torsdag, maj 20, 2021

En riktig bokstol

Var sitter du när du läser? undrar Mia, som själv hör och häpna inte sitter i den bokhörna som finns med i hennes bloggnamn, utan i stället läser sittande på en stol i köket. Nu är detta i alla fall hennes helgfråga.

När det gäller mig kan man inte vara riktigt säker på var min bästa läsplats finns. Förr i världen låg jag förvisso alltid i sängen och läste, det gör jag ibland nu också, men inte lika mycket.

Fast när man nu är så lyckligt lottad att man har en balkong så är det gärna där jag landar så här års, i alla fall på förmiddagen innan solen krupit runt husknuten. Där står en gammal Ikea-fåtölj och väntar på att bli använd som "bokstol". När de riktiga sommartemperaturerna är här är det skönt även i skuggan, ända in på kvällskvisten.  

Det finns förstås en bonusfråga också: Längtar du efter sommaren och solen? JA är det raka svaret. Kan någon tycka annorlunda?

Copyright Klimakteriehäxan

23 kommentarer:

  1. Mysigt, jag har många läsplatser, både inne och ute, i alla väderstreck

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är lite lik tjuren Ferdinand, sitter där bland blommorna ...

      Radera
  2. Förr läste jag gärna ute men nu har mina ögon blivit så ljuskänsliga att det inte fungerar så bra. Soffan har blivit en favorit och då sitter jag gärna med benen uppslängda i soffan. Är det någon kurslitteratur jag läser och gör mycket anteckningar och understrykningar i, då är nog köksbordet bästa platsen, i alla fall när det inte är överbelamrat med plantor som ska skolas om :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken är väl att man känner sig bekväm.

      Radera
  3. Mysigt på din balkong. Jag ligger i stort sett alltid och läser, antingen i en soffa eller i sängen. Om jag läser dagtid blir det soffan, men jag hinner sällan läsa om dagarna. Det är så körigt att vara pensionär!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag "läser" ju när jag är ute och går också ... det är en bra kombo!

      Radera
    2. Det har jag bara gjort med två böcker. Jag tappar så lätt bort mig i tankar. Jag lyssnar hellre på radioprogram eller poddar.

      Radera
  4. Balkongen i skugga är ju behagligt. Instämmer helt och har också en stol där-När solen kommer byter jag en stund till ljusbok. Vi har som från morgon till sen kväll så markisen åker ner.
    Men har också en skön öronlappsfåtölj med fotpall inne och med utsikt över vattnet. Skönt att sitta här också.
    Och visst vill jag ha sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Huvudsaken är att man sitter/ligger bra när man läser. Annars kan ryggen protestera.

      Radera
  5. Vilken blomsterprakt du har på din balkong! Bra jobbat där. Perfekt med en lässtol i denna oas tycker jag.
    Precis som du läser jag på balkongen, antingen i solstolen eller sittandes vid balkongbordet. Läser aldrig i sängen. Har aldrig gjort heller - konstigt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då ser du ändå inte karpaterklockorna eller hortensian som mot alla odds överlevt vintern och är på g... jag gillar blommor!
      Sängen var min favvoplats förr, men det har ändrats.

      Radera
  6. Ja, jag tror nog alla längtar efter sommar nu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och konstigt vore det väl annars ...

      Radera
  7. Läsplatsen på balkongen ser härlig ut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är den. Dock i varmaste laget när solen bränner på ordentligt.

      Radera
  8. Härligt med så mycket blommor runt omkring sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja varför har man annars en balkong??? Klart den ska blomma!

      Radera
  9. Ser mysigt ut på balkongen, fint med blommorna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Älskar mina blommor. De drar en del TLC (tender loving care) men det är det värt.

      Radera
  10. härligt att läsa ute i friska luften. antingen på altan, balkong eller i trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är ett mervärde att läsa utomhus.

      Radera
  11. Det ser jättemysigt ut. Jag sitter i köket för jag har så himla lätt att somna annars.

    SvaraRadera
  12. Vilken inbjudande läsplats bland blommor och blader! :)

    SvaraRadera