torsdag, februari 08, 2024

Den skulle jag vilja ha oläst!

Mia i bokhörnan presenterar sin vana trogen en helgfråga:
Vilken bok skulle du vilja läsa om igen för första gången, och varför?

Jag söker i minnet efter en läsupplevelse som sitter kvar där. Finns förvisso många. Tror jag bestämmer mig för en, i själva verket en trilogi, skriven av den obegripligt skicklige berättaren John Dos Passos, jämnårig med och vän till Ernest Hemingway. Dos Passos hamnade i vännens skugga, vilket verkligen är synd. 

I "The USA Trilogy" som består av "The 42nd Parallel", "1919" och "The Big Money" får läsaren möta inte mindre än tolv huvudpersoner och ta del av deras historia, allt fiktion. Parallellt kommer avsnitt som kallas "Newsreel" och som är citat ur verkliga tidningsartiklar, slående rubriker och delar av tidens mest populära sångtexter.  Här finns också "The Camera Eye" som mest handlar om politiska händelser men också har självbiografiska inslag. Lägg till detta ett antal personporträtt av dåtida kändisar. Aldrig trodde man väl att Isadora Duncans öde skulle kunna skildras så kort och koncist  och ändå uppfattas som komplett!

Det blir många sidor att läsa, och jag tog paus mellan delarna, men upplevelsen är svårslagen. Mig veterligen har ingen annan författare tillnärmelsevis lyckats med det här sättet att skriva, i segment som skulle kunna leva för sig själva, men som ändå länkas ihop till en perfekt helhet. Att upptäcka det var fantastiskt! Skulle gärna upptäcka det igen, så därför skulle jag vilja ha den oläst!

Just denna torsdag finns också en bonusfråga: Har du kollat in bokrean? Lite grand, scrollade en katalog på nätet. Hittade inget jag absolut måste ha, ska försöka göra som jag brukar försöka: avstå. Även om jag lätt åker dit ibland, inte minst när det blivit halva reapriset.

Dessa kommer du tyvärr inte att hitta på bokrean, men jag tror att böckerna översatts
till svenska.
PS Om ni tycker att ni känner igen det här kan det bero på att jag bloggat om författaren och hans böcker ett antal gånger tidigare. Men jag tycker han är värd några repriser!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. förstår man Trump bättre om man läser dessa...?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån sån bok tror jag inte finns.

      Radera
  2. Har du tänkt på hur dyr bokrean har blivit!!!? Förut låg priserna mellan 69 och 79 kronor för en inbunden bok. Nu ligger de flesta mellan 99 och 129 kr. Då väntar till och med jag på halva reapriset;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Noterade faktiskt samma sak. De riktiga "fynden" är det nog glest mellan.

      Radera
  3. Jag känner nog inte alls till trilogin, spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Omfånget kan skrämma, men det är otroligt bra!

      Radera
  4. jag minns att du skrivit om den här trion tidigare för jag blev så imponerad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ÄR en imponerande historia. En av de riktigt stora amerikanska romanerna, det tror jag man lugnt kan säga.

      Radera
  5. Har aldrig hört talas om denna trilogi. Verkar spännande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fantastisk läsning om du frågar mig. Men paus mellan delarna kan nog rekommenderas.

      Radera
  6. Den trilogin kände jag alls inte till. Amerika är ett spännande land, inte så sällan obegripligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Otroligt spännande böcker - dos Passos skrev också "Manhattan Transfer", om hur New York utvecklades.

      Radera