lördag, november 14, 2020

Vår älskade Astrid

Idag skulle hon ha fyllt 113 år, vår mest älskade Astrid, sagotanten som ändå var så väldigt mycket mer. Det vet vi sedan länge, eftersom Astrid Lindgren deltog i samhällsdebatten, tog skinheads och finansministrar i kragen och var en stark röst för barnens rätt, för jämlikhet och mot våld och rasism. 

Vi som dessutom läst hennes "Krigsdagböcker" vet att hon redan som ung förvärvsarbetande tvåbarnsmamma lyckades hålla koll på världsläget och kommentera det löpande, på sitt alldeles egna och kloka vis. Så imponerande! 

Hade Astrid velat bli firad på sin födelsedag? Det har jag förstås inte en aning om. Nog har hon redan hyllats på oräkneliga sätt. Bland annat är hon en av de författare som finns med i serien citatskyltar för "Det litterära Stockholm". De är (alternativt ska vara när alla är i fullgott skick) 78 till antalet, utförda i emalj eller, i modern tappning, hårdplast, med ett kort textavsnitt ur en speciell bok, och de finns utplacerade på platser i huvudstaden där ett verks handling utspelas.  

Alltså finner man Astrid Lindgren-skylten i Tegnérlunden, där Mio sitter ensam och ledsen på en parkbänk när "Mio min Mio" tar sin början. Här finns också en staty av författarinnan, "Poesi och förtrollning", en figur i brons av Majalisa Alexanderson som kom på plats 1996.

Den här dagen kan också vara en bra dag för film. Åtminstone för den som inte sett långfilmen "Unga Astrid" tidigare, med Alba August i huvudrollen som Astrid, till en början med efternamnet Eriksson men sedan, som gift, Lindgren.

Familjen lär inte ha uppskattat den där skildringen av hennes liv särskilt mycket, men jag tyckte den var riktigt bra. Fast jag är ju bara en av de många miljoner läsare och beundrare som inte vet hennes innersta hemligheter som kanske familjemedlemmar gör.

Filmen fanns nyss gratis tillgänglig på TV4 Play, men när jag nu kollar har den försvunnit. Om man betalar en slant (49 kr) finns den dock på ViaPlay.

Om du blir nyfiken på fler författarskyltar är det bara att gå på upptäcktsfärd. Flest skyltar finns på Södermalm. Alla de uppmärksammade författarna utom en är svensk. Det är Graham Greene som är undantaget.

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. De litterära skyltarna i Stockholm är kul, lika fint med en kvinnlig staty!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Atrid finns som staty lite både här och där nu. Men det är hon värd.

      Radera
  2. Dessa litterära skyltar gillas av mig också. Och givetvis Astrid Lindgren. Har med stort intresse tagit del av hennes "Krigsdagböcker" i olika omgångar. Läste att man också nu försöker tyda hennes stenografi för att få veta mer. Man har hittat något och det var hennes egen stenografi så man jobbar på. Astrid var ju väldigt engagerad som antinazist.
    Jag bodde på Upplandsgatan ett par år, nästan vid Tegnérlunden och passerade ofta här och funderade alltid på Mio och Astrid. Statyn är så fin.
    Önskar dig en fin helg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Astrids fan club är enorm, eller hur?! Min beundran för henne ökade ytterligare när jag läste krigsdagböckerna.

      Radera
  3. Robert Nilsson
    Klas Östergrens skylt för Gentlemen sitter givetvis på Hornsgatan 29.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har jag inte tänkt på, ändå går jag där rätt ofta!

      Radera