torsdag, november 19, 2020

Julböcker?

Brukar du läsa julböcker? Det är Mia i bokhörnan som undrar, i denna veckas helgfråga. Och ja, den kommer snabbt närmare nu, julen. En helg som omges av många frågetecken: får vi ses? törs vi kramas? kan vi få det där vaccinet i julklapp? De där frågorna finns det tills vidare inga riktigt klara svar på, så vi får nöja oss med den om läsningen.

Jag brukar inte aktivt leta upp böcker där handlingen utspelar sig i julmiljö, men ifjol gjorde jag ett undantag och läste Agatha Christies "Hercule Poirots jul" (Hercule Poirot´s Christmas). Tror inte det är en av Agathas bästa. I grund och botten är jag nog lika skeptisk till "julböcker" som till alla de där cd-skivorna med julmusik. Några är självklart bra, men det känns som att det är väldigt mycket kundfiske bland folk som inte alls vet vad man kan ge bort i julklapp, till dem som redan har allt. 

Alltså kan jag inte ge något bra svar på Mias bonusfråga heller: Har du fler förslag på julböcker? Åtminstone inte om det ska vara något åt det spännande, eller romantiska, hållet. Men jag blir alltid lite glad av att bläddra i "Vinterns goda ting" av mor och dotter Bergenström. Anna och Fanny har gjort flera fina böcker ihop, den här har underrubriken "Maten, julen, blommorna".

En av mina ytterst få "julböcker". Här i sällskap med nyss inköpt julröd azalea, på en duk
som jag själv vävt tillsammans med min mamma! En nästan-julduk.

Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. jag letar inte heller efter julböcker, men ibland snubblar en ju över någon titel som lockar. Vinterns goda ting har jag också. alla Anna Bergenströms böcker är så läckra

    SvaraRadera
  2. Jag håller med om att Hercule Poirots jul inte är någon av Christies bästa. Långt därifrån.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä det var inte så mycket driv i den ...

      Radera
  3. Vaccin i julklapp vore inte fel, jag tar gärna en dos

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ställer oss i kön blixtsnabbt om chansen bara dyker upp.

      Radera
  4. juliga kokböcker kan vara trevliga, köper någon jultidning varje jul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske ska jag följa ditt exempel och köpa Amelias julnummer.

      Radera
  5. Jag fick i present här för ett par veckor sedan ett par julmagasin med många fina texter som jag kan rekommendera. Vet att de säljs på många ställen där magasin säljs. https://dittemitti.se/trevlig-lasning-berattelser-och-historier-i-urval/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det får jag ta och kolla! Kanske en bra present?

      Radera
  6. Magasinen heter "Älskade berättelser i juletid" och "Julrosor" och ges ut av Tidsam

    SvaraRadera
  7. Vinterns goda ting ser ut som en mysig bok.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är riktigt fin, men jag har mer bläddrat i den än jag använt mig av recepten.

      Radera
  8. Det första jag tänkte på vad gäller julböcker är "The Five Christmas Books" av Charles Dickens. Var ett tag totalt insnöat i Dickens böcker och läste precis allt som han hade skrivit. Men det var ett tag sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag ska leta upp Dickens julsaga som podd på SR, Sven Wollter har läst.

      Radera
  9. Har hittills inte läst julböcker men tänkte faktiskt göra det i år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nån gång ska ju alltid vara den första!

      Radera
  10. När jag var höggravid december 2004 läste jag om Susan Coopers barnboksserie och den första, En ring av järn, är engelskt julig. Satt mitt i natten vid brasan och läste med en katt i knäet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan se det framför mig ... så mysigt!

      Radera
  11. Hercule Poirots jul har jag läst, och håller med dig om tyckandet angående den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den står m a o inte i kör för omläsning vare sig hos dig eller mig! :-D

      Radera
  12. Anna Bergströms recept brukar jag gilla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En favorit när det kommer till kokböcker, absolut.

      Radera