fredag, maj 21, 2021

Om jag får oväntat besök

Om man får oväntat besök, vad gör man då? För visst kan det väl hända även i modern tid, det som var så vanligt förr: att folk bara tittade in hos varandra utan att ha planerat det i dagar och veckor, om inte längre.

På landet var det säkert vanligare än i stan, och sedan vi fått lära oss att leva med ett farligt virus är väl spontanbesöken oerhört lätt räknade överallt. Men det ljusnar ju i slutet av tunneln, säger vi som är färdigbesprutade (jag fick min andra dos i förrgår).

Det är som vanligt Elisa Matilda som skickar ut fem fredagsfrågor i den digitala världen. Dessa:

  1. Om 20 minuter får du oväntat besök, vad skulle du behöva städa? Stänger dörren till "skräprummet", ser till att inga skor dräller på hallgolvet och samlar ihop eventuella tidningar.
  2. Vad skulle du kunna bjuda på för fika? Te eller kaffe eller flädersaft. Italienska mandelskorpor har jag alltid hemma, pepparkakor också. Och för närvarande finns det lite vetebröd i frysen!
  3. Hur skulle du behöva fixa till dig? Borste genom håret, något blankt på läpparna kanske. Anständigt påklädd är jag redan.
  4. På frågan hur dagen varit, vad skulle du svara? Tack, helt OK med tanke på att jag bara får äta kallt och flytande efter en tandoperation härom dagen. Jag fruktade det värsta men farhågorna har tack och lov inte besannats.
  5. Vad använder du för skäl till att ditt besök behöver gå? Oj, det är nog lite svårare ... en liten lögn? "Du får ursäkta men jag har tid i tvättstugan om tio minuter"????? "Jag har ett zoom-möte som börjar strax"? Men jag är usel på att ljuga. Så antagligen väntar jag bara på att gästen ska gå helt självmant. Är det nån som är garanterat ointresserad av blommor kan jag ju alltid insistera på ett besök på balkongen med lite föreläsning om pelargoners för- och nackdelar. Skulle förmodligen funka ...
Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Haha ja långa föreläsningar, skulle funka, även om jag är intresserad av växter men långa föreläsningar om dem nja :D kom inte på någon bra vit lögn så det blev sanningen men frågan är om den inte är för tam.....Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. En annan fråga är hur mycket jag egentligen vet om pelargoner - räcker det till en liten föreläsning?

      Radera
  2. ja skorna kan en ju fösa ihop och jag skulle också borsta håret och sätta på lite läppstift. grattis till bullarna i frysen! jag hade gillat föreläsning om pelargoner

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bullarna i frysen borde naturligtvis vara hembakta men de är från Ica ...

      Radera
  3. Haha, jag hade också gillat föreläsningen om pelargonerna, har planterat om mina från förra året, och inte en knopp syns än, suck!
    Ha en trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, mina blommar om så snällt! Utan att jag föreläst för dom!

      Radera
  4. Kul att läsa dina svar och skulle nog kunnat stämma in delvis på mina. Här får vi oväntat besök då och då. Men jag är van vid det sedan jag varit liten så oftast är det helt ok. Och det är ju inte alltid någon ringer innan. men hade nog sagt till om att jag hade en tid att passa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar oväntade besök. Skulle gärna se att det hände lite oftare.

      Radera
  5. Svar
    1. Med italienska mandelskorpor är man alltid på den säkra sidan.

      Radera
    2. älskar svenska fullkornssorpor ❤️

      Radera
    3. Väldigt olika sorter!

      Radera
  6. Italienska mandelskorpor! Glufs! Längesedan.
    Det beror helt och hållet på vem det oväntade besöket är, så insläppt, det vet jag inte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kom och ta en skorpa när det passaR!

      Radera
  7. Hahaha! Såååå jag skrattade åt dina svar. Du har ett sätt att skriva som får mig att ooopsa varje gång. Och idag är då inget undantag.
    Bra att höta att du redan var anständigt klädd. Det var inte jag idag - om jag hade fått oväntat besök alltså, vilket jag till viss mån fick. Men jag hann med att... jag, du vet;-)
    Cantuccini var vi totalt förälskade i för sisådär 10 år sedan. Tyvärr föråt vi oss på dom. Kanske jag skulle återuppta vanan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cantuccini kan man inte tröttna på, men de med choklad i är inte lika goda!
      Tack för din uppskattning!

      Radera
  8. Jag blir alltid lika förundrar över det typiskt svenska att det ska fikas så fort man träffas. Bekanta som hälsar på oss eller bjuder hem oss blir rent av chockade nr vi tackar nej. Dom blir också lite oroliga över vad dom "måste" bjuda på istället, men vi behöver faktiskt inget mellan måltiderna.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fika har ju blivit ett vedertaget begrepp, med en hel kedja i USA, så nog är det etablerat alltid. Men tack och lov: man MÅSTE inte fika! (man kan ju ta lite cava i stället ...)

      Radera
  9. Hitta på ursäkter för att bli av med folk är svårt, men är de trevliga så får de gärna stanna. Och blir de ändå för långvariga så kan man väl gäspa och nicka till?! Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har varit med om att bjuda folk som inte gått hem på middag. Blev väldigt lyckat, faktiskt! Men man ska vara på rätt humör.

      Radera
  10. Haha, jag tror att jag bara börjar se väldigt rastlös ut när jag vill att gästerna ska gå hem. Men som du säger var det länge sedan man hade besök. Jag vill också ha ett"skräprum," men flyttar från en liten tvåa till en etta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då blir det svårt med ett skräprum ... Jag bodde i en liten tvåa en period och hade ett gäng gäster som inte ville gå hem. Det slutade med att jag sa gonatt och gick och la mig i sängen (jag kunde stänga till) men gästerna stannade kvar, några var t o m kvar när jag vaknade och gick till jobbet ... men det var som du redan anat VÄLDIGT länge sen!

      Radera