fredag, maj 28, 2021

Något att vara stolt över?

 Veckans fem fredagsfrågor från Elisa Matilda handlar om olika sorters prestationer. 

  1. Vad bidrar du med lite mer än vad dina grannar gör? Brukar lägga böcker, gamla veckotidningar och växter jag tröttnat på i entrén. De försvinner, snabbt och undantagslöst. Ordnade väldigt populära "bytardagar" för barnprylar. Men det är länge sen nu. Idag är jag nog mest en i mängden.
  2. Vad senast gjorde du som du blev stolt över? Avstod något kul men onödigt inköp, kanske? Men jättestolt? Njaaaej ...
  3. Vad gör andra bättre än du? Väldigt mycket! Hanterar teknik, lagar mat, skriver böcker, håller tal ... kan göra en lång lista här.
  4. När presterar du som bäst? Under press, mot en deadline. Arbetsskada?
  5. Vilken idrottsgren presterade du bäst i under skoltiden? Pingis. Var på inget vis jätteduktig men i princip helt värdelös på allt annat.
Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Att prestera under press håller jag helt med dig om, så det är inte bara en arbetsskada. Vi människor är ju så olika! Ha en god helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ganska stresstålig. Det hjälper
      . För en del blir det bara jobbigt. God helg till dig med!

      Radera
  2. byta barnkläder är verkligen bra. vuxenkläder också, förresten. mycket hänger ju i garderoben och ändrar sig på något sätt utan att en märker det

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra med återbruk i alla storlekar!

      Radera
  3. förr i tiden fixade jag både teknik och cykelpunka... nu får sonen hjälpa mig att knyta mina ärvda ishockeyrör... är inte längre någon självständig kvinna, har stor glädje och nytta av mina vuxna barn ❤️

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är tämligen självgående men drar mig inte för att be om hjälp. Man ska inte kunna allt.

      Radera
  4. Prestera under press, det skrev jag också ungefär så.
    Det är många saker som andra gör bättre än jag, men jag skrev bara det tråkigaste av allt - städning.
    Trevlig fredag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många är bättre än jag på väldigt mycket, det är varken konstigt eller svårt att acceptera tycker jag. Gillar inte heller att städa, men ibland blir man ju tvungen!

      Radera
  5. Smart att lägga ut böcker i entrén, och roligt att de försvinner! Teknik ja, det kan andra göra bättre än mej. Kul att läsa andras svar i fem en fredag!
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ikväll la jag ut 10 ex av tidningen M. När jag tio minuter senare kom med 5 ex av Femina att lgga till var den första bunten redan borta!

      Radera
  6. Kul att du också har spelat pingis. Vad smart det där att dela med sig av det man tröttnat på till sina grannar. Jag bor i radhus så har inte riktigt samma möjlighet här att göra det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Faktum är att jag fortfarande spelar pingis - fast det blev förstås corona-uppehåll våren 2020. Hoppas det kommer igång igen i höst! Jag spelar med Hammarbys seniorer. Urkul.

      Radera
  7. För mänskligheten i stort gör jag inget mer än lämnar avlagda kläder och böcker till försäljning som går till välgörenhet.
    Men jag hjälper mina barn med en del - och barnbarnet med skriv- och grammatikrelaterade skoluppgifter.
    Idrott - promenader har det väl aldrig tävlats i …
    Stolt är jag när mina sångtexter sjungs och säljs.

    SvaraRadera
  8. Jag har funderat på att lägga ut mina egna böcker (alltså sådana som jag skrivit) på bänkar i gallerior. Det finns en särskild FB-grupp (förstås!) för sånt. Den heter #glömenbok

    SvaraRadera
    Svar
    1. I bästa fall hittas boken av nån som verkligen uppskattar den! Fast det får du kanske aldrig veta?

      Radera
  9. Så lurt det var å legge ting ut slik at andre kan få glede av de.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det fungerar verkligen bra. När jag ställer ut krukväxter sätter jag en liten lapp på dem på vilken det står HEMLÖS. Sen får de uppenbarligen nya hem!

      Radera
  10. Oj såååå lika vi är den här fredagen! Himla kul tycker jag.:-)
    Ettan, trean och fyran är ju slående lik varandra. Å pingis - jag har då aldrig varit i din klass, för som jag har förstått så spelar du fortfarande, men liiiite har jag lirat det också i Norrtulls SK.

    PS. Gissar att det bara är du och jag som delar med sig av allt möjligt i entrén. Det ska vi vara stolta över tycker jag:-) DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har åtminstone en granne till som lägger ut böcker - förut fanns ytterligare en men hon har flyttat till nåt äldreboende. Jag tror i a f att det är uppskattat!

      Radera
  11. Lustigt att många nämner pingis i idrottsfrågan. Vi hade inga pingisbord då jag var barn, så jag fick aldrig tillfälle att prova.Fantastiskt bra att lägga ut grejer man vill dela med sig i entrén, det går säkert att översätta till oss som bor med egen ingång också. Men lättast om man har ett torrt ställe där alla grannar passerar. Tack för idén!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många spelade väl pingis på skolrasterna, det var så det började för mig tror jag. I dag lägger jag ut en bunt kokböcker, kul att se om/hur fort de försvinner! Men kokböcker är väl inte riktigt heta längre.

      Radera