onsdag, juli 06, 2022

Gör vaccin mot bältros gratis NU!

Det blev dags för spruta nummer fyra i beredskapen som ska hålla covid-19 borta från min kropp. När sticket var avklarat (det är ju ett ögonblicks verk, tänk att det går så snabbt och är så enkelt!) kastade jag ur mig en fråga som legat och gnagt i mitt huvud riktigt länge: Kan man få vaccin mot bältros också, här och nu? 

Nej det kunde man ju inte. Bältrosvaccin är inte gratis, som medlen mot covid och influensa. Men sköterskan sa medan hon satte plåster på mitt osynliga stick att hon verkligen rekommenderade alla att ta den sprutan också. Hon hade haft bältros och det var inget hon önskade sin värsta ovän, sa hon med en rysning. /.../ 

Jag har nog pratat om att ta de där sprutorna i ett par år, minst, utan att det har blivit av. Faktum är att prislappen känts avskräckande, trots att vaccinet både skyddar mot smittan och dessutom lindrar symptomen om man ändå drabbas.  

En dos av Shingrix, det nyare vaccinet mot bältros som de flesta rekommenderar och som påstås ge ett drygt 90-procentigt skydd, kostar någonstans kring 2500 kronor. Eftersom två sprutor krävs blir kostnaden alltså det dubbla. /.../ 

Inte mindre än 30 000 personer får enligt Folkhälsomyndigheten bältros varje år i Sverige. Deras vårdbehov varierar, den som träffar läkare och får sin diagnos snabbt kan klara sig bättre, medan den som kommer till doktorn senare kan bli en patient för lång tid och därmed också en kännbar kostnad för samhället, en kostnad som klart överstiger priset för (det i och för sig dyra) vaccinet. 

Därför är det väl självklart att äldre personer borde erbjudas gratis vaccin mot bältros, precis som med säsongsinfluensa och lunginflammation. /.../ 

Någon sorts utredning pågår i ärendet, startad av Folkhälsomyndigheten 2018, men behöver man verkligen tveka när allt tyder på att alla skulle tjäna på att göra vaccin mot bältros gratis för samtliga äldre som vill ha det? Gör det NU!  /forts

Du läser hela min text om den förskräckliga sjukdomen bältros som drabbar äldre allra värst här, på News 55. Öppen för gratis läsning inledningvis, sedan blir den bara åtkomlig för sajtens prenumeranter. Den som vill prova News 55 Premium betalar bara en krona för första månaden. Maila om du är intresserad!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Instämmer helt! Har läst hela ditt inlägg i News 24.
    Jag fick bältros men hade turen att få medicin/tabletter - "Valaciclovir" ganska omedelbart och de hjälpte direkt. Men saken är ja att man måste få dem snabbt. Inte det enklaste inom svensk sjukvård.
    Tänkte också på att man kostnadsfritt får sprutan mot influensa så detta att skydda sig mot bältros är också viktigt.
    Vet att tidigare vaccin dock inte varit helt optimala.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken tur att du fick hjälp direkt!

      Radera
  2. Det lär ska finnas medicin som hjälper om man bara kommer till läkare så tidigt som --- var det två dygn efter att det slagit till. Jag har inte vaccinerat mig mot det. Tror ju att jag hade en lindrig släng av det när jag fick en handfull röda kliande utslag på ena sidan om naveln. Frågade bara en sjuksköterska, som trodde mer på det än på loppbett som resten av familjen gissade på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Två dygn är för länge! Fick du en så lindrig variant hade du tur.

      Radera
  3. Känner tre personer som drabbats av bältros, varav en var min svärmor. Å alla tre hade bältros i ansiktet. Kan lugnt säga att det INTE var roligt, varken för de drabbade eller för oss som fick se var bältros kan göra med ett ansikte. Nej, usch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan t o m sätta sig i ögonen - med risk för blindhet ... snacka om att man blir rädd!

      Radera
  4. Väldigt aktuellt, men att det var SÅÅ dyrt! Hutlöst! Jag vet också de som fått bältros och blivit väldigt dåliga, samtidigt som jag vet att om man får medicin i tid så lindrar det. Om man nu hinner komma intill i den ansträngda vården...
    Bra att du tar upp detta!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen dyrt. Fast värt det, säger de som haft sjukan och velat vara utan den erfarenheten.

      Radera
  5. Ja usch! Jag hade bältros när jag gick i mellanstadiet. Jag minns hur jag låg i sängen och grät för att det gjorde så ont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och då lär det vara sju resor värre för folk som är 50+ ... du måste ha haft en himla otur som fick det så ung!

      Radera
    2. Jag vet inte om det stämmer, men jag har hört att man ska ha haft vattkoppor innan man får bältros. Jag hade vattkoppor när jag var 6 månader.

      Radera
    3. Jo då så är det! (Står i min text om man läser hela versionen).

      Radera