tisdag, juli 12, 2022

Öst-, Väst- och Bästkusten

Sandhamn, Fjällbacka, Bohuslän. Svensk östkust, svensk västkust. Blir det så mycket finare?  Båda är ju Bästkusten.

I Sandhamn har jag (konstigt nog) aldrig varit, trots att det inte är långt dit från Stockholm. Fjällbacka har jag åtminstone passerat och såvitt jag minns har vi också stannat till där. Resten av Bohuslän är jag bättre bekant med, fast nu är det alldeles för länge sedan jag var där.

Viveca Sten har skrivit åtta deckare om morden i Sandhamn, jag har läst ett par stycken, underhållande. Camilla Läckberg satte Fjällbacka på kartan (i den mån inte Ingrid Bergman och Lars Schmidt redan hade gjort det) med tio böcker som utspelar sig i den stad där hon är född. Någon har jag läst, utan att bli jätteimponerad (lindrigt talat). Och Viveca Lärn hyllar också sina rötter genom att förlägga en rad romaner till västkustens övärld, där den fiktiva Saltön ligger. Man ska heller inte glömma hennes underbare barnboksfigur Eddie som bl a besöker Havets hus i Lysekil!

Böcker som utspelar sig på platser där jag skulle vilja semestra är temat för veckans tisdagstrio (med ursprung hos Ugglan), och när man som jag tillhör gruppen ressugna svenskar utan giltigt pass får man väl tänka på resmål inom landets gränser ... inga dåliga alternativ, i alla fall om man som jag gillar sol och hav, bad och vacker natur. Om jag får slänga in en kompletterande önskning så är det att inga maneter vill simma samtidigt som jag. 

Copyright Klimakteriehäxan

31 kommentarer:

  1. Finns många fina platser i Sverige också :)

    SvaraRadera
  2. känner ju till Viveca Lärns miljöer, riktigt göteborgskt, hennes böcker om Saltön är filmade på Skaftön, fick en fin bok av en vän som bor där

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är ännu mer förtjust i hennes barnböcker - serien om Eddie är lysande.

      Radera
  3. Anonym11:05 fm

    Älskar öst - och västkusten! Fina bokmiljöer! Vill inte heller bada samtidigt som maneterna… /Maria Bokologen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror man haft onödigt gott om maneter just i sommar i Bohuslän, har sett rysliga bilder!

      Radera
  4. Anonym12:24 em

    Älskar vatten i alla (bad)former men maneter är inte kul. Då är det bäst i poolen - fast vi hade ju dom där äckliga ”hajarna” ett år. Alltså nån typ av vattenskalbagge… KRAM Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag är som du, älskar vatten (utan stora vågor) att bada i!

      Radera
  5. Fina semestermål, alla tre. Vad gäller deckare från Fjällbacka försökte jag titta på en tv-serie på SVT play för ett tag sedan, men den var så illa dålig så jag slutade snart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte heller gillat det lilla jag sett av den serien.

      Radera
  6. Är inte så imponerad av Fjällbackaserien heller. Har däremot varit där.
    Öst- och västkusten är fina inte bara som bokmiljöer.

    SvaraRadera
  7. Har läst både serien om Fjällbacka och den om Sandhamn, men inte besökt ställena. Än.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje sommar säger jag att nu, nu ska jag ta båten till Sandhamn ... men det verkar aldrig bli av.

      Radera
  8. Fjällbacka har jag bara besökt genom Läckbergs böcker. Märkligt nog. Den lilla orten har länge lockat mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finns många små pärlor på Västkusten! Fjällbacka är en av dem.

      Radera
  9. Sverige är fantastiskt att semestra i och jag bara älskar Bohuslän.

    SvaraRadera
  10. Anonym6:22 em

    på sommaren vill en helst vara i Sverige antingen det regnar eller är solsken. Läckbergs böcker har jag inte läst. några stycken av Viveca Lärns tidigare har jag läst och så såg jag Saltön i TV

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sverige är ju fantastiskt, vi har tur!

      Radera
  11. Sandhamn har jag besökt, till och med seglat dit - på en segelbåt modell XXL alltså. Men har nästan lärt känna ön mera tack vara "Morden i Sandhamn" i bok och tv-form.
    Fjällbacka-morden tröttnade jag på - för mycket myspys för min smak.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag gillar också Sten bättre än Läckberg, men hon är ju i världstoppen sägs det ...

      Radera
  12. Alla kuster är väl Bästkusten!

    SvaraRadera
  13. Sandhamn gillar jag verkligen och allra mest i lågsäsong. Har läst ett par av Vivecka Stens böcker.
    Fjällbacka är väldigt trevligt men man behöver ju inte gilla Camilla Läckberg för det.
    Jag slår ett slag för Marstrand varifråm Anna Rosman skrivit en del böcker.
    Lysekil med Havets hus är värt besök och vad gäller Viveca Lärn gillar jag också hennes barnböcker.
    Men runt om i Sverige finns många fina boktrakter att besöka. Inte minst Norrland.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt sant! Marstrand var första stället jag semestrade på utan föräldrar ... Sen vill jag gärna påminna om Värmland också (förstås)

      Radera
  14. Varför inte sydkusten? Frågar jag, som bor på Skånes sydkust...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du tänkte Wallander? Jo för all del. Men sedan bovarna i Mankells böcker spetsade folk på vassa träpinnar (Den femte kvinnan) tappade jag lusten ... vilket inte hindrar att jag gillar Ystad! Men har inte varit så mycket på sydkusten annars.

      Radera
  15. Fina resmål! Det finns ju mycket som är värt ett besök hemma i Sverige!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör det verkligen, det ska man inte glömma bort!

      Radera
  16. Tur man bara har en kust, Norrlandskusten, men det börjar bli för många mord här...

    SvaraRadera