fredag, maj 07, 2021

Hänt i veckan

Dags för ännu ett veckoslut. Är det slutet på en tämligen vanlig vecka i en inte alldeles vanlig majmånad i ett ganska ovanligt år? Elisa Matilda ställer fem fredagsfrågor som kan mana till lite eftertanke:

  1. Vad i veckan fick dig att längta efter något? Den grå molntunga himlen som blötte ner allt och alla fick mig naturligtvis att längta efter solen.
  2. Vad i veckan fick dig att sakna något? Saknar Dottern hela tiden, pandemin håller oss så långt isär.
  3. Vad i veckan gav dig lyckokänslor? Tanken på barnbarnets ljuvliga skratt.
  4. Vad i veckan fick dig att fundera? Uppgifterna om att märkligt många inte verkar vilja ha vaccin mot covid 19. Kan inte fatta det.
  5. Vad i veckan fick dig att vilja testa något nytt? Ett tidningsrecept (med frestande foto) fick mig att baka en focaccia i går. Har jag aldrig gjort förr, bakar över huvud taget nästan aldrig längre. Det här blev dock ingen hit ... Uppdatering: det blev det visst det! Barnbarnet åt en rejäl bit med god aptit!
Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. visst är det märkligt... de utan vaccin kan ju inte resa.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar inte fatta att de kan bli väldigt sjuka heller ...

      Radera
  2. Nej, detta med vaccin, jag förstår inte att man nekar. Detta är ju en dödlig sjukdom. Jag har en svärdotter liggandes med syrgas och där hade behövts vaccin, men man går ju efter ålder...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Usch. Det är verkligen en otäck sjuka. Hoppas svärdottern kryar på sig.

      Radera
  3. jag tycker att det är konstigt att de som inte vill bli vaccinerade inte tänker på att det gäller inte bara dem själva. det gäller ju omgivningen också. de blir ju en smittorisk

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det blir tokigt hur man än vänder på det.

      Radera
  4. Sååååå söt ditt lilla barnbarn är. Lilla och lilla förresten, han har vuxit till sig ordentligt:-)
    Ettan är vi helt överens om! Att baka focaccia - du hör väl mina applåder! Å om barnbarnet gillade din focaccia så spelar det ingen roll om du gillade den eller inte;-)
    Vad gäller vaccineringen så har jag i motsats till de flesta av dina läsare en annan åsikt. I mitt fall kan jag dock skylla på min husläkare som bett mig att vänta med vaccinationen på grund av hälsoskäl - mina alltså;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är för min del övertygad om att så många som möjligt ska vaccineras, för majoritetens bästa. Att det sedan kan finnas speciella skäl emot är en annan sak förstås.

      Radera
  5. Det är ju farligare att ge sig ut på gatan gående eller med bil än att ta en vaccinspruta om man räknar med sannolikheten att något ska hända. Har samma känslor som du angående barn och barnbarn men snart får jag andra sprutan och då lättar det lite

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har noga räknat 11 dagar kvar till spruta 2 ...

      Radera
  6. En del tankar från veckan. Och barnbarnet, viken "sötnöt"- Kul att läsa-
    Detta med att folk inte ska vaccinera sig fattar inte jag heller. Men finns hälsoskäl är det en annan sak. Men det är ju bara ett fåtal det handlar om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja och vaccinskeptikerna verkar inte fatta att de utgör ett hot mot oss andra!
      Sötnöt är ordet.

      Radera
  7. vilken liten gosnos på bilden. De är lycka!

    Jag har hört många som är rädda för vad de får in i kroppen, och som de inte vet något om. Själv väntar jag otåligt på min andra spruta.
    Trevlig helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här. Ska bli så skönt att få dos 2.

      Radera