lördag, maj 15, 2021

Veckans mening – om bilkörning

På lördag får man tänka efter: har jag nyligen läst något som fått mig att reagera lite mer än vanligt? Något som är värt att kallas Veckans mening? Det är Skriv-Robert som börjat, bara att hänga på! Meningen kan vara rolig, klok eller tankeväckande i största allmänhet. Denna gång har jag tagits med ut i trafiken. Marcus Dunberg skriver krönika i SvD:s helgbilaga Perfect Guide om sina tankar kring hur farligt det är att kuska runt på våra vägar i bil, risker vi tar väldigt ofta utan att egentligen tänka på det. Och kanske är de självkörande bilarna en vanlig företeelse snarare än vi anar? Men blir det bättre, säkrare, på vägen då?

Jag vill inte att mina barn ska ta körkort och köra bil över huvud taget  när de blir 18 har förhoppningsvis utvecklingen kommit så långt att människan mer eller mindre försvunnit från ratten.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Dunberg cyklar knappt i snöslask eller tar dramaten

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte. Känner inte mannen. Men han kanske skaffar självkörande bil?

      Radera
  2. Jaha - errrmmmhhhhh. Ja, även om jag inte sitter vid ratten så sitter jag ju fortfarande i ett fordon. Här förstår jag inte logiken riktigt måste jag medge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antar att han tror att ungarn ska bli eländiga förare ... brås på pappa kanske?

      Radera
  3. Hoppas verkligen att det inte blir så- Vore jättetrist. Var så glad när döttrarna tog körkort när de var 18 år. Hoppas barnbarnen också gör det.Men det dröjer nog 8-10 år-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker körkort är en bit av allmänbildningen, faktiskt.

      Radera
  4. Jag tycker det låter otäckt med självkörande fordon. Jag tänker inte släppa ratten!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med - men ibland är det väldigt otäckt även med bilar som har förare!

      Radera
  5. Ja, det är frågan om det blir säkrare. Persontransportfrågan lär väl bli ganska stor när förbränningsmotorn förbjuds, 2030? Eller hur var det nu? Svårt att hänga med i svängarna. Ännu svårare med självkörande bil kanske. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Törs inte sia om detta (heller)!

      Radera