onsdag, juli 13, 2022

Slaktrester

Det låter lite smått äckligt, men det är det sannerligen inte. Mina "slaktrester" kommer från min motvilliga avrättning av levande blommor på balkongen. Jag har (lite löjligt, medges) märkvärdigt svårt att sätta saxen i friska gröna stjälkar, att slänga starka livskraftiga rötter även om de åtminstone för ogonblicket inte bjuder på någon prunkande ögonfröjd.

Fast även jag tvingas inse att allting har sitt slut. Ändå går det ju att förlänga de sista ögonblicken, se till att man fortfarande kan njuta, om än en kort stund, av blommorna! Att matcha dem med en handduk från Klässbols linneväveri i mönstret Gåsöga gör inte saken sämre, om du frågar mig. Margot Barolo och Ulrika Mårtensson har tagit fram det här fina rutmönstret, som 2016 fick pris som Årets textil. 

Och mina slaktrester hamnade nu på mitt köksbord i roliga svarta "djurkrukor", med anonym designer. De fanns på Hemtex för något år sedan. "Såg direkt att du skulle köpa dem", sa Dottern som var med. 
Hon känner mig ganska väl ... 

Copyright Klimakteriehäxan

14 kommentarer:

  1. så har jag alltid gjort, förlänger buketter och annat, men använder inte det bedrövliga kadaveriska substantiv

    SvaraRadera
  2. Anonym4:33 em

    Så piffigt det blev! Hemma i stan sätter jag inte alltid in växter, men här i stugan har jag små buketter överallt, även på dass. Vilda och tama om vartannat. Här finns så mycket att plocka av, då är det roligare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vill ha växter var jag än är. På den tiden när jag ofta bodde på hotell hade jag en liten plastvas i resväskan och jag såg alltid till att fylla den med något!

      Radera
  3. Anonym4:34 em

    Anonyma Bloggblad är det som plockar blommor.

    SvaraRadera
  4. Dom är ju såååå söta dina djurkrukor. Inte dumt alls att låta slaktavfallet leva några extra dagar på bordet i så originella vaser:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är de fina!!! Och pelargonresterna kan rent av tänkas bilda nya skott ... om man har tur ...

      Radera
  5. Fina slaktrester! :-)

    SvaraRadera
  6. Rubriken slaktrester lät otrevligt. Påminner mig om morfars slakt av grisar...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fattar det - men rubriker SKA ju dra intresse!!!

      Radera
  7. Gillade verkligen både slaktresterna och inte minst de snygga krukorna. Mönstret och handduken från Klässbos känns igen. Så snyggt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att piffa till vardagen mellan varven!

      Radera