lördag, maj 22, 2021

Veckans mening – om sexig läsning

Sexigt? Hm ...
Vad har jag läst i veckan som kvalar in som Veckans mening? Ja varför inte detta, hämtat ur Jenny Lindhs text i dagens DN under vinjetten "Fråga bibliotekarien". Hon har gjort en egen liten gallupundersökning om vad kvinnor tycker att män ska säga att de läser för att på så sätt höja sin sexpotential på "marknaden". Det är Skriv-Robert som vecka efter vecka flaggar för att man ska dela med sig av något man läst nyss, något som fått en att haja till en aldrig så kort stund. Här citatet jag fastnade för:

I stort sett samtliga damer underströk hur sexigt det var när män läste Tove Jansson (populärast), Bodil Malmsten (högt älskad) samt Erica Jong (rena ägglossningen i bokform).

Copyright Klimakteriehäxan

17 kommentarer:

  1. Tove Jansson är väl mest känt som skapare av Mumin. Nu vet jag inte om jag skulle kalla den "serien" för sexig, men...
    Uppenbarligen har ordet "sexigt" fler betydelser än vad jag var medveten om;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försökte bara vara lite lustig med valet av Tove-bok men jag lyckades kanske inte så bra ...

      Radera
  2. Undrar om det började när Mona Sahlin (det var väl hon?) sa att det var sexigt att betala skatt - sedan dess har det mesta som är positivt blivit sexigt. Undrar om det är sexigt att vara sexig.
    Margaretha

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror faktiskt att Mona Sahlin sa att det var häftigt att betala skatt.

      Radera
    2. Häftigt tror jag var ordet. Men det är säkert sexigt att vara sexig!

      Radera
  3. Läste just nu Jenny Lindhs text i DN. Men har lite svårt att greppa att det skulle vara sexigt med män som läser det hon tar upp- Sen är ju frågan hur man tolkat ordet förstås. Skulle nog också fastnat för dessa tankar mest för att jag tycker de känns lite udda för mig.
    Men kul att fundera vidare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sen är det väl väldigt olika vad folk tycker är sexigt.

      Radera
  4. Haha, tänk att jag fullständigt har missat detta :))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja men det är du nog inte ensam om!

      Radera
  5. Erica Jong? Läses hon fortfarande? Har inte hört talas om henne på 40 år typ.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä hon har nog inte skrivit nåt nytt på kanske tjugo år - men "Rädd att flyga" blir nog fortfarande läst ibland, tror jag. Den var ju lite nydanande!

      Radera
    2. träffade Erica Jong på Bokmässan, hon fick signera min fyrtio år gamla pocket... hon har skrivit flera nya böcker, om att fylla femtio... senaste är väl Rädd att dö

      Radera
    3. "Rödd att dö" kom för fem år sen, har inte läst. Missat den. Det verkar Wikipedia också ha gjort. "Serenissima" tyckte jag var rätt bra vill jag minnas.

      Radera
  6. The World Began With Yes är från förra året

    SvaraRadera
  7. Tre författarnamn som jag knappt läst något av. Erica Jong vet jag inte alls vem det är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj har du verkligen missat "Fear of Flying"? 70-tal, förvisso, men en feministisk evergreen. Och Tove Jansson som skrivit så mycket bra! Bodil Malmsten var väldigt kul i "Priset på vatten i Finistere" men annars är hon mest poet.

      Radera