onsdag, maj 19, 2021

Schlager man minns

Det var länge sedan Melodifestivalen engagerade mig. I takt med att tävlingen växt har mitt intresse minskat. Därför får jag leta en stund efter svaret på veckans kulturfråga från Enligt OVilket bidrag från Eurovision(sschlagertävlingen) gillar du bäst?

Visst minns jag gamla svenska tävlingsbidrag. Och några andra också. Men bäst? Tja, varför inte gå tillbaka till 1963. Då sjöng Monica Zetterlund "En gång i Stockholm", skriven av Beppe Wolgers (text) och Bobbie Ericsson (musik). Bra artist, fin text om en fin stad. Låten fick summa summarum noll poäng i finalen i London, Sveriges sämsta resultat (hittills). Rättvist? Det är väl ett begrepp som inte existerar i sammanhanget.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Anonym11:06 fm

    Jättefin låt!

    SvaraRadera
  2. Tusse är bra, kul att han är med i finalen, inte lyssnat på de andra än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Naturligtvis kul om det går bra. Men jag måste inte titta.

      Radera
  3. jag kom inte ens ihåg att Monica Z varit med i det här sammanhanget. det var ju dömt att misslyckas. en alldeles för speciell låt. när barnen lämnade hemmet avtog mitt intresse kraftigt för Eurovision

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var ju ett tag sen ... och förr i tiden var bidragen väldigt mycket mer varierande än nu, så jag tyckte Monica platsade! Mello har blivit ett barnprogram och det är klart att ingen unge i hela världen skulle röstat på låten från 1963.

      Radera
  4. Monica Z gillar jag men kanske inte just den här biten i schlagersammanhang.
    Jag gillade när det var orkester och mer naturligt. Nu är det så mycket annat än just det musikaliska som tagit över.
    Jag tittade sporadiskt igår och tycker Tusse gjorde bra ifrån sig.
    Min bästa låt i sammanhanget från förr och från Sverige är nog ABBA med "Waterloo".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det fina med den här idén var ju från början att länderna skulle delta med något som verkligen representerade dem, vart och ett! Sen kunde det kallas ballad, schlager eller vad som helst. Numer tävlar man mer i vem som har djärvast danser och flest ljuskällor, tror jag.

      Radera
  5. Monica Z har sjungit in många fina sånger. Den här tillhör inte dem enligt mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är definitivt inte hennes bästa!

      Radera
  6. En riktig klassiker. Vilken sångerska hon var!

    SvaraRadera