torsdag, maj 27, 2021

Konst ska väljas med hjärtat

Ikväll ska jag hämta en lotterivinst. Mitt nummer drogs som nummer 22 i det årliga medlemslotteriet i konstföreningen jag är med i. Det går till så att de trettio vinnarna väljer i tur och ordning, så när det är min tur ska det finnas åtta möjliga verk att välja mellan.

Av bitter erfarenhet vet jag hur obeslutsam jag kan bli i en sån situation. Jag har nämligen vunnit i det där lotteriet förut. Det var länge sen, gissningsvis cirka tjugo år, och jag låg rätt tidigt i vinnarlistan den gången, så valmöjligheterna var många.

Där stod jag och stirrade på litografi efter litografi. Ingen fick mitt hjärta att klappa fortare, ingen orsakade salivavsöndring. Ingen var helt enkelt i min smak. Då fattade jag ett korkat beslut. Jag valde den tavla jag trodde varit dyrast. Det var en geometrisk historia i grönt av KG Nilsson, "fin" konstprofessor. 

Så här målar KG Nilsson. Den här 
gillar jag ändå bättre än den jag vann.
Tavlan var rätt stor men jag fick hem den. Dottern, då cirka tio år, tittar upp från datorn där hon sitter när jag kommer hem. Hon undrar vad jag släpar på.
-Ett konstverk jag har vunnit, säger jag.
Barnet kastar en blixtsnabb blick och konstaterar kallt:
-Mamma, den där hade jag kunnat göra i Paintbox. 
Hon hade naturligtvis rätt.

Efter mycken möda och stort besvär lyckades jag sälja verket på en prylannons i morgontidningen. Hon som köpte den för en tusenlapp var jättenöjd, och det kan man ju förstå, eftersom bara ramen förmodligen hade kostat det dubbla. Och så gillade hon ju KG Nilsson, till skillnad från mig ... smaken är som baken!

Extra plågsamt blev det att jag samma gång lovat välja vinst åt en kollega som inte kunde närvara. När hans nummer kom upp fattade jag beslut mycket snabbare. Efteråt insåg jag att tavlan han fick var riktigt snygg. Han blev också jättenöjd och den sitter fortfarande uppe hos honom.

Den här gången ska jag välja med öga, mage och framför allt hjärta. Hoppas att något finns som jag verkligen vill ha, oavsett penningvärde! 

UPPDATERING: Naturligtvis fick jag en släng av beslutsångest i alla fall. Valde mellan tre, sinsemellan fullständigt olika saker. Men numera är jag ägare till en akvarell målad av Maria "Mia" Eklund. Jag såg hennes utställning i Gamla Stan för någon månad sedan. Hon målar också stadsmotiv och landskap och de kändes väldigt Lerin-inspirerade, medan blommorna var mer hennes egna, tyckte jag. Och nu har jag en variant på dem som redan åkt upp på väggen! Här finns hennes grejer om du blir nyfiken.  

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Jag ler! Känner igen de där med valet och kvalet... Men jag har mest ärvt de få tavlor vi har. Jag minns att vi köpte en av dem när vi var nygift. Jag har också ramat in något jag gillat. Men vi har gjort oss av med mängder av ärvda tavlor och bara sparat dem vi verkligen vill ha. Förmodligen är inget av det värt något alls. Jag har noll koll på konst och design öht. Förmodligen beroende på min uppväxt i torftiga tjänstebostäder och föräldrar som var helt ointresserade av sånt världsligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har alltid varit road av konst, konsthantverk, design, så jag är rätt välförsedd. Men tycker självklart inte lika mycket om allt jag har!

      Radera
  2. P.s. vi får väl se vad du väljer?

    SvaraRadera
  3. köper mina tavlor på loppis ❤️ eller barnbarnen gjort

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har många "verk" som barnen gjort, fina är de också!!! Men det hindrar inte att det är kul med en liten vinst.

      Radera
  4. Grattis till vinsten! Ska försöka att se någon av hennes kommande utställningar.
    Och visst tycker jag också att konstnären är lite inspirerad av Lars Lerin, min favorit målare i alla lägen. Men jag tycker också att blommorna är mer egen stil-
    Spännande att välja

    SvaraRadera
  5. Grattis till vinsten! Kollade länken, och hennes akvareller är verkligen Lerin-inspirerade.
    Annars håller jag helt med dig. Konst ska man välja med hjärtat oavsett vem som målat/gjort konstverket och definitivt inte vad det kostar.
    Minns att jag vann två gånger i lotteriet som vår konstklubb på jobbet anordnade. Första gången gav jag bort en keramikskål direkt till min bästis som hade dreglat efter just den skålen under utlottningen. Andra gången vann jag en tavla som jag inte gillade heller. Så den bytte jag mot ett hus i diabas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tyckte blommorna är mer hennes egna. Lerin-bilder målas nog bäst av Lerin.
      Tjusigt av dig att ge bort vinsten!

      Radera
  6. Svar: Nej, ishockey är inte min grej, men självklart kollar jag Sportnytt varje dag. Så jag såg highlights av fadäsen mot Tjeckien. Ja, vad ska man säga. Garpenlöv är himla snygg, men relativt värdelös som tränare. Intervjun med honom var ju en katastrof.

    PS. Ska väl käka upp den här kommentaren om Sverige tar sig mirakulöst vidare;-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du kan rikta in dig på smakligare förtäring, det här fiaskot lär inte Tre Kronor rädda ... men gör de det kan vi äta våra sura kommentarer tillsammans!

      Radera