onsdag, maj 12, 2021

Tokhyllad bok tar plats i hyllan

Denna försommarvecka är torsdagen röd och folk har mer ledigt än vanligt (om de inte jobbar inom vårdsektorn förstås ...) Vädret ser rätt lovande ut, om man nu ska våga lita på meteorologerna, men det är naturligtvis otänkbart att inte ha en bok på lut. Så därför är veckans kulturfråga från Enligt O ingen direkt överraskning: Vad läser du under den kommande långhelgen?

Jag har "trillat dit" och gått och köpt en bok trots att jag vet att jag inte borde. Men nu har det surrat så mycket om "Shuggie Bain" av Douglas Stuart att jag har för avsikt att inom kort förflytta mig till Glasgow, även om jag sitter kvar i soffhörnet.

Hoppas nu innerligt att jag inte ska bli besviken, men det är alltid lite läskigt att peta in något som så många tokhyllat i den egna bokhyllan. Booker-priset brukar i alla fall vara en garanti. Hoppas hur som helst att vi alla får en fin långhelg!

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Spännande. Jag har inte läst den. Får väl se vad du tycker om den :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den som lever får väl se ... Hoppas på det bästa!

      Radera
  2. Den vill jag verkligen läsa! Men känner som du, det är lite läskigt när alla hyllar den så mycket.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lätt att förväntningarna rusar i höjden ...

      Radera
  3. jag tror inte att du blir besviken på denna. jag tror att den är riktigt gediget bra. jag gav sonen den i julklapp och trodde att han förstod att jag ville läsa den sedan. men ännu har han inget fattat. måste kanske hjälpa till

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas att det funkar på mig - och att du får låna julklappsboken!

      Radera
  4. tyckte mycket om Shuggie Bain av Douglas Stuart, årets läsupplevelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter lovande - men lite läskigt är det att alla säger att den är så bra!

      Radera
  5. Den har jag inte ens hört talas om! Skäms på mig, som håller mig så utanför.

    Där kräftorna sjunger, som "alla" lovordade, fick inte högsta betyg av mig. Slutet gillade jag inte.

    Sen var det en annan bok som det pratades mycket om, minns inte titeln, men det handlade om någon vars far var nazist och flyttade till Brasilien. Intressant ämne, men den kryllade av märkliga formuleringar och uttryck och grammatiska krumbukter. Någon borde ha korrekturläst den!

    Läser du på originalspråk? Det är jag för lat för. Jag är ofta kritisk mot översättningar som tycks gå lite för snabbt och hafsigt, så helst läser jag svenska författare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kräftboken gillade jag - tyckte slutet var fyndigt!!! Jag läser gärna på originalspråk, och det betyder ju engelska - har läst EN bok på franska, EN på tyska ovh ett par på spanska, men det kostar på.

      Radera
  6. Bra! Det är alltså inte bara jag som trillar dit då och då - hahaha:-)
    Har aldrig hört talas om författaren och boken. Gissar att du lägger upp en recension. Hoppas innerligt att du inte blir besviken. Jag blir det ju för de mesta när jag faller för "grupptrycket" och upphaussade böcker...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja jag är lite orolig ... nån regelrätt recension ska du inte vänta dig från mig.

      Radera
  7. Har hört om boken men ännu inte trillat dit på inköp eller att lyssna på den. Men jag är på väg- Och läser jag den sp blir det på originalspråk- Bra att hålla engelskan levande

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag köpte den på engelska. Gillar att läsa originalet.

      Radera
  8. Ja, det är en hypad bok! Några verkar tycka översättningen är sis å där men den är nog definitivt läsvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hoppas på det bästa. Men har inte kommit igång än.

      Radera
  9. Är också sugen på Shuggie Bain, men väntar nog tills i sommar när jag har mer lästid!

    SvaraRadera