fredag, januari 29, 2021

Vi är en färgstark kvinna fattigare

Det blev ofta lite stormigt och högljutt när Annette Kullenberg dök upp. Hon hade åsikter om det mesta och var mer än villig att dela med sig av dem. I åratal gjorde hon det bland annat som krönikör i Aftonbladet, där hennes skarpa penna åtminstone för mig länge utgjorde en anledning att köpa tidningen. /.../

Hon skrev en rad böcker, både fakta och fiktion. Två av sina stora idoler  murvlar som hon själv  porträtterade hon i bokform: August Strindberg och Marianne Höök. ”Överklassen i Sverige” väckte debatt. Och debatt var något som Annette Kullenberg gillade. Hon ställde gärna upp i tv-sofforna, retade inte sällan gallfeber på den som inte tyckte som hon. Hennes speciella röst hjälpte henne att göra sig hörd när det blev stimmigt i studion: hon hade minsann inte ställt upp för att bli nedtystad! /.../ 

Annette Kullenberg var begreppet  ”Kan själv” personifierat. En suverän skribent, en stark och egensinnig kvinna som visste vad hon ville, berättade det – och tog för sig.
Hon avled i Portugal, i ett klimat hon föredrog så här års framför det svenska. Annette Kullenberg fyllde 82 år bara ett par veckor före sin död. ./.

Ännu en namnkunnig kollega och kulturperson, en äkta murvel i ordets mest respektabla bemärkelse, har alltså dukat under för covid 19. Du läser hela min text om denna synnerligen färgstarka och levnadsglada kvinna under vinjetten "Erfarna tankar" på News55 Premium. För närvarande kan den läsas utan prenumeration (fast jag vet inte hur länge).

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Så henne kände du OCKSÅ! Det är inte många "kändisar" som du INTE har träffat. Riktigt coolt! Jag minns henne mest för alla vassa krönikor i Aftonbladet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Exakt vad jag skriver i min text: hennes spalt gjorde att jag köpte AB. Vilket jag aldrig gör längre, slutade för länge sen med det.

      Radera
  2. Svar: Har läst hela din krönika. Lite random verkar det som hos News 55 - alltså när det öppet eller inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag vet inte om det finns nåt system.

      Radera
  3. Första gången jag såg henne i tv (läste inte Aftonbladet) tyckte jag att hon var märklig, högljudd och konstig. Men - det tog inte många gånger förrän jag gillade henne starkt. En riktig färgklick och förebild i konsten att uttrycka sig och ta plats.

    SvaraRadera
  4. klart att jag har Strindberg - murveln av Kullenberg i min bokhylla!

    SvaraRadera
  5. Annette Kullenberg minns jag mycket väl och gillade verkligen hennes sätt att skriva. Kan nog än idag minnas hennes något släpiga röst.
    Hann idag läsa din härliga text om henne.Mycket humor och värme här i texten och ett fint porträtt av en spännande kvinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon var verkligen inte som alla andra! Offren för covid 19 - ska de aldrig ta slut????

      Radera