söndag, juli 17, 2022

Fylla, födelsedag, bilar och mat i skyltarnas värld (Wisti 1)

Tre jättestora skyltar har satts upp på Konserthusets ljusblå fasad. Skyltar som ingen som flanerar i trakten av Sergels torg i Stockholm kan missa. Därmot är budskapet en aning dunkelt, men om man googlar visar det sig att innanför dörrarna pågår en utställning som heter "Så långt näsan räcker"

Det är fri entré och det man möter är texter och bilder skapade av Kent Wisti, präst och konstnär med "satiriker" som extra etikett. Man kan också ha zoom-möte med de tecknade gubbarna ... Wisti utsågs 2017 till Årets förnyare inom Svenska kyrkan! Nästa gång jag är i närheten ska jag gå in. Utställningen finns kvar till 21 augusti, om jag läser rätt. 

En annan tecknare som också visste att gissla sin samtid och knepigheter i samhället var den argentinske Quino, mannen som skapade den unerbara Mafalda. I dag skulle Joaquin Salvador Lavado, som han egentligen hette, ha fyllt 90 (han dog för två år sedan) och det väljer Google att högtidlighålla med dagens doodle, den aktuella "skylten" som dyker upp när man ska använda söktjänsten. Vi som älskar Mafalda deltar i hyllningen! (Jag har alla tio böckerna i ursprungsserien med seriestripparna, på både spanska och svenska ...)

"Larssons bil" har skylt med en logga jag verkligen gillar! Tog äntligen dit bilen för yttre
och inre storstädning – rekond – och det var ett lyft, så du kan se detta som ren reklam.
Missa hur som helst inte den originella väggklockan.

Den här skylten finns på ett snabbmatställe vid E 18 vi stannat på .
Bra reklam eller inte? Maten var ganska god ändå.

Skyltsöndag som vanligt. Det som gäller är att visa skyltar man sprungit på, snygga, kloka, tokiga eller roliga eller vad som helst, faktiskt. BP listar folk som brukar skylta här.

Copyright Klimakteriehäxan

18 kommentarer:

  1. Kul utställning på Konserthuset! Jag gillar Kent Visti, följer honom på Instagram.
    Kul text på "äta ute-bilen" också!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ska verkligen försöka ta mig en titt på den där utställningen.

      Radera
  2. LillaSyster1:06 em

    Rekond är inte fel =)
    Ja äta ute är ju också gott, men efter ett tag längtar åtminstone jag efter hemlagad mat. Ha en bra söndag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hemma mest, ute ibland blir det för min del. Funkar bra tycker jag!

      Radera
  3. man får ha lite is i magen för att lockas äta efter den "lockande" reklam, roligt kanske, men skulle inte sätta upp den utanför UTErestaurang

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag äter gärna på krog emellanåt, och visst slipper man plocket i köket då!

      Radera
  4. Kommer du ihåg ordspråket som var så inne på 1980-talet: Man kan ha roligt utan sprit, men det är dumt att chansa. Det ordspråket tänkte jag på när jag såg affischen på Kulturhuset.
    Skoj med en doodle för Quino. Den som ansvarar för doodles hos Google måste ha spaltkilometer av personer och händelser som uppmärksammas ofta dagligen. Fantastiskt om du frågar mig.
    Larssons loggo är helt suverän. Stilren och såååå snygg. Å klockan - den villhöver jag:-)

    Tusen tack för din fina skyltning och länken:-)
    Å visst lever jag/vi efter mottot i sista skylten. Den stämmer och är klockren;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den minns jag!!! Googles doodle-verksamhet måste sysselsätta en hel redaktion. Imponerande.
      Idag lagade jag middagen alldeles själv ...

      Radera
  5. Tack för tipset om "Så långt näsan räcker" . Ska absolut ta mig en titt.
    Och visst är dte trevligt att då och så äta ute på en "bra " restaurang. Gör det gärna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi som bor på Södermalm har ju otroligt många bra matställen att välja på, på nära håll! Av olika typ och i skilda prisklasser. Så bra!

      Radera
  6. Att hålla köket rent och gå ut och äta gillas. Jag gör det inte ofta men det händer och visst tusan är det skönt att sätta sig ner när någon annan har lagat maten och sköter om bortstädandet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är härligt att bli lite bortskämd - men maten ska förstås vara god också ...

      Radera
  7. Sista skylten var roligast! Har sett en variant med ett hål i skeden också, lämpad för bantare...
    Wisti-skyltar visades också på Magasinet här i Falun när jag var där för några veckor sedan. Jag är måttligt förtjust..Larssons bil var ritad i rätt vinkel, riktigt snygg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bilen är kanonsnygg, vår blev också väldigt mycket snyggare efter besöket hos firman ... Ska i alla fall försöka gå in och kolla utställningen. Man kan ju gå ut väldigt fort igen om det är så!

      Radera
  8. Snygg skyltmix! Skulle vara kul att se utställningen där i Konserthuset.

    SvaraRadera
  9. Utställningen i konserthuset verkar intressant att besöka. Håller med om att Larssons bil har en fin logga och en originell väggklocka också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Rekommenderar Wisti-utställningen! Gick runt i dag, roligt och tänkvärt!

      Radera