. Det programmet glömmer jag aldrig!  
4. Den serien rekommenderar jag!  
5. Den serien varnar jag för! 
6. Det "tv-ansiktet" borde få lite ledigt!

Copyright Klimakteriehäxan

43 kommentarer:

  1. Vilket roligt tema och nu är jag också med. Även om jag valt en annan favoritserie håller jag med dig The Crown är bra.
    https://ingrids.home.blog/2024/02/05/selfie-om-tv-och-glad-mandag/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du påminde mig om en serie jag älskade men glömt bort!

      Radera
  2. Visst är de gamla programmen långsamma. Gift vid första ögonkastet ger många bra tips hur man ska klara sitt eget förhållande, efter 40 år 💞
    Mina tv-tips:

    https://hannelesbibliotek.blogspot.com/2024/02/svt-selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tips till andra - ja kanske det. Men till priset av denna råa exponering ... nej tack!

      Radera
    2. tant Hannele1:32 em

      helt frivilliga deltagare

      Radera
  3. Nu har jag berättat om vad jag inte minns.
    Margaretha

    https://bastmattan.blogspot.com/?m=0

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja minnesbanken var kanske inte direkt sprängfylld ... men svar blev det i alla fall! Gott så!

      Radera
  4. måste se The Crown
    https://mrscalloway.blogspot.com/2024/02/selfie-v-6-2024.html

    SvaraRadera
  5. Helena6:30 em

    Hej - kul läsa!

    SvaraRadera
  6. Trevligt tema även den här gången. Här kommer mitt bidrag:

    http://hannaskrypin.se/selfie-6-om-tv/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och ju fler svar jag läser, desto fler program påminns jag om! Kul att du hänger på här!

      Radera
  7. Tusen tack för ännu en rolig Selfie idag:-)
    Ettan och tvåan har jag inte sett. Trean - visst kollade jag "Desperate Housewives". En så rolig serie, och en av få serier jag gillade som inte var en deckarserie.
    Boston Public säger mig ingenting, däremot var min man totalt fast vid Onedin Line. Visst repeterades den på 2010-talet. Alla verkar gilla "The Crown", men då jag inte har Netflix...
    Femman ????
    Babben Larsson, visst det har gått inflation i henne, precis sim i David Sundin. Programmet "Bäst i test" var med på min lista:-)

    Min Selfie finns häR:
    https://bp-computerart.blogspot.com/2024/02/glad-mandag-med-selfie-om-tv.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker faktiskt att Netflix är värt pengarna. "Bäst i test" gick till tv4, jag följde inte med.

      Radera
  8. Anonym7:55 em

    Tack för en kul Selfie. Bytt är bytt får jag kolla. Har faktiskt aldrig sett de desperata hemmafruarna. Pålagda skratt... ??? .. nej tack!
    Mina svar finns här: femfemman.blogspot.com// Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pålagda skratt kan vara urjobbigt. Fast nu blev jag påmind om Benny Hill ... med falska skratt, men som man garvade i soffan ... Roligt att läsa dina svar.

      Radera
  9. Här kommer mina svar: https://eggetbok.blogspot.com/2024/02/selfie.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för dem, ibland tycker vi lika - och ibland inte, det är så det ska vara!

      Radera
  10. Ja, The Crown är verkligen bra! Och jag måste kolla nu när Bytt är bytt visas igen! Mästarnas Mästare började ju igår och det missade jag så nu måste jag vidare till TV:n :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är många som gillar tv, den saken är klar ... Mästarnas mästare, som man gjorde om som Mellon och la upp i flera omgångar, har återgått till en samlad tropp tävlande och det tror jag är bra för programmet. Såg första, ser fortsättningen.

      Radera
  11. Hej! Vilken rolig lista! Hittade hit via Tankebubblor. Här är min lista: https://smilebloggar.blogspot.com/2024/02/selfie-tv.html

    The Crown är inte med på min lista men jag håller absolut med dig. Toppklass!

