torsdag, maj 06, 2021

Den svenska uniformen

När jag ser mig om på promenaden tycker jag att det är konstigt att vi i Sverige alltid varit så negativt inställda till skoluniformer. Visst, de har funnits, men vi som gick som "vanliga ungar" i "vanliga" plugg, vi var inte ålagda att ha vare sig veckad kjol, knästrumpor eller en viss sorts jacka.

Som vuxna klär de flesta sig likväl i uniform. Så här års består den av täckjcka i varierande längd. Den är svart, mörkblå eller blyertsgrå. Råkar man få syn på en i avvikande kulör gör hjärtat ett glädjehopp. Under jackan långbyxor, oftast av jeanstyp, svarta eller mörkblå. 

På huvudet en stickad luva som går att dra ner ända över ögonbrynen. På fötterna svarta skor av gympatyp med vita sulor. Kring halsen en rejäl sjal i flera varv. Så där har vi svenskar i princip sett ut sedan oktober.

Nu måste det ju ta slut snart! Nu måste ju pastellfärgerna komma fram! Sandalerna ska släppa ut tårna på luftning! Någon sorts smickrande urringning ersätter halsduken. Och vad sägs om en vidbrättad stråhatt?! 

Men jag kan likväl slå mig i backen på att nån sval julikväll dyker dunjackan upp, för långt borta är den aldrig ... räkna med att den svenska uniformen återuppstår till hösten, lever kvar nästan för evigt. Och som vädret ser ut just i dag är det trots allt inte fel med något varmt, vindtätt och vattenavstötande. Uniform, typ.

Copyright Klimakteriehäxan

PS Jo då, jag kan också ståta med uniform m/Sverige, tro inget annat ... 

12 kommentarer:

  1. Ha ha, det var ett roligt inlägg :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så trevligt att du tycker det!

      Radera
  2. det är ju kallt och blåsigt, alldeles utmärkt klädsel!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funktionellt, absolut. Men visst längtar man efter lite lättare kläder nu?

      Radera
    2. längtar inte efter att frysa... de med lättare klädsel gnäller bara över vädret.

      Radera
    3. Rätt kläder ska det ju vara.

      Radera
  3. Du har så rätt - vi är alla stöpta i samma form vekar det som! Trist faktiskt!!
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min täckjacka är åtminstone inte svart ... minns att jag hade en röd för länge sen, den var fin! Nu kör jag mörkblått.

      Radera
  4. Jag är en stor förespråkare för skoluniformen, och har alltid varit. Men skoluniform kvävs automatiskt all "modehets". Alla ser likadana ut oavsett om de bor i Djursholm eller Rinkeby.
    Vinteruniformen för vuxna däremot gillar jag inte ett dugg. Så där simmar jag mot strömmen och bär "glada" plagg.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Heja! Fram för färger och kläder man blir glad av, både som bärare och som åskådare.

      Radera
  5. Jag hade skoluniform av en mörkblå rock i städmodell i gymnasiet. Min skola Wallin -Åhlinska vid Tegnerlunden hade sådana och Franska skolan. Där var den ljusblå.
    Vad gäller idag stämmer jag kanske till hälften in på svenskuniformen. Vintertid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sigtuna Hum hade väl också uniform va? Jag kan förstå fördelarna med men också motviljan mot klädregler.

      Radera