lördag, juli 30, 2022

Bokmärken kan också vara konst!

Fick ett bokmärke i present härom dagen. Det är unikt. Akrylfärg i pastelltoner på duk, signerat på baksidan. Konst.se/liane står det, och det betyder att Liane Åsberg nu inte bara ställer ut sina verk IRL, de kan också beskådas (och köpas) via den där nätsajten där väldigt många kreatörer väljer att synas.

Jag har känt Liane i över trettio år. Det är först nyligen som hon började måla på allvar, och hon har haft flera separatutställningar. Stora tavlor blir det oftast, starka färger. Mitt i den utställning som pågår just nu i galleriet Zinken Art på Hornsgatan 71 står hon och målar, barfota och färgfläckig från topp till tå, och ser bara lycklig ut!

Visst är det härligt med folk som vågar satsa, ta ett kliv framåt och tro på det de gör! Det blir röda "sålt-prickar" på Lianes väggar, så fler än hon blir glada av hennes bilder. Tavlan ni ser här ovan kan ni inte bli ägare till, för den har jag redan köpt. (Den på bilden nedan kanske finns kvar?) Men utställningen är öppen i helgen, också i morgon, söndag, till kl 19.

Veckans bokmärke, en lördagsserie på några bloggar, fick härmed ännu ett litet bidrag ...

Akryl på duk av Liane Åsberg.

Kanske hittar du
fler bokmärken hos Hannele, Gerd eller BP? Men det har glesnat rejält i ledet sedan Boklysten drog igång projektet "Veckans bokmärke". Det finns ju en gräns för hur många bokmärken man kan ha och hinna använda!

Copyright Klimakteriehäxan

8 kommentarer:

  1. Tack för tips! Ska gärna ta mig en vända förbi här och titta. Tycker jag vill se konst i "verkligheten" då de där framträder på ett särskilt sätt- Men fint också att det går att se på "nätet" för de som bor en bit ifrån.-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det kul att gå på en gallerirunda emellanåt, extra roligt om konstnären själv är på plats. Du träffar Liane hela söndagen! Hälsa från mig! Hoppas hon har några bokmärken kvar!

      Radera
  2. Vilken tur att du kommenterade mitt bokmärke och påpekade att du minsann också lagt upp ett. Du la ju upp ett inlägg efter, så jag missade inlägget.
    Ett riktigt fint och coolt bokmärke, inte en fejkar variant. Bra jobbat! Tavlan du köpte är WOW:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är bokmärket och, framför allt, tavlan fina?

      Radera
  3. Riktigt snyggt och alldeles unikt bokmärke!
    Gillar din inköpta tavla!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att köpa en tavla emellanåt ... men det börjar bli rätt trångt på mina väggar ... och bokmärken har jag också i överflöd!

      Radera
  4. Roligt att du är med med riktigt fint bokmärke (fick godkänna din kommentar manuellt)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blogspot har konstigheter för sig, inte ens sällan! Visst är det ett fint litet bokmärke!

      Radera