söndag, maj 23, 2021

Snabbskyltat

På onsdag kom nyheten: Globen, som funnits sedan 1989 och officiellt hetat Ericsson Globe Arena ganska länge, byter namn och blir Avicii Arena. På torsdagen behandlades namnbytet i tidningarna, med både bu och bä, men utan tvekan gjorde Tim Bergling en fantastisk karriär som tyvärr tog slut med hans självmord. Nu blir Globen också ett centrum för ungdom, där det ska finnas stöd och hjälp för dem med problem.

Men hur nytt var det där namnskiftet egentligen? För redan tidigt på onsdagen tog jag bilden ni ser ovan. Inte vet jag när den affischen trycktes, men jag är rätt säker på att det inte var efter att namnbytet blev officiellt ... fullständigt omöjligt, faktiskt. Någon hade fått ett insidertips, helt enkelt, och lyckades med en riktig snabbskyltning!

Klotterplanket nedanför Hornstull bjöd mig också på ett bidrag till veckans Skyltsöndag, som härbärgeras av BP.  Dock tror jag inte att särskilt många hörsammade uppmaningen. Det hann de väl inte förresten, den här sortens konstverk försvinner med en otrolig hastighet, hur välgjort det än är, hur angeläget budskapet än må vara. Snabbskyltat även här, alltså.

Till sist åker jag snålskjuts på två Facebook-vänner som fyndat bra skyltar. Tack för dem! Och jag väljer att inte ta det djävulska hotet på allvar. Däremot kan jag tänkas lyda rådet om bakelsekonsumtion ...


PS Noterade med ett litet belåtet fniss att en företeelse jag uppmärksammade en skyltsöndag i mars i går tagit sig in i nyhetsprogrammet Rapport  jag ligger lite före mina gamla kollegor! Reportaget finns tio minuter in i sändningen, om du vill veta mer om sneakerstvätten.

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. Klart jag ville kolla på sneakerstvätten! Kul att den blivit uppmärksammad. Själv så vårdar jag mina skor, tvättar, putsar, tar bort grus.
    Härlig skyltskörd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kommer nog aldrig att lämna in ett par gympadojor till tvätt ... men deras skylt är snygg!

      Radera
  2. bra namnbyte till Avicii och viktig verksamhet, promenerade 14 km, tyckte jag var värd en liten bakelse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var du! Det är du ofta värd!

      Radera
  3. En gång (grävande) journalist, alltid journalist. Kul att dina forna kollegor läser din blogg. De borde nästan ha givit dig cred för reportaget om sneakersen tycker jag.
    Avicii Arena... ja, vad ska jag säga, ingenting är nog bäst här känner jag;-)
    Graffiti-planket älskar jag. Synd bara att alstren försvinner så fort. Det vore ingen dum idé om Stockholms Stad skulle tillhandahålla flera legala graffitiställen.

    Ja, om jag skulle få välja så testar jag det djävulskt hot(ta);-)

    En härlig Skyltsöndag:-) Tusen tack för den och länken.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja jag tror inte att jag stod för inspirationen - då skulle de ju ha slagit till för ett par månader sen ... Globen kommer nog att fortsätta heta Globen kort och gott, tror jag.

      Radera
  4. Snabbskyltat är bra! Snabbt jobbat här att få till skylten att globen bytt namn. Antar att det diskuterats ett bra tag och någon var snabb. Ett bra beslut med namnbytet tycker jag.Såg tvätten i går på tv och har passerat tvätteriet. Minns att du hade med detta men inte när.
    Snabbskyltat är det ju på planket här i Tanto. Man är verkligen rask här med att ända budskapen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tja den där affischen måste ha tryckts ett bra tag innan namnbytet blev officiellt hur som helst. Om klotterplanket tycker jag att det skulle finnas nån jury eller nåt som sa att den där är bra, den får sitta en vecka - medan annat saknas av ingen när det målas över en kvar efter att det var "färdigt". Men det är klart att det är omöjligt att freda vissa bilder hur fina man än tycker att de är. Jag kan inte låta bli att tänka på hur mycket pengar graffitifolket lägger ner! Så förgängligt!

      Radera
  5. Roliga skyltar!
    I Norrköping byter de numera ofta namn på gamla idrottsparken. Vem orkar memorera ... inte jag. Den som betalar mest får ge namn åt den.

    Hoppas att de når de deprimerade och vilsna ungdomarna! De är väl sällan så väldigt aktiva med att berätta och söka kontakt själva.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen kan man ju undra hur länge Avicii trots sina enorma framgångar blir ihågkommen? Men leder detta till något gott så är det självklart bra. Jag kommer nog att fortsätta säga Globen ...

      Radera
  6. Hihi den där sista skylten var en nyttig påminnelse, den bör tas på allvar stort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja en del skyltar känns det mer angeläget att lyda eller hur? :-D

      Radera
  7. Oj, jag hade helt missat de tvättade sneakersen! Och varför skulle man inte kunna göra det, o tänk att du var först med idèn!Annars gillade jag det dödliga hotet, det kittlade i kistan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klart man kan tvätta sneakers, men hur länge håller de egentligen??? Fast jag kan ha fel, kanske det lönar sig med lite TLC. Jag går dock inte i sneakers varenda dag direkt.

      Radera