söndag, november 15, 2020

Välkommet

 Här kan man verkligen känna sig välkommen. Besökarna hälsas skyltledes på svenska, engelska, franska, tyska och spanska. Men det där första språket? Vad är det? Inget jag tidigare bekantat mig med. Fast någon gång ska ju alltid vara den första, och hädanefter vet jag hur man välkomnar gäster på lulesamiska. Tack Google, ny kunskap är ju också alltid välkommen!

Det är Kristinehamns konstmuseum som så vänligt möter sina besökare. Går man en trappa upp, ovanför själva utställningshallen, stöter man på nästa överraskande skylt. Fritt fram att låna en "konstväska", gå in i ett stort rum och slå sig ner för att skapa sitt eget konstverk med hjälp av innehållet i väskan. 

Fler söndagsskyltande bloggare hittar du om du tar vägen via BP. Kolla hennes högerspalt eller hennes lista över folk som brukar delta (men kanske inte alls alltid gör det).

Tillbaka i huvudstaden, med typisk profil om än inte riktigt riktig. Det är väl sånt som
kallas konstnärlig frihet?
 
Det blir ju inte så många krogbesök för närvarande. Men håll med om att restaurangen
på Österlånggatan 17 har en kul skylt, om än lite svårfotograferad! 

Alla uppmuntringsskyltar tas emot med tacksamhet denna mörka tid.
Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. inspirerande väskor, Tervetuloa!

    SvaraRadera
  2. Vilka roliga väskor! Kristinehamn har mycket att bjuda på, har varit där några gånger både med jobbet och starten/slutet av Inlandsbaneresan.
    Restaurangskylten 17 var förnämlig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har man "skyltspaning" påkopplad ser man både det ena och det andra!

      Radera
  3. Hahaha, se där ja, här kom det samiska minsann :D Det kan inte vara ofta man ser skyltar med samiska på två ställen samma dag??? Det var kul :D
    Vilka härliga väskor, där hade jag gärna varit, tack för fin skyltning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. För min del tror jag det var min första samiska skylt någonsin! Kul idé med konstväskorna. Hoppas de används.

      Radera
  4. Absolut en av dina bästa Skyltsöndagar! En suverän mix! Så roligt med Buerie Båeteme, som dessutom fick stå överst. Konstväskorna är himla läckra som väskor, och idén att skapa ett eget konstverk med innehållet är fyndig. Hoppas att även vuxna och inte bara barn nappade på erbjudandet.
    Stockholmsprofilen och nummer 17 älskar jag. Stockholm skulle jag kunna tänka mig som adventsbelysning faktiskt.
    Ja, det hoppas jag verkligen att vi någon gång ska få kramas igen.
    Tusen tack för din fina Skyltsöndag. Stort tack för länken också:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var förstås så få besökare på museet när jag var där att alla väskor hängde orörda ...
      Kul att vi gillar ihop, s a s!

      Radera
  5. Verkligen en uppiggande skyltning men en färgglad blandning.
    Verkligen välkomnande med välkomstskylten på konstmuseet i Karlstad. Skyltar på olika språk. Vad gäller den första gissade jag genast, utan att ha läst vidare, på samiska. Och lite rätt var det.
    Vad trevligt med en konstväska. Kul att se vad besökare tillverkat.
    Tyckte Stockholmsskylten var en bra blandning. Har inte sett den tidigare. Globen ser jag delar av från soffan här hemma. Men numer är den oftast grå och inte direkt framträdande.
    Sista skylten inger hopp. Behövs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristinehamn ska ha äran av konstväskorna med tillhörande skyltar! Stockolmsskylten sitter på en krog i Gamla stan, de hade en av New York också. Ja, man är tacksam för den där skylten på bushållplatsen ...

      Radera
  6. Lulesamiskan hade jag aldrig gissat mig till! Vet inte vilken språkgrupp samiskan tillhör för trots att jag pratar finska o svenska så begriper jag inte ett jota. Just idag är jag superdeppig över sakernas tillstånd och tror inte jag kommer att få krama min familj någon gång igen...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men visst ska vi få krama dem igen!!! Det måste du ju tro på! Visst är läget trist, men hoppet måste leva! Kram till dej den här vägen, så länge½

      Radera