tisdag, maj 25, 2021

Läsning i ljus och mörker

Dags att trumma ihop en tisdagstrio igen, på Ugglans initiativ som vanligt. Denna gång är temat ljus & mörker. Bra läsljus är förstås ett måste och en förutsättning!

"Ljuset vi inte ser" (All The Light We Cannot See), skriven av Anthony Doerr, hamnar självklart här. Trots att det är en av mina hyllvärmare. Köpte den för jättelänge sen, men är skrämd av omfånget. En lång radda priser har boken fått. Jag SKA läsa den!

"Svart krabba" som är Jerker Virdborgs första roman är en svensk bladvändare i krigsmiljö som har nästan tjugo år på nacken. Nästa år kommer den som film på Netflix med Noomi Rapace i en huvudroll, men som jag minns historien är fyra soldater som kämpar på havsis i kolmörka nätter figurerna som för den spännande och bitvis otäcka historien framåt.

"Lyktsken" (Warlight) av Michael Ondaatje har också inslag från krigets dagar. Jag har lyssnat på den, och var faktiskt helt fascinerad. Två tonårsbarn lämnas nästan vind för våg när föräldrarna har hemliga uppdrag utomlands. De personer som ska ta över ansvaret är inte som vilken mamma eller pappa som helst ... Upplösningen på historien tyckte jag dessutom var helt mästerlig. Jag blev riktigt överraskad!

UPPDATERING

Blir påmind när jag tittar in hos Skriv-Robert att det finns en författare som skulle kunna få sin alldeles egna tisdagstrio på temat ljus och mörker. Jag tänker precis som Robert på nigerianska Chimamanda Ngozi Adichie, vars böcker jag verkligen slukat och beundrar.

Först i hennes trio debutromanen"Lila hibiskus" (Purple Hibiscus) som jag just nu läser om, denna gång med hjälp av Tuva Novotny som förtjänstfullt läst in den som radioföljetong. Men vilket mörker som råder i familjen det handlar om! En diktatorisk och hysteriskt religiös familjefar som inte drar sig för att misshandla såväl sin fru som sina två barn både fysiskt och pskykiskt. Att han sedan gråter efteråt hjälper föga. Tyvärr vet vi ju att misshandel inte är ovanligt i några kulturer, varken här eller där. 

För ljuset får "En halv gul sol" (Half of a Yellow Sun) stå, mer tack vare bokens titel än dess handling. Men det är en bländande skildring av livet för ett par familjer under den blodiga och grymma Biafra-krisen, när provinsen försökte bryta sig ut ur Nigeria under flaggan med den halva solen. Så bra!

"Americanah" till sist handlar om ljust och mörkt, bland annat i en relation mellan vit man och svart kvinna. Vem ska anpassa sig till vem? Tål den stilige mannens tjusiga polare att han lever med en afroamerikansk partner? Och hu så jobbigt det uppenbarligen är om man är svart och ambitiös och försöker bli så vit som möjligt. Att göra krusigt hår rakt är både dyrt, plågsamt och tidskrävande  bara en sån sak!

Om bara en enda bokvän som inte läst Chimamanda blir sugen på henne här och nu kan jag uppriktigt lyckönska vederbörande till att ha fantastisk läsning att se fram emot!

Copyright Klimakteriehäxan

31 kommentarer:

  1. gillar att läsa så länge skymning tillåter

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tycker mina ögon kräver mer ljus nu än förr. Verkar rimligt, eller hur?

      Radera
    2. jo, hört talas om sånt... men närsynta jag behöver inte glasögon heller när jag läser, gillar dagsljus bäst.

      Radera
    3. Jag läser också utan glasögon numera, men bra ljus vill jag ha.

      Radera
  2. Ljuset vi inte ser är den enda jag har läst. Den började och slutade bra, men mitten tyckte jag var lite seg. Men jag verkar vara rätt ensam om det 🙂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att så många hyllat den bidrar också till min tveksamhet att sätta igång ... det är så lätt att ha för höga förväntningar!

      Radera
  3. Ljuset vi inte ser tyckte jag om :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas jag gör det också, när det nu kan bli ...

      Radera
  4. den första trion har jag inte läst.men jag har lyssnat på del av Ondaatje, som är en fascinerande författare. Den andra trion har jag läst och tyckt mycket om. bäst av dem är En halv gul sol. tycker jag

    SvaraRadera
  5. Fina exempel du har. Dina tre första böcker har jag läst och uppskattat och också En halv gul sol. Americanah har jag i läslistan. Lilla Hibiscus vill jag nog också läsa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den enda av de här sex jag inte kan gå i god för är Doerrs hyllade roman!

      Radera
  6. Från den översta trion har jag läst de två första och från den andra trion nummer 1 och 3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar å det varmaste de två som är kvar!

      Radera
  7. 'Lyktsken' tänkte jag inte alls på; den har jag läst. 'Ljuset vi inte ser' har jag också med. Anade att jag inte skulle bli ensam om den. 'Svart krabba' kände jag inte alls till, den får jag kolla upp.
    Jag har ännu inte läst Amerikanah, men den finns här i hyllan, de andra två har jag i alla fall läst.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Chimamanda är mästerlig enligt min åsikt.

      Radera
  8. Här lägger jag mig platt. "Americanah" har jag hört talas om, men det är också allt;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Svart krabba" kan vara nåt för dig kanske.

      Radera
  9. Två spännande trios! En halv gul sol har jag läst, men var inte helfrälst. Så jag har inte läst mer av henne. Än!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj jag var helt tagen av Biafra-historien. Vilken research hon gjorde - själv var hon inte född när det hände, men hon djupintervjuade bl a sina föräldrar.

      Radera
  10. Jag har läst en bok av Adichie, En halv gul sol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För mig är det en toppbok, även om jag inte törs säga vilket nummer i ordningen den har!

      Radera
  11. Har läst alla Adichies böcker. En favoritförfattare. Annars har jag bara läst Ljuset vi inte ser. Tack för tipsen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hon är grym! Inser att jag måste läsa Doerr. Snart.

      Radera
  12. Av Michael Ondaatje har jag bara läst Anils skugga (2011), så minns inte så mycket mer än att jag tyckte att boken var väldigt bra. Ngozi Adichie är ju verkligen en läsvärd författare! En halv gul sol gjorde stort intryck på mig. Har annars bara läst en novell ur novellsamlingen Det där som nästan kväver mig (titelnovellen), har Americanah oläst i hyllan. Blir sugen på att snart återvända till henne när du skriver så entusiastiskt om henne!
    Din första trio hade jag inte läst något av.
    Tack för alla bra tips!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har faktiskt läst alla Chimamandas böcker, så förtjust är jag. Lyktsken är en sån där roman som får mig att fyllas av beundran: hur får man till en sån intrig och lyckas ta hem den med en överraskande vändning i slutet? Så skickligt.

      Radera
  13. Tack för många fina boktips.Har i listan läst "Svart krabba" och "Lila Hibiscus" och nu fört de andra till läselistan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du några fina stunder framför dig i läsestolen i sommar!

      Radera
  14. Lyktsken har jag tänkt läsa! Och i din Chimamanda-trio har jag än så länge bara läst En halv gul sol. Där förstår jag att jag har mycket att se fram emot!

    SvaraRadera
  15. Ljuset vi inte ser och en halv gul sol har jag läst. Tack för tips om de andra!

    SvaraRadera
  16. Ja, något av Chimamanda Ngozi Adichie borde man såklart försöka läsa. Tack för tipsen!

    SvaraRadera