torsdag, maj 13, 2021

Något att se fram emot

En fantastisk dag i dag: strålande sommar från start till mål! Folk badar, promenerar, picknickar, sparkar boll, leker med barn och hundar, slöar i solstol.
-Om vi bara stannar i vattnet ett tag vänjer vi oss nog, säjer en flicka i 10-åråldern till sin kompis. Båda har våta baddräkter, knottrigt skinn och fryser helt tydligt. Hudfärgen är den typiska svenska vintervarianten, ni vet: grågrönblå. Men nu var det ju badväder så ... För min del känner jag suget, men är stor (och klok) nog att avstå.

I stället kollar jag vad Mia i bokhörnan har för helgfråga att komma med. Jo denna: Har ni kollat på sommarutgivningen? Något ni ser fram emot? Mitt svar blir tyvärr jättetråkigt. Jag har noll koll. Men spanar ständigt efter en ny bok av Jennifer Clement, eller något från Chimamanda Ngozi Adichie  där har ni två verkliga favoriter!

Hur som helst ska jag alldeles strax, troligen i morgon, börja läsa eller rättare sagt lyssna till "Lila hibiskus" (Purple Hibiscus) igen, för nu har den romanen blivit radioföljetong. Det är Chimamandas uppföljare till den suveräna "En halv gul sol" (Half of a Yellow Sun). Man kan se fram emot en omläsning också!

Som svar på sin bonusfråga vill Mia ha lite förslag när tv-tablåerna inte bjuder något man vill se. Hon undrar om jag har något tips på tv/streamingtjänster att dela med mig av. Ja då! Har ni redan sett "Grace and Frankie"? Om inte, testa! 

Det här är en dramakomedi om två mogna damer och deras nu frånskilda män, som inte bara jobbade ihop i decennier utan också i största hemlighet var ett älskande par. Jane Fonda och Lily Tomlin är två suveräna klimakteriehäxor som vet hur en replik ska levereras. Det vet de två "gubbarna" också, Martin Sheen och Sam Waterston. Både jag och Maken tittar och fnissar. Finns på Netflix. 

Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Åtminstone nåt man lärt sig - att undvika en hjärtinfarkt genom att hoppa i 12-gradigt vatten. Över min döda kropp. Minns att jag hoppade i 14-gradigt vatten i Frankrike en gång. En upplevelse som satta sina spår...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltför kallt är inte skönt att bada i. Men jag tolererar lite lägre temp än du!

      Radera
  2. har inte sett Grace and Frankie, men om du säger att den är bra så ska jag föreslå maken att vi ser den. ett fniss är aldrig fel. En halv gul sol är en mästerligt skriven bok

    SvaraRadera
    Svar
    1. G & F är klart underhållande! Och "En halv gul sol" är helt fantastisk.

      Radera
  3. Svar
    1. Mogna, men två väldigt olika typer. Ingen av dem liknar mina väninnor men det är kanske tur ...

      Radera
  4. En halv gul sol har jag fortfarande kvar att läsa, känns som jag är sist på bollen, men någon gång så....Grace och Frankie känns bekant, men har inte sett. Tack för tips.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en fantastisk läsupplevelse att se fram emot. Och lite kul i tv-soffan också, om du får lust att prova.

      Radera
  5. Bra att du påminner om Chimamanda Ngozi Adichie. Jag har läst Lila hibiskus och En halv gul sol, men har fortfarande inte läs Americanah. Fast den är inte ny förstås, men jag vill läsa den ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Amerikanah är också SÅ bra! Bara att få inblick hur det ärför svarta tjejer som vill ha rakt hår ... det är ett minidrama mitt i romanen!

      Radera
  6. Det låter som ett solitt serietips, tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inget man blir mörkrädd eller får mardrömmar av! Skönt!

      Radera
  7. Har inte heller någon koll på sommarutgivningen. Låter som en serie som jag kanske skulle gilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om du inte kräver hög hjärnstimulans i varje scen utan nöjer dig med en kul story med stundtals rätt halsbrytande infall så!

      Radera
  8. Tack för tips om "Lila hibiskus" för den lyssnar jag gärna på-Är tyvärr dåligt uppdaterad på radioföljetonger. "En halv gul sol " har jag läst- Men att lyssna är ju en annan upplevelse.
    "Grace and Frankie" har jag inte sett. Men det lär få vara för vi har inte kvar Netflix. (Konstaterade att vi sällan använde oss av dess utbud. )

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tuva Novotny läser, tror att det blir bra - men jag har inte börjat än. Vi ser faktiskt ganska ofta på Neflix visar det sig, där finns otroligt mycket att välja på, både serier, dokumentärt och långfilmer.

      Radera
  9. Jag älskar Grace and Frankie! Det här året har det blivit väldigt mycket film och program för att fördriva tiden, mycket har varit bra men har även stött på en hel del skit. En av mina absoluta favoriter är Normala människor, den finns på SVT Play till början av juni.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är damerna trevliga att runda av en kväll med!!! "Normala människor" har jag sett och gillat.

      Radera
  10. Jag antecknar genast serien.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror att du får lite motion för skrattmusklerna! Och en skvätt feminism på köpet.

      Radera
  11. Tack för serietipset.

    SvaraRadera
  12. Inte läst något av vare sig Jennifer Clement eller Chimamanda Ngozi Adichie, så där har jag tydligen missat något väsentligt då. :)

    SvaraRadera