söndag, november 01, 2020

Viktigt val

Den här helgen är möjligen den perfekta för skyltar. I alla fall om man som "skylt" betraktar alla de gravstenar som satts upp för att hedra en avlidens minne. Men det  finns förvisso annat man kan skylta med också. 

Som exempelvis i USA, där många sätter upp ett plakat i sin trädgård för att berätta vilken kandidat man stöttar i ett förestående val. Förra gången man röstade på president var jag där och gick runt och tittade, ganska häpet, in i villaträdgårdarna som ägdes av hängivna medborgare. Den som gillade Hillary blev förvisso besviken den gången, nu är det kommande tisdag som är Dagen! Biden eller Trump? "Det viktigaste valet någonsin" sägs det, och kanske är det sant.

Nog för att jag vet att vi också i Sverige har övertygade "partister", men jag har ändå lite svårt att se att man i trädgårdar i Angered, Huddinge, Vilhelmina och Filipstad skulle spika upp en liten lojalitetsförklaring till Annie Lööf, Stefan Löfven eller Ebba Busch. Eller någon av de andra.

Corona-epidemin sägs få en avgörande roll i det amerikanska presidentvalet. Det där viruset har verkligen etablerat sig i alla nischer. Se här till exempel, ett lite mindre viktigt val för all del, men du har chansen att hänga ett minne, en "skylt", om år 2020 din julgran. Den finns bara ett klick bort! Kostar en hundring ungefär.

Med både presidentval och covid 19 i åtanke är det väl läge att än en gång titta på uppmuntringsskylten, eller hur? Måtte den slå in, både här och där!
Skyltsöndagen högtidlighålls som vanligt av ett gäng bloggare som BP håller ordning på.
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Visst är val viktiga! Och särskilt det på tisdag. Läskigt hade det varit även utan Covid.
    Med tanke på allt annat vi tar in från det stora landet i väster så vore det inte märkligt om man inför nästa val sätter upp politikers namn och porträtt i våra trädgårdar och på balkonger. Men kanske inte...
    Tomten var ju rolig i sig men jag tror jag avstår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske är det enklare att skylta med sin partitillhörighet när det bara finns två att välja mellan? Vet inte. Och så svårt som jag har att bestämma mig numera finge jag väl ha en hel uppsättning med partiledarskyltar, så det ginge att växla lite hej vilt ...
      Jag ska inte heller köpa covidtomte.

      Radera
  2. haha, tomten hänger med :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han har anammat munskyddsteorin. Hoppas han klarar sig, hur som helst.

      Radera
  3. Hehe, tomten! Med årtal och allt.

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Nja, alltså, nej tack tror jag. Men nu fick jag iaf en idé, för den tomten skulle man ju faktiskt kunna ge bort i present till någon som samlar på tomtar. Å det är det många som gör;-)

    Ja, det där med att skylta vem man röstar för är troligen typiskt amerikanskt gissar jag. Å för fyra år sedan fick ju Hillary flest röster, men p.g.a. det konstiga systemet i USA vann ändå Trumpen.
    Det "roliga" är väl också att det nästan är hemligt i Sverige vem man röstar på. Har faktiskt försökt några gånger att få vänner/kompisar att berätta vem de röstar på, men har aldrig lyckats. Det är likadant i andra europeiska länder. Varför - egentligen????
    Tusen tack för ditt minst sagt annorlunda men ack så aktuella bidrag till Skyltsöndag. Stort tack för länken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Brätta om du köper 2020-tomten!!!!
      Jag har ju p g a mitt yrke alltid varit ytterst hemlig med vem jag lagt min röst på. Det sitter i, blir nog ingen skylt här!

      Radera
  5. Att dom törs hänga ut skylten med vem de röstar på! Grannarna kan ju bli uppviglade att bränna ner kåken om de röstar annorlunda! Besvärligt i familjer där personer röstar olika, haha. Lyssnade på en intervju på radion idag där mannen som pratade var den enda i familjen som röstade på Trump medan kvinnan o vuxna barnen röstade på Biden...Jag gillar inte tomten, inte alls, tycker den är smaklös, man slår mynt på något som faktiskt är tragiskt...nå, det går säkert att se humorn i det också,,,om man anstränger sig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemskt att det ska vara ett risktagande att stå för en åsikt, men visst, så är det alldeles för ofta. Tror inte många av mina besökare köper den där tomten, inte jag heller!

      Radera
  6. Anonym12:27 fm

    Jag har BIDEN-HARRIS på min gräsmatta!

    Ruth i Virginia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måtte du (och dina kandidater) avgå med segern! Men man törs ju knappt hoppas ...

      Radera
  7. Säga vd man vill om Amerika, men fritt och öppet delge via skyltar i trädgårn vad man står --- jaa kanske det ... men inte...
    Den där tidsenliga tomten ger ju onekligen en humoristisk infallsvinkel det tycker jag.
    På något sätt blir det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Allt man nu kan hoppas på för USA:s del är ett valresultat som inte behöver ifrågasättas. Och, visst, may the best man win ...

      Radera
  8. Men visst hade väl Trump utrotat Corona? Det läste jag i en tidning att han gjort. Tv och rykten ska vi väl inte tro på, det är bara fake news, liksom hela klimatkrisen. Det har Trump sagt ... då måste det väl vara sant? För inte ljuger väl en president?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst ja, tänkte inte på det .......
      Nä, presidenter måste man väl tro på?

      Radera