lördag, maj 08, 2021

Vart tog majblomman vägen?

Det är redan den 8 maj när jag slås av tanken: I år har inte ett enda barn hejdat mig för att fråga om jag vill köpa en majblomma. Jag brukar ju köpa, ibland en krans, på senare år en pin. Inte för att jag så väldigt gärna vill ha en utan för att jag på något vis tycker att jag bör, ja kanske rent av måste.

Visst har det funnits en blomma av årsmodell 2021, en blomma med tiger- och zebrarandiga kronblad. Men den var digital: den som ville stötta verksamheten för att barn ska få det bättre kunde skicka valfri summa och därmed bli ägare till en majblomma, även om den inte gick att fästa på kragen.

Fast den fysiska lilla blomman saknades av så många att man till slut tog fram en begränsad upplaga som kostar 100 kronor styck. Det finns gott om samlare, och de fick ju ett hack i sin kollektion. Men det är bara att skylla på coronaviruset än en gång. Listan över dess skadliga effekter blir bara längre och längre. Så vi som undrat vart majblomman tagit vägen kan bara konstatera att den blev ännu ett offer för pandemin.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Göteborgs-Posten har skrivit... köper sporadiskt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det hr naturligtvis både skrivits och pratats om det, men det har gått mig förbi.

      Radera
  2. Anonym11:36 fm

    Det här förstår jag inte. Flera barn till mina bekanta sålde majblommor i år, de såldes dock enbart digitalt så jag har fått flera förslag på att köpa. En "vanlig" majblomma kostade 25 kr. Jag köpte två för 50 kr av en av mina bekantas barn via det barnets försäljningssida och betalade med swish. Sen efter fyra dagar så kom majblomman fysiskt till min riktiga brevlåda och de är använda sedan dess. Den var dock inte den randiga utan den rosa som var tänkt att säljas ifjol.
    https://majblomman.se/om-oss/blommans-farg/ "2020 såldes det bara digitala majblommor. De fysiska majblommorna från 2020 kommer därför säljas av barnen 2021 istället."

    Torbjörn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mystiken tätnar ... faktum kvarstår: ingen har erbjudit mig att köpa majblomma i år, varken årets eller fjolårets modell.

      Radera
  3. Jag brukar ha köpt majblomman men jag har varken sett eller hört något om den. Inte 2020 eller 2021. Man blir så van att inget är som förut....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och det går bevisligen att leva utan ett ex av årets majblomma!

      Radera
  4. Precis som du har jag mest köpt pins av majblomman. Men när jag såg årets tigermönstrade blomma tyckte jag att det var BINGO som pin för en hundring. Det var det inte. Den vanliga med nål har jag ingen användning för...

    SvaraRadera
    Svar
    1. När de lanserade pins var det ett klart fall framåt!
      Det står på deras sajt att det blev en begränsad upplaga av "fysisk blomma" i år - undrar hur många 100-kronors det kan ha handlat om? Men för en hängiven samlare var det förmodligen värt pengarna hur som helst.

      Radera
  5. Jag har verkligen undrat i år hur det blev med majblommorna och nu fick jag en förklaring. Har i och för sig inte ansträngt mig för att ta reda på det heller. Har tidigare köpt av äldsta barnbarnet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När man kände ungarna som sålde blev det ju definitivt köp, men inte i år. Inte i fjol heller!

      Radera