fredag, juli 01, 2022

Vad händer om det händer?

Fem fredagsfrågor från Elisa Matilda har blivit en vana, även när fredagen känns lite ovanlig: gråa moln,vått på marken, regn i luften, vind i trädtopparna, ingen trängsel på badbryggan. Här kommer frågorna, fullständigt oberoende av vädret:

  1. Vad skulle hända om du försov dig? Ingenting. Mer än att frukosten blir lite sen. Har jag en tidig tid att passa har jag definitivt ordnat väckning.
  2. Vad skulle du göra om du vinner storvinsten? Skulle ge bort det mesta. Fast inte allt.
  3. Vad gör du om du missar bussen? Tar nästa buss. Eller går om det inte är stekhett, svinkallt eller ösregnar.
  4. Om du skulle låsa dig ute, vem kan släppa in dig? Två goda grannar och Sonen har nyckel.
  5. Vad skulle hända om du fick strömavbrott? Om det blir långvarigt oroar jag mig för godsakerna som finns i frysen.

Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. Knepigt med strömavbrott. Är det på sommaren förstörs kyl- och frysmaten. Är det på vintern så fryser man halvt ihjäl om man inte har vedkamin! Lyxigt att kunna ta nästa buss, jag kan få vänta tre timmar...Trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glesbygd har väl både för- och nackdelar. Svårt utan bil, tänker jag.

      Radera
  2. Nästan identiska svar här. Undrar om det har nåt att göra med att vi båda två är pensionärer;-)
    Å visst regnade det tidigt på morgonen här också, men sedan klarnade det upp så småningom. Nu är det en klarblå himmel som bakgrund - ordning återställd med andra ord:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag missade doppet i sjön igår - ska se till att det blir av i dag, man vet ju aldrig hur länge vi har varm sommar. Fast regn hotar i dag också.

      Radera
  3. Få konsekvenser för min del också om jag svarat. Men strömavbrott mer än ett dygn skulle kunna påverka en del av maten i kyl och frys.I alla fall sommartid. Men det finns ju annat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Frysen tål inte att vara utan ström särskilt länge. Glömmer aldrig en semester när vår blomvattnare fick ta hand om - och slänga - allt vi hade djupfryst. Frysen gick sönder.

      Radera
  4. Skulle också förlita mig på att grannarna skulle släppa in mig ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känns bra att ha placerat ut nyckel!

      Radera
  5. Jag oroar mig också för frysarna ifall bindor strömavbrott, vi har fyra (ja helt sjukt för två personer och en hund) men en ska bort och eftersom maken jagar är det ju även lite av en förvaringsplats för sånt kött. Men galet ändå! Men vi har en generator vi kan köra sommmaken säger ska funka, så jag litar på det. Och försöker tömma frysarna 😉 Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är jättebra med stor frys, självklart! Men usch om de brakar ihop ...

      Radera
  6. när den gamla frysen gick sönder så räddade vi 90%; dotter och min mor fick och av brödet gjorde vi finska kanelskorpor....

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket går definitivt att rädda om det inte gått för lång tid.

      Radera
  7. Det vore spännande att få se vad folk i allmänhet menar med "storvinst". Med tanke på att nästan alla svarat att dom ska ge bort sin vinst - fast inte allt - så har jag nog tänkt mig min "storvinst" lite för liten. Kan kanske bero på att jag nästan aldrig spelar, så chansen att vinna är minimal - och att jag därför nöjer mig med att få kanske 100.000. För mig skulle det vara en STOR vinst.....
    KRAM/Susie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med: 100 000 skulle verkligen klirra till! Men du slår huvudet på spiken: spelar man inte vinner man garanterat aldrig. Vi sitter i samma båt du och jag!

      Radera
  8. Strömavbrott skulle förmodligen påverka oss mer än vi tror om de bli långvariga. Vi är rätt skyddslösa utan el men vi får hoppas att det inte händer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen! Vi är otroligt beroende av el. Och saknar back up.

      Radera