fredag, februari 23, 2024

Fyller år gör vi alla!

Fredagarna kommer ganska tätt, kan jag tycka. Nu är den ju här igen! Och visst är den välkommen, även om den tappat mycket av sin laddning sedan femdagarsveckan las ner i mitt liv. En sak som hör till numera är de fem fredagsfrågorna från Elisa Matilda, som passade på att fylla år härom dagen. Kanske är det så att även födelsedagarna verkar komma lite tätare? Må vara hur som helst med den saken. Här är det hon undrar denna gång:

  1. Blir du visare med åren? Förhoppningsvis. I alla fall har jag blivit lite mindre tvärsäker.
  2. Hur firar du din födelsedag? Mestadels lugnt, med familjen eller delar av den. Ett krav är hur som helst en god middag som jag slipper laga själv, gärna en blomma också!
  3. Vad skulle du önska idag om du blåste ut ljusen på tårtan? En trevlig resa.
  4. Har du någonsin haft en dålig födelsedag? I så fall har jag förträngt den.
  5. Är du bra på presenter till andra? Ja, jag tror det. Beror på att jag tycker det är roligt att hitta på presenter! Men det är förstås ingen garanti för att man ska lyckas.
Och eftersom fredagen åtminstone i min närhet är ganska grå bjuder jag på lite vackert textilarbete från utställningen "Mönstrets makt" med verk gjorda av tyger som Kaffe Fassett designat. Har klart uppiggande effekt på mig åtminstone!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. underbart textilarbete! jag blir alltid pigg när jag ser på yllebroderier. jag vill också ha middag som någon annan lagat. jag tycker nästan alltid att det är roligt att hitta på personliga presenter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här "bilden" är väldigt lite broderad, men gjord i lapptäckesteknik (quiltning). Hlea utställningen var fantastisk, jag visade ett gäng bilder!
      https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2023/12/farger-blommor-monster-ja-tack.html

      Radera
  2. LillaSyster12:01 em

    Ett mycket sprakande fint mönster. Att bli bjuden på middag hör absolut till födelsedagen. Ha en bra fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir glad av de där djuren!!! Önskar dig en skön helg!

      Radera
  3. har inte ens krav på middag, kan bli en annan dag 🌷

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo äta vill man ju vareviga dag - så det får väl blir när det passar.

      Radera
  4. Underbart broderi! Middag räcker som födelsedagspresent! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir man glad av god mat! (och av vackra textilier!)

      Radera
  5. Vilket fantasifullt träd du visar, så vackra färger och motiv! Jag kommer helt av mig, var det födelsedagar som var temat, "ler". Min familj har inte varit så mycket för att fira, och alla har bestämda åsikter om vad de vill ha så att köpa present är rätt omöjligt,. Lite trist men jag har vant mig vid att ge en slant och då brukar mottagaren bli nöjd. Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det det där med att ge bort pengar har blivit allt vanligare och trots att det uppskattas tycker jag att det är lite tråkigt ... men ibland får man acceptera även sånt man inte själv gillar. Visst är Fassets "lapptäcken" helt underbara!

      Radera
  6. En god middag är väl nästan ett krav på sin födelsedag, helst förberedd av någon annan naturligtvis.
    Riktigt fint mönster där, färgglatt, det piggar ju upp.

    Ha en fin kväll nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En god middag uppskattar man ju alla dagar, men visst ska det väl vara lite extra på den där bemärkelsedagen? Trevlig helg önskar jag dig!

      Radera
  7. Det färgglada tyget hade varit perfekt som bidrag till LillaSysters Färgsprakande. Så vackert tyg!
    En middag på restaurang på ens födelsedag är som Guldkryckan säga nästan ett måste. Ja, överhuvudtaget är en restaurangmiddag minst en gång i veckan en mänsklig rättighet;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har för min del svårt att få det att gå ihop: man talar oavbrutet om hur dålig vår ekonomi är, hur många som verkligen gnetar för att få det att gå ihop - och ändå är det smockfullt på krogen? att det är så gott om folk som inte har några penningproblem alls, för det är ju inte direkt gratis att gå på krogen här (men visst är det behagligt att äta ute)

      Radera
  8. Vackert och färgglatt tygarbete spm piggar upp . Fredagen börhade ju i grått men kom att gå över i blått.
    Kul att läsa dina svar och npg känner jag igen mig i flera av dem.
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kaffe Fassett kommer att gå till historien som en textil glädjespridare! Jag var helt hög när jag gick runt på den där utställningen, har några foton kvar som jag ännu inte publicerat. Blir det helgpromenad vid Årstaviken????

      Radera
  9. Jättefint textilarbete som piggar upp, härligt!
    En god middag som någon annan gör på sin födelsedag är inte dumt alls!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera