måndag, juli 11, 2022

För oss som tror på UFO:s

Jag tillhör den grupp människor som inte bara tror på UFO:s, jag vet att de finns eftersom jag har ett antal. Fast inte av den där sorten som flyger i luften utan av de som uttyds UnFnished Objects. Alltså påbörjade handarbeten som aldrig blivit färdiga: tänkta tröjor som bara har ett bakstycke, gardiner som "sytts upp" med knappnålar, broderier som inte ens har halva antalet korsstygn på plats, dukar som aldrig fållats. 

Nog har jag förstått att jag inte är ensam i den där gruppen, men nu har jag verkligen upptäckt hur det ligger till: världen är så full av textila UFO:s att de fått en helt egen monter på Sy- och Hantverksfestivalen med det fyndiga namnet Handarbytet. Idén dök upp redan 2019 och nu är den etablerad.

Det går alltså ut på att man kan byta bort sitt eget påbörjade handarbete  och kanske bestämma sig för att slutföra någon annans! Eller bara lämna över det man själv övergett och hoppas att någon förbarmar sig. Svenska Dagbladet skrev om detta härom dagen, med start hos en kvinna som hade upptäckt tretton påbörjade men aldrig färdigstickade sjalar i sina gömmor.

För min del skulle jag aldrig våga räkna. Tyger, knappar, garner har jag i mängder, många stora idéer har jag haft och sett fantastiskt fina resultat framför mig. I fantasin alltså. Resultat som uteblivit eller i bästa fall fortfarande väntar på att bli verklighet ... Kanske borde jag satsa på handarbyte? Bra idé hur som helst!

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. bra idé, och jag trivs med mina 999 olästa böcker i mitt bibliotek

    SvaraRadera
  2. biblioteket erbjuder broderilektioner, inklusive material, och bra boktips, såg på biblioteket i dag, jag försöker lära barnbarnen lite sömnad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag kan sy men skulle kunna behöva lite utbildning i tålamod.

      Radera
  3. Bra idé och fyndigt namn!

    SvaraRadera
  4. Hahaha! Idén är strålande och namnet riktigt kreativt. Själv hör jag ju till skaran som inte har några UFOs alls i någon form, men som sagt idén är jättebra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag anstränger mig att inte skaffa några nya Ufo:s i alla fall ...

      Radera
  5. Nu handarbetar jag inte . Har aldrig gjort det. Men tanken är riktigt god. Namnet gillas också.

    SvaraRadera
  6. Anonym9:48 em

    Vilken utmärkt idé!
    Det är mer än 20 år sedan som jag hörde ett föredrag om bl.a. sånt som tynger ner oss och tar energi. Då lärde jag mig hur man behandlar UFO:n. Man slänger dem och tänker bara ”jaha, det var det!” Det var en underbar insikt. Alla mina halvfärdiga syprojekt och stickningar som jag tröttnat på, åkte till tippen. Kändes som att få syndernas förlåtelse (den kan man också få om trycker Ctrl+Alt+delete ...)
    Anonyma Bloggblad

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj! Det skulle jag aldrig klara. Handarbyte verkar mycket bättre alternativ än tippen.

      Radera