torsdag, november 05, 2020

För kalenderbitare?

Har du beställt någon adventskalender? Det är Mia i bokhörnan som undrar, eftersom det är dags för helgfrågan igen. Och utan tvekan kommer vi allt närmare julen, innan dess blir det förstås advent i år också, konstigt vore det väl annars.

När jag var liten var det högtidligt att öppna de där 24 luckorna, några hade glitter på för extra piff. Det var strängt förbjudet att tjuvkika på Lucian och självaste julafton, men det kunde nog hända att man fixade en liten glipa ...

Så småningom kom chokladkalendern, som också den erbjöd en enorm frestelse att gå händelserna i förväg. En godisbit kändes lätt alldeles för lite! 
Riktigt pyssliga föräldrar snickrade och sydde specialdesignade kalendrar till barn och barnbarn, och då gärna med små presenter, en per dag.

I dag är uppsjön av adventskalendrar enorm. En del mor- och farmödrar jobbar hårt hela hösten får att få ihop tjugofyra pyttesmå överraskningar per unge, saker som ska förpackas i kalenderform. 

Men någon produktutvecklare har insett att många vuxna faktiskt inte alls tröttnat på adventskalender. Det finns hängivna samlare som är på ständig jakt efter "årgångskalendrar", fast då ska förstås luckorna helst aldrig ha öppnats.

Jag har en granne som
gör sin egen ölkalender: en sort, en flaska för varje dag fram till jul. Tebutiken erbjuder smakpåsar i tjugofyra varianter, svart, grönt, rött te att testa. Allra hårdast satsar nog sminkföretagen. Miniförpackningar med tvålar, krämer, shampoo, dofter, skuggor, läppstift i snygg kartong som "ingen" ska kunna motstå.

För ett par år sedan tipsade ett sminkproffs mig om att adventskalendern från ett välkänt märke var ett riktigt kap, mer än prisvärd. Jag tvekade först men slog till. Om det var ett bra köp? Tja, jag är inte övertygad. Har förmodligen tio av de där små burkarna och tuberna kvar, med produkter som jag inte vet hur man ska använda, eller ens vill pröva. 

Nu var ju ändå själva frågan om jag ska ha någon adventskalender av årgång 2020. Svaret är nej. Min senaste erfarenhet säger att jag inte är någon äkta kalenderbitare ens i adventstider och hur gärna jag än vill bättra på min "skönhet"!

Mias bonusfråga är ett litet tipsfiske: Har du något serietips? Ja! "Premiärdatum oklart" på SVT Play. Skönt att få dra på smilbandet åt coronapandemins effekter. Sex avsnitt, en kvart var. Lättsamt med Henrik Dorsin, Johan Ulveson och Vanna Rosenberg.

De växer upp ur asfalt och gatstenar nu, stadens torggranar. I dag på Stureplan.
Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. jag ska köpa en fin chokladkalender till mig själv (svärdotter gjorde en öl-kalender till min son förra året)

    SvaraRadera
    Svar
    1. En chokladkalender med kvalitetsgodis skulle förstås inte jag heller säga nej till, men jag vet ju att jag inte bör ....

      Radera
    2. nej, man bör inte äta alla 24 chokladbitarna på en och samma dag...

      Radera
    3. Jag vet det. Rent intellektuellt, alltså.

      Radera
  2. Maken har en whiskykalender!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hu. Jag gillar inte whisky - och att tänka sig en slurk om dagen .... nääää! :-D

      Radera
  3. Ja en vinkalender vore fint men har för mig de var dyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill nog inte ha vin 24 dagar i rad!

      Radera
  4. Vad gäller adventskalendrar känner jag igen mig mycket i det du skriver. Tänk, dessa med glitter på. Men numer är jag tveksam. Fick en för ett par år sedan från "Rituals" . Men jag glömde öppna luckorna och har nog en del oöppnade förpackningar kvar. Men de har ändå varit användbara. I år? Champagne skulle vara helt
    ok. Små flaskor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min var från Clinique och den var absolut inte gratis! Älskar champagne men varje dag i 24 dar? njaeeej!

      Radera
  5. Förstår att du inte vill göra reklam för Body Shop - hahaha. Det var iaf dom som började med den alternativa adventskalendern. Nu har alla med lite självaktning apat efter. Body Shop borde ha patenterat idén. Too late;-)
    Julgran på Stureplan och älgar i Kungsan, och det den 5 november - suck säger jag bara...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha såg inte älgarna, är de också på plats redan! Om Body Shop var först så är de verkligen inte ensamma längre, finns hur många "kalendererbjudanden" som helst tror jag. Men jag ska ingen ha.

      Radera
  6. SvD hade en kalender för en del år sedan där en fick leta bilder i tidningen och sedan klistra in i kalendern så det blev en fin bild. Guje hette tecknaren som gjorde kalendern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kommer jag ihåg! Men jag gjorde inget. Lite egen stil hur som helst.

      Radera
  7. Den serien hade jag inte härt talas om. Tack för tipset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart underhållande, i det mindre formatet!

      Radera
  8. En ölkalender skulle passa mig ;-)

    SvaraRadera
  9. Va?! Sätter dom upp granar redan? Där ser man. :D
    Lördagsgodis-regeln funkar dåligt ihop med chokladkalender tänker jag... ;)

    SvaraRadera