måndag, juli 18, 2022

Klimakteriehäxor ska inte skämmas

Att den här bloggen trots sitt namn har extremt lite för att inte säga ingenting med klimakteriet att göra är ingen nyhet för den som hängt med mig ett tag. Inte ens när jag började blogga, för snart arton år sedan, brydde jag mig särskilt mycket om det där medicinska stadiet som alla kvinnor går igenom, menopausen. Jag har helt enkelt aldrig varit tillräckligt intresserad av hormoner.

Ändå har det genom åren hänt att jag stöter på folk som anser sig veta att jag energiskt ägnar mig åt att skriva om vallningar, humörsvängningar och andra ännu värre klimakteriebesvär. Jag har vänligt men bestämt upplyst dem om att den biten får andra klara av, förmodligen är folk med medicinska kunskaper betydligt bättre lämpade för uppgiften än jag är.

Nu visar det sig att någonting faktiskt har hänt på klimakteriefronten. Fast jag inte haft en susning (där är det igen, ointresset för hormonernas dans). Men naturligtvis vet jag att många kvinnor drabbas av rejäla besvär som de helst skulle vara utan.

En sådan person heter Åsa Melin. Hon producerar Klimakteriepodden, hittills över 250 avsnitt, och hon har hållit på med det i över fem år (utan tatt jag märkt något, inte hört ett enda faktiskt men om du blir nyfiken kan du klícka på länken!). Nu lyfts hon och podden fram av Svenska Dagbladet under vinjetten "Kaxiga klimakteriet".

Där får jag också veta att det numera finns en boknisch som kallas klim-lit. Där hamnar böcker som har kvinnor i klimakteriet som huvudpersoner. Maria Fogelberg Nelson har gått i bräschen och skrivit fem egna böcker på temat.

När jag började blogga och så småningom kunde ge ut Klimakteriehäxan i bokform var det förvisso flera som sa att titeln skulle skrämma bort köpare/läsare. En av dem var (och det är jag fortfarande lite häpen över) Amelia Adamo, som sedermera gjort sig till talesperson för lite äldre kvinnor.

Mitt eget klimakterium hörde förmodligen till de mildare, och vågorna av hetta som utan förvarning kunde skölja genom kroppen är ett minne blott. Men namnet Klimakteriehäxan behåller jag, och jag bär det med stolthet! Ingen "klimakteriehäxa" ska skämmas! Tack för att du hälsar på här!

UPPDATERING: Om du undrar varför min blogg heter Klimakteriehäxan så finns förklaringen här.

Copyright Klimakteriehäxan

10 kommentarer:

  1. Mycket intressant fick jag lära mig här nu på måndagsmorgonen.
    Jag måste tillstå att det var tack vare ditt bloggnamn som jag tittade in första gången här hos dig men inte med tanke på att du skulle skriva om klimakteriet, utan för att jag gillade ditt namn. Inget mera än det. Och givetvis ska du fortsätta vara Klimakteriehäxan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så bra att du inte blev bortskrämd! Jag försöker ägna min blogg åt en massa olika saker - utom hormoner, då ....

      Radera
  2. har läst ett par böcker i din genren, utan vallningar, din har jag också läst

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men i min nämns inga hormoner ...

      Radera
    2. inte i dessa böcker heller (bara minoritet har besvär, inte alla som man lätt kan tro)

      Radera
    3. Jag har också läst såna böcker, utan att veta att de fått en egen "etikett".

      Radera
  3. Måste medge att jag ofta funderat på varför du döpte din blogg till Klimakteriehäxan, för jag trodde ju att du skulle skriva inlägg som en "grumpy old woman" (tv-serien alltså).
    Har inte läst din bok och har ju inte följt dig från början heller. Kanske dag för att få en förklaring till ditt bloggnamn;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här finns förklaringen: https://klimakteriehaxan.blogspot.com/2004/12/vlkommen-till-klimakteriehxan.html

      Radera
  4. Minns att jag läste detta inlägg från 2016 när jag började följa dig. Tog nu en repris.
    Har inte läst en bok i genren- Jag hystorektomiopererades (Tog bort livmoder, äggledare och äggstockar)1984 då jag var 35 år och har sedan dess ätit östrogen. Och jag gör det fortfarande. Med mycket gott resultat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det förefaller som om definitionen av klim-lit är ganska lös i kanten ... och det spelar väl egentligen ingen roll! Bra att du mår bra med ö!

      Radera