onsdag, november 11, 2020

Perfekt att läsa högt

Visste ni att den här veckan är Barnboksveckan? Det hade gått mig förbi, men Enligt O har bättre reda på sig och har tagit fasta på det i veckans kulturfråga som lyder så här: Vilka favoriter har du bland gamla och nya barnböcker?

Barnböcker ligger mitt hjärta nära. Både de jag själv bekantade mig med som liten och de jag läst för och med mina egna barn. Så det här är en fråga jag mer än gärna besvarar! Och jag satsar på tre suveränt bra högläsningsböcker, alla på svenska som originalspråk:

"Festen i Hulabo" av Britt G
Hallqvist läste jag med repliker på hemgjord skånska och ungarna älskade både den och det. Hela berättelsen är på rimmad vers:
"Det var en gång en gammal ko som gick på fest i Hulabo. 
I Hulabo hos bonden Jöns. 
På trappan stod tre svarta höns. 
De sade: Se god afton, ko! 
Vet du om vi får TÅRTA, tro?"

Mina eventuella skådespelartalanger tog jag också i bruk när det kom till Tove Janssons "Vem ska trösta Knyttet?" Den historien läste jag för en pojke som kom att stå mitt hjärta nära, hans mamma var och är en mycket god vän. Min finlandssvenska gick hem till hundra procent och det här blev grabbens älsklingsbok. Men när en annan person skulle läsa den högt för honom gjorde han snabbt slut på föreställningen, med konstaterandet "Den där kan du visst inte läsa, det är det nog bara Aina som kan".

Stor framgång hade jag också den sommaren vi for på solresa till grekiska Lefkas. I bagaget som alltid många böcker. Den här gången var en av dem Barbro Lindgrens "Loranga, Masarin och Dartanjang" och den var vår "poolbok". Jag lockade med den för att hålla ungarna uppe ur vattnet och i skuggan en stund. Det funkade utmärkt och mer än det! Ryktet om "sagostunden" spred sig vid poolsajd och när det var dags kom folk rusande, både stora och små, för att vara med. Så kul! Och en jätterolig bok som verkligen alla åldrar kan njuta av!

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Det är roligt att läsa högt för barn. Jag försökte alltid ge de olika figurerna olika röster när jag läste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är en extra dimension! Texterna får liv!

      Radera
  2. Jag gillar att läsa högt. Läste alltid för mina barn och även för barnbarn.
    På senare år har jag läst texter i kyrkan. Gillar särskilt Gamla testamentet, för där känns det som en teater /skådespel och jag lägger liv i texten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det roligt att underhålla en liten skara med en bra text!

      Radera
  3. Jag hade också kommit rusande för att få höra saga vid poolen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var så himla trevligt, du hade varit väldigt välkommen! Men det är några år sen nu ...

      Radera
  4. Testar! Verkar inte fungera idag att kommentera.

    SvaraRadera
  5. Nu gick det att kommentera men när jag gick via en länk hos BP fungerade det inte.
    Men jag är envis.
    Känner väl till de böcker du har med. Jag har ju varit lärare i dryga 40 år för elever från 7-16 år och att läsa högt har alltid uppskattats. Minns att God natt Mr Tom var populär för mellanstadieelever. Och öfr högstadie eleverna varierade det. Men Fogelström gick hem.För yngre elever har Astrid Lindgren alltid varit omtyckt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade du Hulabo med också? Faktiskt himla kul! Britt GH var en fena på att rimma.

      Radera
  6. jag älskade att läsa högt för barnen. vi har Barbro Lindgren och Tove Jansson

    SvaraRadera
  7. barnbarnen har UV-kläder, riktigt bra i solen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tror jag knappast fanns för 30 år sen! Men kläder hade vi ju. Och solkräm ...

      Radera
  8. Jag saknar att läsa högt för mina barn! Läser dock en del för mina gymnasieelever om än inte just barnböcker.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag längtar efter att mitt barnbarn ska bli lite större, så vi kan dra igång lite högläsning!

      Radera