söndag, maj 02, 2021

Skyltar att blänga på

Det stod bara en flaska kvar i hyllan, det fick avgöra saken: jag köpte Agneta Patrulls röda Blängvin från Sicilien, för 89 kronor.

Hade aldrig hört talas om vare sig vinet eller Agneta, men jag vet förstås vad "blänga" betyder. Hur det nu kan ha gått till när den här figuren fått sin egen vinetikett har jag inte lyckats klura ut. 

Men Agneta Patrull är en förmodat komisk tant, gestaltad av en man, med rötterna i "Småstadsliv", en show som tydligen varit på turné landet runt och dragit många skratt. 

Man har också lanserat hashtagen #guuvajävlafinduärkärringjävel, och  man kan köpa både kassar och handdukar med det "hejaropet" som text. Kanske något du vill skylta med? För 59 spänn kan påsen bli din. I så fall: här är länken. Passar i kasskampen, om du minns den!

Undrar du nu hur vinet smakade? Tja, enligt Systembolagets lista har det "fruktig smak med inslag av björnbär, mörka körsbär, peppar, hallon och lakrits". Jag vet inte riktigt ... men det var lättdrucket fast inget man minns. Tror inte heller att jag blängde mer än vanligt när jag drack. Måste inte köpa fler flaskor.

Så blir det ju inte alldeles sällan för oss som gillar skyltar och därför gärna köper vin beroende på hur flaskans etikett ser ut. Lite "riktiga" skyltar denna Skyltsöndag kan du säkert hitta via BP.

Copyright Klimakteriehäxan

27 kommentarer:

  1. Väldigt roliga skyltar du bjuder på. Blängvinet lät kul. Hade nog jag testat också med den nyfikenhet som jag har. Och konstaterat som du, att innehållet inte var någon höjdare. Men blängt fick du! Haha!
    Trevlig söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan väl kalla det för nödskyltar ... när jag nu inte hade plåtat några "riktiga" ...

      Radera
    2. Svar på din fråga om Iqbal:
      https://www.lidkopingsnytt.nu/2018/04/21/manifestation-mot-barnarbete-och-slaveri/
      Jo, han hade varit i Lidköping och fått många vänner där.

      Radera
  2. nej, den kassen vill jag inte skylta med, föredrar litterära kassar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag har inte tänkt köpa en sån kasse jag heller.

      Radera
  3. felstavat... göteborgare stavar med ett R, mycket vänligare kär-ing

    SvaraRadera
    Svar
    1. Instämmer om stavningen. Men jag vet ju inte hur de tänkte, vilket budskapet skulle vara.

      Radera
  4. Jag har också köpt vin för att flaskan eller etiketten var snygg....oftast blir man besviken. Kul skyltat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinkännarna får ju endera slag eller skrattanfall om man bekänner att man valt dryck efter etikett ...

      Radera
  5. Kul skyltning!Och verkligen en speciell etikett. Har inte sett varken vinet eller etiketten.Och även jag kan köpa vin efter etikett. Vad gäller blängande har jag nog varit en mästare på de sedan "späd" ålder.Maken säger att det fortfarande sitter i .
    Kassen skulle kanske vara ett gott komplement till mitt blängande, när jag nu gör det.Men tror jag avstår. I alla fall från kassen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag skulle inte knalla omkring på stan med den kassen ... lite mer finess, tack! Den där showen kan man tydligen se åtminstone bitar av på Youtube.

      Radera
  6. Ha ha ja spännande att gå på etiketter ibland, nog har det hänt. Innehållet känns lockade. Den kassen bär jag absolut inte. Finns nog risk att man kan få en flatnäve då också :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja man undrar lite hur många de lyckats sälja??? Humor är svårt ...

      Radera
  7. Det var då ett annorlunda namn på ett vin men så mycket mer än så kan inte jag om viner. ;-) När jag ska köpa vin till middagar så brukar jag kolla vilka hyllor som det är minst flaskor kvar och läser på skylten vad vinet passar till, och passar det till maten, så tar jag en flaska. Som du kanske anar så dricker jag inte vin. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag uppskattar vin till god mat, men det går självklart bra utan också!

      Radera
  8. Alltså om inte ens du med din enormt stora allmänbildning visste vem Agneta Patrull var, då känner jag mig genast betydligt bättre. Aldrig hört talas om killen/tjejen. Lyssnade på honom på youtube och kan väl säga "måste inte se fler sketcher". Men som bidrag till Skyltsöndag var det en absolut höjdare:-) Å kassen - ja, om man gillar svordomar på en kasse så...

    Tusen tack för ett annorlunda bidrag. Stort tack för länken också:-)

    PS. Kollade vinet på Systembolagets sajt. Det verkar vara hur poppis som helst. Vinet är en beställningsvara - ooooops. DS.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Beställningsvara??? Flaskan stod på hyllan på Systembolaget i Arvika! Jag brydde mig inte om att provlyssna på Youtube - kalla mig fördomsfull men jag fick inte rätt vibbar ...

      Radera
  9. HaHA Småstadsliv är för mig ett okänt begrepp, har varken läst eller sett. Men förstår ändå humorn bakom och hyllar definitivt blängvinet, fast jag inte riktigt begriper vem jag ska blänga på! Kul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan få nån poäng för originalitet tycker jag. Undrar vad den sicilianske vinodlaren tycker ...?

      Radera
  10. Jag har helt missat vad den figuren gör eller vad programmet handlar om, aldrig hört talas om det. Men - vin har jag köpt flera gånger för att etiketten är fin.
    Många gånger har jag haft med en vinflaska som gäst och annonserat det som lokalt vin. Vi sommarbor i Sankt Anna och det står fint och tydligt på etiketten. Flera har gått på’t ... tills de läser noga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sankt Anna-vin får jag ta och leta upp - och tänka på dig när jag dricker det!

      Radera
  11. Ooops ... en ny bekantskap med denna blängande kärring och hennes vin. Kul och annorlunda skyltning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ständigt nya bekanta, eller hur??? Om inte annat så på Systemet ...

      Radera
  12. Haha! Roligt namn på vinet. Blängsylta har jag hört talas om förr, men inte blängvin :-D

    Snyggt och roligt skyltat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blängsylta!!! Visst! Hade jag helt glömt bort! Då är det väl det man ska äta till det här vinet?!

      Radera
  13. Anonym11:55 em

    Blänga på hälsingemål betyder ungefär hälla i sig, så tror du gör fel tolkning här 😊

    SvaraRadera