torsdag, maj 06, 2021

Tårdrypande

Ute regnar det och Mia i bokhörnan tycker visst att vi ska ha det lite blött även inomhus, för i denna veckas helgfråga undrar hon: Vilken bok har du gråtit till allra mest?

Här måste det bli en trio. "Love Story" av Erich Segal fick mig att snyfta hejdlöst. Det blev också film 1970 med Ali McGraw i huvudrollen som den unga kvinnan som drabbades av cancer och dör. Ryan O´Neal spelar hennes pojkvän, och ur den här historien finns ett citat som har evigt liv: "Love means never having to say you're sorry."

Min andra gråtbok skrev Vilhelm Moberg in inte bara i mitt hjärta utan i hela folksjälen. För när den döende Kristina biter i astrakanäpplet från Småland med Karl Oskar vid sin sida, då måste man gråta. Fast det finns fler starka scener i Utvandrar-serien: flickan som föräter sig på gröten, eller när man nödslaktar oxen för att dess kroppsvärme ska rädda barn från att förfrysa.

En svensk odödlig roman till blir det: "Kejsaren av Portugallien" av Selma Lagerlöf. Den ömme fadern vill sin dotter allt gott, men hon tar sitt öde i egna händer och jag känner så starkt för honom, ända från dagen då han håller den nyfödda i sina armar och upplever en kärlek han inte visste fanns, till tiden då Klara Gullas liv i Stockholm är ljusår bort från hennes värmländska hemby och pappans vardag.

En bonusfråga hänger med, en som berör något som nog också fått folk att fälla tårar, först av oro och sen av glädje: Har du fått ditt vaccin eller väntar du på det? Jag väntar på spruta två, är så glad och tacksam att jag fått första dosen.

Copyright Klimakteriehäxan 

16 kommentarer:

  1. Håller helt med dig om Utvandrarserien - boohoo. Åsså vad sägs om Törnfåglarna (The Thorn Birds). Snyftade både vad gäller boken, men det blev värre när den visades som tv-serie...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Törnfåglarna sändes i tv i USA när jag bodde där. Det blev s a s ett herrans liv - serien sändes i påskhelgen och den manlige huvudpersonen var präst ... det ogillades! Men jag gillade både bok och tv-version.

      Radera
  2. Kejsaren av Portugallien har jag faktiskt inte läst.

    SvaraRadera
  3. De två första har även jag gråtit till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man gråter definitivt även åt den sorglige "kejsaren". Fantastisk bok.

      Radera
  4. Jag såg Törnfåglarna på TV när serien visades, men jag har tyvärr inte läst boken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan kanske räcka med en variant, även om vi nog är många som kollat båda.

      Radera
  5. Kan instämma i dina val och tillägger också Törnfåglarna. Och från det jag vara barn så grät jag floder till "Barnen från Frostmofjällen" Ja, till boken också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag var enda unge som inte grät på bio närman visade "Barnen från F" vilket gjorde min mamma fundersam. Äsch, sa jag, det där var ju bara på film ... och jag var verkligen inte gammal!!!

      Radera
  6. Love story är så sorglig, ja jisses vad jag grät

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag funderar på att läsa om den. Kommer jag att gråta lika mycket andra gången???

      Radera
  7. Javisst, episoder ur Utvandrar-serien är ju väldigt sorgliga. Hoppas det inte dröjer för länge innan vi i 50+ gruppen blir erbjudna att boka för vaccination. Man vet ju inte hur det är, kanske det inte finns tillräckligt med vaccin, att det är därför det drar ut på tiden. Läskigt att smittspridningen är så hög i Sverige. Bara Cypern har högre smittspridning än oss i Europa nu. Om folk visste hur trasig sjukförsäkringen är så skulle de vara super-rädda för att få covid-19 och eventuellt långtidscovid... Kanske kunde ge bra skrämseleffekt att gå ut och upplysa allmänheten om det. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag fattar för min del inte att det skulle kunna finnas behov av mer info att bli skrämd av - så eländigt som det redan har varit och fortsätter vara!

      Radera