tisdag, maj 18, 2021

Från klassikerhyllan

Klassiker jag har läst eller vill läsa ska utgöra tisdagstrion denna vecka. Så har Ugglan bestämt. Den trion kunde ha byggts ut till en hel liten orkester, och jag skulle dessutom med lätthet kunna räkna upp minst tio klassiker som man "ska" ha läst fast jag vet att jag aldrig kommer att göra det, eftersom lusten saknas. Men nu var det ju tretalet som gällde, och jag väljer tre gamla bekanta, samtliga Nobelpristagare:

"Främlingen" (L'Étranger) av Albert Camus är en fantastisk roman utan att vara en tegelsten. Har både läst den på papper och lyssnat på två talversioner, en med Krister Henriksson, som var bra, och en med Shanti Rooney som faktiskt var riktigt dålig. Det lät som om han funderade på helt andra saker än den text han läste.

"Kristin Lavransdotter" skrev Norges Sigrid Undset, och den har jag också återvänt till, från tryck till radioföljetong. Det är en helt suverän kärlekshistoria som inte borde få bli bortglömd, någonsin.

"Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige" är den av Selma Lagerlöfs böcker jag gillar minst. Upplevde den som tråkig. Borde ge den en ny chans.

Nils Holgersson på Akkas rygg så som de skildrades vid Frykens strand för fem år sedan
när jag senast besökte Mårbacka. Vet inte om detta är en fast eller återkommande
skulptur? Lite kul även om man inte älskar boken!
Copyright Klimakteriehäxan

32 kommentarer:

  1. Nils Holgerssons underbara resa skrevs ju som en läsebok för folkskolan. Då blir det inte roligare ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men jag har hört folk som påstår att det är Selmas bästa ... vilket jag inte kan begripa!

      Radera
  2. Ska absolut läsa Kristin Lavransdotter nån dag! Jag gillar verkligen Selma Lagerlöf, men av någon anledning har aldrig Nils Holgersson lockat mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kristin vinner över Nils alla gånger!

      Radera
  3. läst och sett Undsets trilogi, sett fin filmatisering av Holgersson, Camus väntar tålmodigt i min bokhyllan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Främlingen" är bra, rätt sorglig dock.

      Radera
  4. Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige har jag ett alldeles speciellt förhållande till. När jag gick i första klass så läste vår fröken ur den varje dag. Jag köpte och läste den för några år sedan och den var ju inte alls lika magisk som jag kom ihåg, men jag gillade den.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den passar kanske bäst för barn, den skrevs ju med dem i åtanke.

      Radera
  5. Främlingen har jag läst flera gånger och jag blir lika obehagligt berörd varje gång. Kristin Lavransdotter har jag läst flera gånger alltsedan jag var mycket ung. en fantastisk roman. Sigrid Undset kunde sin historia. Nils Holgersson fick jag av min snälla faster när jag var sisådär 12 - 13 år. å, fy vad jag tyckte att den var tråkig! borde kanske läas om i mera mogen ålder

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det en sorglig historia Camus har skapat! Helt enig om Kristin och Nils H.

      Radera
  6. Främlingen kan jag tänka mig att läsa :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte för inte som den kallas klassiker ...

      Radera
  7. Nils Holgerssons underbara resa är lite smått seg emellanåt. Men jag gillar idén.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo för all del, det håller jag med om! Lite sci-fi innan det fanns ...

      Radera
  8. Camus och Främlingen ingick på originalspråket när jag gick i gymnasiet. Vet att jag sedan fick prata om den boken och jämföra med Sartre och existensialismen när jag "kom upp i franska" på studentförhöret.Puh! Men det gick bra.
    Har senare läst om boken på svenska också.
    Kristin Lavransdotter har jag läst och då på originalspråk. (Min mamma var norska sp jaf var tvåspråkig)
    Vad gäller Nils Holgersson har jag läst den ett par gånger men den blev ingen favorit hos mig. Däremot blev den ofta det hos de elever jag läst den högt för i klass 4 när de läst Sverige. Så det är olika....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har läst Ernaux på franska med viss möda, norska går rätt bra tycker jag om det är "rätt" norska alltså! Kanske ska man gå i fyran när man läser Nils H. Minns inte, men misstänker att jag var ganska vuxen.

      Radera
  9. Nils Holgersson funderar jag också på att läsa om. Jag är helt enig med dig om Lavransdotter. Främlingen läste jag för mycket länge sedan. Omläsning där också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. En dag när du verkligen inte känner för feelgood kan du ta Camus!

      Radera
  10. Främlingen och Kristin Lavransdotter har jag läst. Men inte Nils Holgersson. Tror att min fröken läste delar av den högt när jag gick i tvåan. (1987)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den funkar kanske bäst på folk i den åldern?

      Radera
  11. Tänker på alla klassiker jag köpt i billiga upplagor under bokrean. bröderna Karamazov, Utvandrarserien och jo då, Nils Holgerssons underbara resa genom Sverige. Inte en enda av dem har jag läst. De flesta har jag nog faktiskt gjort mig av med på senare år. Däremot har jag blivit tipsad om Röde Orm flera gånger senaste året men den ska jag se till att låna på biblioteket i så fall, jag kan inte hålla på och köpa böcker som inte blir lästa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trist när det blir så - jag har ett gäng Väinö Linna-romaner från rean för jättelänge sen. Har inte öppnat dem. Men utvandrarserien borde du verkligen läsa, den är fantastisk.

      Radera
  12. Främlingen och Nils Holgersson har jag läst och gillat.

    SvaraRadera
  13. L'Étranger läste jag sista året på gymnasiet. Boken ingick i franska läroplanen då.
    När jag annars hör "klassiska böcker" så tänker jag mest på Charles Dickens, Jane Austen och August Strindberg (aldrig orkat läsa hans böcker).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dina tre är självklart klassiker. "Hemsöborna" är riktigt bra (Strindberg).

      Radera
  14. Skriver under på alla tre :)

    SvaraRadera
  15. Kristin Lavransdotter finna oläst i min bokhylla. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Riktiga klassiker oavsett om man gillar dem eller ej-

      Radera
  16. Den av Lagerlöf får man ju ta och läsa någon gång :)

    SvaraRadera
  17. Främlingen har jag läst och läst om en andra gång nyligen. Tänkvärd och avskyvärd, i ett.

    SvaraRadera