måndag, maj 10, 2021

När det gör HÄLvetes ont

Det måste ha stått skrivet i hela mitt ansikte: jag har ONT! Jag liiiider! Jag smäller av! Jag kan inte gå ett steg till!

Oförståndig som ett barn hade jag gett mig ut på stan med ett par sprillans nya skor på fötterna. Kanonsnygga, behöver jag tillägga det? Varningssignalen kom ganska snart, men då var det ändå för sent. Jag hade en tid att passa.

De sista stegen på vägen mot mitt mål gick sakta, otroligt sakta. Höger häl skrek: jag har ONT! Jag liiiider! Jag smäller av! Jag kan inte gå ett steg till! Märkligt nog hade vänster häl inga synpunkter alls på min promenad.

När jag sedan satt ner var det ju inget problem, även om jag var medveten om att något skett och att jag förmodligen hade en av världens största vattenblåsor i högerskon. Efter avklarat möte bet jag ihop. Väl ute på gatan, med ansiktet hopskrynklat av smärta, fick jag till min lycka syn på ett apotek. Jag tog mig dit, svårt haltande.

-Kan jag få köpa största möjliga skavsårsplåster, väste jag sammanbitet. 
Kvinnan bakom disken fattade omedelbart läget.
-Här, sa hon, det här hjälper! 
Eftersom detta var en uppenbart empatisk människa la hon till:
-Det finns en stol här du kan använda!

Jag sjönk ner på stolen, tog av mig skon (det gjorde också ont) och inspekterade hälen. Det handlade inte "bara" om en vattenblåsa. Det var rött kött som gnagts fram. Bara att peta fram ett plåster och klämma dit.
-Håll lite med handen över alltihop en kort stund, sa apoteksdamen, då fäster det bättre!

Sagt och gjort. Sedan var miraklet fullbordat. Jag kunde ta på mig skon igen, kunde gå igen. Undermedlet heter Compeed-plåster, uppfunnet av en Lars Backsell, som prövade ut plåstret på soldater i svenska armén. 1986 började det säljas i Sverige, en världsnyhet då. Lustigt nog har det dessutom fått designpris och ingår i samlingarna på Museum of Modern Art i New York!

Hemligheten med Compeed-plåstret heter hydrokolloidgel. Det absorberar fukt och låter kroppen bilda ny hud under en skyddande "kudde" som också förhindrar mer skav. På ytan ett lager elastomer och polyurethan som gör att plåstret håller sig på plats. Dessutom är det vattenavvisande och sitter kvar även i duschen. Mycket kemi som jag inte begriper, men det gör ingenting. HÄLvetes bra, helt enkelt.

Väl hemma igen inser jag att detta är en historia som uppenbarligen tenderar att upprepa sig, för i mitt badrumsskåp ligger redan två förpackningar Compeed i vilka bara ett plåster saknas. Men jag kan inte minnas lika stor desperation som den här gången, inte det där: jag har ONT! Jag liiiider! Jag smäller av! Jag kan inte gå ett steg till!

Backsell verkar ha blivit synnerligen förmögen på de trettiofem år som gått sedan Compeed såg dagens ljus. Med ett färskt jättestort skavsår som försvunnit som genom ett trolleri är man beredd att hävda att karlen också borde ha Nobelpris.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. S T R U M P O R är den enklaste lösningen i nya skor, finns ju nästan osynliga...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade naturligtvis strumpor. Hjälpte inte denna gång, kan jag lova.

      Radera
  2. Outch! Å det är nog bara du som kan beskriva smärtan och Compeed-behandlingen så himla bra. Jag kan nästan se dig framför mig efter din beskrivning.
    Så skönt att det fanns ett apotek "inom räckhåll" och att expediten var så hjälpsam.

    PS. Det enda jag saknar är såklart en bild på de kanoooonsnygga skorna. Det var en liten miss. DS

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för beröm!!!! Skorna - ett par beige boots från Massimo Dutti - blir det nog ingen bild på. Men de är snygga, tro mig!

      Radera
  3. Vilken målande beskrivning!
    Tack och lov för Compeed, de få gånger jag behövt dem. Men att i desperation sätta Compeed på en finger med svampinfektion, det var ingen hit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade en väninna från USA på beök. Hon fick skoskv. Flög hem med halva resväskan full av Compeed ...

      Radera
  4. Aj! Jag kan på avstånd känna med dig. Din beskrivning var verkligt "målande". Och skoskav är gräsligt.
    Har för egen del ytterst känsliga fötter och har rejäla "Copmeed" i alla väskor, ryggor och i flera jackor. Har lärt mig den "hårda vägen.
    Tack för den kemiska lektionen. Jga har bara vetat att"Compeed" fungerar men inte varför.
    Tänkte som BP att skorna nu är invigda och kanske kommer på bild. För egen del kör jag med "Sketchers" till promenader. (Och kan ha andra, snyggare, med i en väska om det är så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sketchers är lätta, det är väl deras stora fördel? På promenad kör jag "riktiga" gympadojor mest. Vill ju kunna trampa på, i hyfsad fart dessutom.

      Radera
  5. Ursäkta att jag ler när jag läser. Jag åkte till Sthlm med så bekväma stödstrumpor, tänkta för den långa bussresan. Att de var nya och gned sönder huden trots att skorna var bekväma, tänkte jag inte på.
    Precis som du haltade jag in på ett apotek och fick hänvisning till en stol i ett hörn ... och kunde fortsätta.
    Fantastisk uppfinning!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är nog fler som haft samma upplevelse! Verkligen en uppfinning man kan glädjas åt!
      Desto bättre om min text fick dig att le ...

      Radera