lördag, juli 30, 2022

Veckans mening – om en hyllad "kulturman"

Ingmar Bergman må ha varit en osedvanligt skicklig filmskapare och en mycket god författare (jag gillar hans böcker mer än filmerna om man undantar "Fanny och Alexander") men som privatperson och man måste han kallas en första klassens skitstövel. Jag har läst hur han skildrats i flera böcker, Harriet Anderssons memoarer, sonen Daniel Bergmans "Hjärtat" och dottern Linn Ullman ger en entydig bild: Bergman är alltid sig själv närmast, dessutom gruvligt svartsjuk. De många barnen var han oftast helt ointresserad av, han kallade dem t o m "de jäkla djuren". Senast är det dottern Anna Bergman vars memoarer "Jag och min skugga" är nyutkomna. De ingår i Svenska Dagbladets variant på sommarläsning: två avsnitt två dagar i rad ur det som redaktionen bedömt vara intressanta självbiografier. Och ni vet hur det är: ur det man nyss läst plockar man upp Veckans mening om fått en att hejda sig mitt i texten om än aldrig så lite, efter uppmaning från Skriv-Robert, så det blir ett direkt citat från "kulturmannens" mun som blir veckans mening:

Barnen ville jag aldrig ens ha.

Copyright Klimakteriehäxan

12 kommentarer:

  1. Men så hemskt för barnen om de får läsa detta. Fast de kanske har märkt för längesen att han har den inställningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Barnen är alla förvisso vuxna, med råge, vid det här laget. Deras vittnesmål visar att ingen av dem hade nån kul barndom, även om det fanns korta "luckor" med kontakt med pappan. Och föga anade han väl att så många av dem skulle skriva böcker ...

      Radera
  2. Att han var en skitstövel visste jag inte, men jag ogillade honom även som filmmakare. Orkade inte mera än trettio minuter av Fanny och Alexander...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just den filmen tycker jag är jättebra faktiskt. Och flera av hans böcker har jag läst med stor behållning. Men när man får berättelserna om honom serverade av gamla älskarinnor och egna barn, ögonvittnesskildringar det inte finns någon anledning att ifrågasätta, klarnar bilden av en första klassens skitstövel.

      Radera
  3. Anonym7:19 em

    jag har läst både Daniel och Anna Bergmans memoarer. och jag minns den meningen. han hade ingen respekt för någon annan människa

    SvaraRadera
  4. Svar
    1. Sak samma med Linn Ullmans bok - som inte ger nån särskilt vacker bild av mamma Liv heller ...

      Radera
  5. Instämmer helt- Respekten hade han nog bara för sig själv- Undrar vilken diagnos IB skulle fått idag. Barnen tyckte han inte om men man kan ju då undra om han inte visste hur de blev till.
    Bara en tanke.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Han borde väl ha tvångssteriliserats - om inte med tvång så på egen begäran ...

      Radera
  6. Svar: Tusen tack för kommentaren på påpekandet att du visst hade lagt upp ett "konstnärligt bokmärke. Klart du hade. Anledningen att jag inte såg det är att la upp en "post" efteråt. Å lat som jag är scrolla jag inte neråt för att kolla om det finns tidigare inlägg. Men jag har åtgärdat det hela nu:->>>)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingen skada skedd!!! Ibland blir det mer än en post på en dag, oftast dock inte... men man kan aldrig vara riktigt säker ... :-D

      Radera
  7. Underlig människa. Saknas något väsentligt där. Aldrig gillat Bergman-filmer heller. Klaustrofobiskt, deppigt, sävligt... fattar inte storheten, men är ju heller inte särskilt finkulturell av mig förstås. :D

    SvaraRadera