lördag, maj 08, 2021

Veckans mening – om miljöhotet

Det har blivit lite tystare om allas vår miljökämpe Greta Thunberg. Coronaviruset har konkurrerat ut henne ur nyhetsfloden, och det kan nog både hon och vi tycka är lite skönt, trots allt. Men debatten om alla hoten mot vår framtid lever och det gör även Greta. Flera medier skriver om en ny brittisk tv-dokumentär i tre delar: "Greta: Lyssna inte på mig!" som sänds av SVT och också finns på SVT Play. I den medverkar den norske klimatpsykologen och miljöpartisten Per Espen Stoknes, citerad bland annat här. Och där bestämde jag mig för att ha hittat Veckans mening, den som har fått mig att hejda mig ett par extra sekunder, så som Skriv-Robert efterlyser.

De flesta oroar sig över vad som händer i nästa vecka, inte om tre decennier.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. sett i svt, hon säger så klokt att lyssna på forskning

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är verkligen hennes mantra. Jag såg första delen, har två kvar.

      Radera
  2. Har bara sett trailern på BBC, eller om det var reklam för serien. Jag lovar att INTE titta, jag klarar inte av henne, tyvärr.

    SvaraRadera
  3. Nog är det så att alltid. Sedan så är det ju så att forskarna heller inte är överens om allt. Men mer överens om klimatet än vad de är vad gäller Corona och det som har med viruset att göra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott om teorier är det. Inte lika gott om lösningar ....

      Radera
  4. Ja, den där kortsiktigheten är frustrerande. Verkligen. Missade tv-dokumentären på tv, men lär väl komma i repris. Vill absolut se den!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vill bara komplettera med att jag håller med dig ang. din kommentar hos mig, helt klart konstigt att inte fler är med på Veckans mening. Går ju att anpassa hur man vill, mycket eller lite, och ganska hursomhelst. ;)

      Radera
    2. Dokumentären är i tre delar och ligger på Play, så du hinner! Ja, Veckans mening biter tydligen inte, det begriper uppenbarligen ingen av oss.

      Radera