    Minns Onedinlinjen från min barndom. Och Hem till gården! Galet att Hem till gården har gjorts i 39 säsonger! En annan långkörare som jag följde några år för många många år sen, men som jag absolut inte skulle titta på nu är Glamour. Jisses, kan man preskribera sin tv-smak? :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Välkommen till SELFIE-gänget! Kul att du hittade hit. Och kul med alla programtitlar du påminner om, många gamla favoriter där!

      Radera
  12. Är ju inte med , men är ändå med på ett hörn. Läser gärna inlägg av flera som deltar och med stort nöje.
    Jätteroligt att läsa dina svar.
    Funderar dock även på egen hand.
    Vad gäller tv finns det inget där jag inte kan avstå ifrån.
    "The Crown" tyckte jag om. Minns som gammalt både "Dallas" och "Hemliga armén" liksom "Mash". Ja, säkert finns fler. Onedinlinjen platsar också-
    Vad gäller fam. Wahlgren (ej Benjamin) så vore lagom allra bäst.
    "Bäst i test" kan absolut utgå och likaså diverse "datingprogram". Pust! Även program med pålagda skratt. Finns måna av dem.
    Ska nu bloggvandra vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Datingprogrammen kan jag inte se, jag blir så generad å deltagarnas vägnar. Visst har de ställt upp av fri vilja, men jag tror väldigt få har en aning om hur resultatet kan bli. Bäst i test fnissade jag åt förut, men jag följde inte med till tv4.

      Radera
  13. Här kommer mina svar: https://kraka.moah.se/2024/02/05/selfie-tv/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Extra plus för ditt svar på punkt 2. Så sant.

      Radera
  14. Som vanligt en trevlig Selfie ... kul att läsa dina svar ... och visst gillar även jag The Crown, men glömde ...
    Nu finns i alla fall min selfie på plats: https://ankisbildblogg.wordpress.com/2024/02/06/selfie-18/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi gillar nog mer än det finns plats för i en liten enkel SELFIE-text - och bra är väl det!

      Radera
  15. Åh va roligt med veckans selfie! Nu blev det mycket QX-galna för mej igår, så min selfie kommer idag!
    Visst minns jag Onedinlinjen, och lustigt nog började jag också se Hemsöborna på svtplay, men orkade inte igenom det första avsnittet...dock är ju Allan Edwall underbar! The Crown är så bra, vet att jag har flera avsnitt kvar att se!

    SvaraRadera
  16. https://paulaz.se/selfie-med-ord-om-tv/ Sent omsider kommer här mina svar. Gårdagen gick i ett töcken. Jag har inte sett the Crown, har inte kanalen! Lite svagt minne av Onedinlinjen, gillade den skarpt men minns inte mycket. Tack för trevliga frågor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Undrar om man skulle uppskatta Onedinlinjen i dag? Men du har ju drösvis med favvoprogram, inser jag. Så du behöver kanske inga fler ...

      Radera
  17. Nu är jag också med. Minns att jag tyckte Hemsöborna var så bra, men faktum är att jag aldrig tittar på repriser och inte heller läser om böcker. Man kan säkert få en helt annan upplevelse om man gör det, men det har inte blivit så. Ha en trevlig vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns mycket jag skulle kunna tänka mig i repris, men livet är ju inte oändligt! Kul att du är med h'r!

      Radera
  18. Denna gång hade vi inte mycket gemensamt....hihi....men det är ju inte meningen heller!
    P.S. Mycket kul ämne/frågor!
    https://professordeutsch58.blogspot.com/2024/02/tv-fragor.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tyckte vi var överens om flera saker! Men som du påpekar, det är ju inget krav, snarare tvärtom!

      Radera
  19. Här är mina svar. https://www.anna-forsberg.se/selfie-om-tv/

    SvaraRadera
    Svar
    1. "På spåret" och "Mästerkocken" är mångas favoriter - jag ingår i fanklubben!

      Radera
  20. Här kommer mitt bidrag om TV-vanor ur en utvandrares perspektiv då :) https://nouw.com/storiesbysarab/selfie-om-tv-38506766

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om en stor del av familjen Wahlgren borde ta tv-ledigt ...
      Ja vad vore vi i tv-soffan utan streaming? Tänk att man vande sig så snabbt vid det - nu är det snart bara sport man "måste" se på tablåtid. Völkommen till SELFIE-skaran!

      Radera