lördag, november 07, 2020

Just nu i november

Just nu läser jag "Vuxna människor" (Voksne mennesker) av norska Marie Aubert (som jag hade fått för mig var fransyska, helt fel). Underbart kort liten roman, riktigt bra! Ofrivillig barnlöshet är en del av historien. Angeläget tema.

Just nu lyssnar jag på  USA-podden från Sveriges radio. Den passar i dessa valtider, även om den inte är bra rakt igenom, riskerar att trilla i lite flamsfällor, i en strävan efter att vara lättsam och begriplig, antar jag. Men spännande är det med herrarna Trump och Biden (och den kloka Ginna Lindberg, utrikesmedarbetare på Eko-redaktionen). Dessutom hör jag gärna Stil i P1, ett program som hittar egna infallsvinklar och originella ämnen som tacklas på intelligent sätt. Susanne Ljung är programledare och hjärnan bakom verket.

Just nu tittar jag på
den danska serien "Utredningen" som skildrar polisarbetet efter mordet på den unga svenska journalisten Kim Wall. Hon dödades, styckades och sänktes i Öresund av den otäcke Peder Madsen (vars namn över huvud taget inte nämns). Programmen, som är sex till antalet, är oupphörligen fascinerande och ligger väldigt nära verkligheten. Exempelvis är dykarna som är med i genomsökningen av vattnet utanför kusten samma dykare som dök "på riktigt". Inga slaskiga våldsbilder, inget blod, men så sevärt! Rolf Lassgård och Pernilla August spelar Kim Walls föräldrar. Se det! Här, på SVT Play. Alla delarna finns.


Just nu längtar jag efter en riktigt smaskig lördagsmiddag. Vi får väl se hur det går, jag lär få laga den själv.

Bloggen Kulturkollo, nu nedlagd, startade traditionen med "just nu", en fingret-i-luften-notering att publicera första lördagen i varje månad. Nu är jag möjligen ensam om hålla denna lilla gryta kokande, men i dag och en lördag till håller jag ut! Såvitt inte några fler vill ta upp grejen och köra ett just-nu-per-månad 2021?

Foton tagna av den så tragiskt mördade Kim Wall ställdes ut i Stockholm 2019. En fin retrospektiv utställning dit många gick. Man kunde köpa kopior av hennes  bilder och pengarna som kom in gick till den fond som skapats till hennes minne.

Copyright Klimakteriehäxan

4 kommentarer:

  1. Tack för tips om serien "Utredningen". Den ska jag ta mig an.
    Har precis lyssnat färdigt på Knutbyflickan och sett alla avsnitten på SVTPlay om sekten.
    Mysterier intresserar mig, jag skulle nog blivit detektiv ;) Men tyvärr mycket ondska i allt.
    Hoppas du hittar något gott lördagsrercept!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland behöver man "ledigt" från mysterierna! Önskar dig en fin helg!

      Radera
  2. Boken har jag läst och för mig var det många saker jag kände igen. (Har ju adopterat tvillingflickor från Sri Lanka 1981. Tänkvärd på många sätt.)
    P1 har vi ofta på här hemma och mycket bra finns att lyssna på .
    Även "Utredningen" följer vi. Så bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Extra roligt att en sån bra bok är så tunn! 111 sidor! Jo, mycket att se och höra finns det, fast ibland är det svårt att hitta rätt.

      Radera