torsdag, januari 07, 2021

Två helger på en gång!

På torsdagar dyker den troget upp, helgfrågan från Mia i bokhörnan. Förra veckans torsdag råkade vara nyårsafton, så då blev det inte så mycket tid vid laptoppen och därmed heller inget svar på helgfrågan från mig. I dag slår jag alltså två flugor i en smäll, även om vi inte har dubbelhelg "på riktigt"! 

Dagens fråga gränsar till den några av oss besvarade så sent som igår. Då handlade det om att ha (eller inte ha) specifika mål för läsningen under året. Mia formulerar sin undring så härÄr ni med på några läsutmaningar i år? Tror inte det. Har utmaning så det räcker så snart jag tittar på hyllorna där mina olästa böcker ligger i travar. 

Som vanligt hänger en bonusfråga med, och den sätter oss i tv-fåtöljen igen (där man förvisso tillbringar en hel del tid). Mia frågar: Brukar ni se på videos? Om man med video menar program som går att hitta på olika strömningstjänster så ja. Bredde ut mig om mina tittarvanor härom dagen. Faktum är att jag också har en trave långfilmer på cd, som alltför sällan kommer till användning. Och om vi tar ordet video bokstavligt så har jag en rejäl påse VHS-kassetter ockå. De väntar på rensning ...

Så var det då förra veckans hittills obesvarade frågor: Vad tycker du om de nya orden för 2020? Eller vet ni vad mjuta och becknarväska är? Tja, jag kände mig inte så engagerad i den där listan i år. Vissa av nyorden känns både konstruerade och långsökta. Att corona och covid dyker upp som förled i olika sammansättningar verkar logiskt, dock. Tycker att historien visar att de här nyordslistorna ofta innehåller ord som snabbt faller i glömska. Säger någon att man "sverkar" längre? Det var ändå ett bra ord! Men "kanskeman" kanske kan överleva?

Fick du någon bok i julklapp? Nej. Jag hade ju sagt att jag ingen skulle ha, med tanke på alla olästa som står och väntar! Alltså fick jag ingen. Bra!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Nyordslistan kommer ju från tidningssidorna, författningsprotokoll, nya romaner, ord som förekommer i olika sammanhang. Efter tiotal år försvinner en del av orden, andra stannar kvar. Göteborgs-Posten visade lista över ord som försvunnit, andra är kvar, intressant att se. Idag sker ju sånt här snabbt.

    SvaraRadera
  2. Har aldrig haft ett mål för läsning. Jag menar det är ju ingen tävling att läsa ett visst antal böcker per år. Dessutom är jag en renodlad "sommarläsare" på balkongen, så...
    Mjuta och becknarväska vet jag inte vad det är. Ska genast googla. Däremot tycker jag att Dittes uppfinning "njutflykt" borde tas med i nyordslistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mute står det ju på dina maskiner ... njutflykt är ett jättebra ord! Lite samma sort som villhöver!
      Och nej, som tur är, vi tävlar inte i läsning.

      Radera
  3. Fick inte heller någon bok i julklapp, hade prioriterat annat då jag skrev önskelistan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag låg faktiskt lågt med önskelistan på det hela taget ...

      Radera
  4. Man ska bara vara med på läsutmaningar om man känner att man själv får ut något av dem. Det viktiga är att det känns bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rätt, förstås. När jag började med Kaosutmaningen kände jag mig mest stressad ...

      Radera
  5. Hyllvärmarna är en ständig utmaning, hur man än gör det...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis. Och de tenderar att bli fler ...

      Radera
  6. Ja, jag undrar hur många olästa böcker jag har..? Jag bryr mig inte om huruvida jag lyckas nå målen med läsutmaningar eller inte, det får bli som det blir. Men i år har jag antagit några för att peppa mig att läsa de där olästa böckerna i bokhyllorna. Vi får väl se om planen fungerar.
    Annette

    SvaraRadera
    Svar
    1. Morot och piska ... en kombination kanske är effektiv? Lycka till!

      Radera
  7. 'Mjuta' har min lilla alltid sagt för 'njuta', men jag antar att det betyder något helt annat :)
    Jag har förskräckligt mycket oläst i hyllorna men försöker att beta av dem via utmaningarna, så att säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förvisso kan det vara njutbart att trycka på mute-knappen ...! Hoppas vi lyckas beta av lite oläst under året.

      Radera
  8. Svårt att vara med på sådana utmaningar som har med just läsning att göra då biblioteken är stängda tycker jag. Hoppas det inte är det nya normala...

    SvaraRadera
  9. Mina barn vill inte köpa böcker till mig i födelsepresent, kan inte förstå varför?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha!!! Jag tror jag anar svaret!

      Radera