torsdag, juli 21, 2022

Tjatigt

Visst är jag en äkta tjatmoster. 

Tänk bara på mitt otroligt flitiga ätande av bananpannkaka, i sällskap med färska bär (blåbär eller jordgubbar till exempel). Nästan dagligen och utan undantag suckar jag över hur fantastiskt god denna min vardagslunch är! Verkar aldrig tröttna.

En annan ständigt återkommande kommentar som hoppar ur min mun utan att jag hinner hindra den kommer när jag åker bil så här på sommaren. Rakt ut i hetluften ställer jag ideligen samma fråga: HUR stod vi ut när bilarna inte hade A/C?

Naturligtvis vet jag svaret: man hade fönstren nedvevade. Men det var inte idealiskt och en stor del av kroppen kom aldrig i åtnjutande av något svalkande luftdrag. Bevisligen gick det bra ändå, vi visste ju inte bättre.

För att fullborda min tjatiga trio finns en närbesläktad fråga som jag också kläcker ur mig onödigt ofta: HUR klarade vi oss innan Google fanns? En undring jag vet att jag är långt ifrån ensam om. Medan Nordisk Familjebok hör hemma på museum och Nationalencyklopedin inte är den totala framgång dess skapare en gång trodde på.

Visst, jag är en tjatmoster. Kan väl upprepa det också några gånger ...

Här finns receptet till bananpannkakan, svar om bilåkning förr och väldigt mycket mer!
Copyright Klimakteriehäxan

16 kommentarer:

  1. hoppas du plockar dina blåbär - och hallon - i skogen denna årstid?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har ganska gott om hallon. Fast i dag är de regnvåta.

      Radera
    2. gör inget, plocka på

      Radera
  2. Och då kan jag tjata om hur jag inte kan förstå att folk tycker det är så gott med bananpannkaka. Är ju så äckligt sött! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha det är kanongott! En banan och två ägg, det är allt som behövs. En del bananer är förstås sötare än andra ...

      Radera
  3. Anonym8:42 em

    Bra Böcker Lexikon, sista upplagan... En "dyr" bok per månad, pryder fortfarande en av våra bokhyllor...//Anna-Lena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo för all del, snygga böcker - men hur ofta används de? Förr i världen konsulterade vi Nordisk Familjebok hyggligt ofta.

      Radera
  4. Det mesta gick ju bra förr också- Både utan ac, Google och bananpannkaka- Men jag tar njyttjat gärna alla tre-

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo det gjorde ju det. Men nu är vi allt rätt å bortskämda ...

      Radera
  5. Jag känner en som vägrade dator, men som alltid tog fram sitt uppslagsverk och skrev in dödsdatum på kända människor och annat intressant som dök upp i nyheterna. Hans uppslagsverk uppdaterades ständigt. Jag är så tacksam över Google - en vän att hålla i handen när frågor hopas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men det gjorde ont i själen när jag tog bort Nordisk familjebok ur hyllan när min mamma hade dött. Minns hur högtidligt det var när de där stora böckern kom med posten, en efter en .. . och de användes verkligen! Jag lyckades till min stora glädje hitta en bekant som ville ärva dem. Skjutsade böckerna 15 mil hem till honom. Törs inte fråga om han har dem kvar än i dag!

      Radera
  6. Hahaha! Nu känner jag mig aningen... hur ska jag säga "annorlunda" här. För det första gillar jag varken bananer, än mindre pannkakor.

    Sedan har vi ingen A/C i vår bil heller, ingen riktig A/C alltså. Har faktiskt inte lidit av det heller om jag ska vara ärlig...

    Däremot håller jag helt med dig - vad f*n gjorde vi innan Google uppfanns. Å jag kan nästan förlåta folk som säger "Goggle" istället för "Google", men bara nästan;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bananpannkaka är inte banan, det är inte pannkaka - det är .... bananpannkaka! Så tacksam att jag hittat den! Lika tacksam, minst, över bilens A/C. Och Google!

      Radera
    2. Det där med "goggle" är verkligen en pina!

      Radera
  7. Nu var det ett tag sen jag gjorde bananpannkaka, men de tär verkligen en perfekt lunch! Haha, ja i vår amazon när jag var liten, fanns det inte nån AC, och mamma satt och rökte i bilen, men det fanns ett litet sidofönster...
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du milde som man rökte i bilen!!!! Helt otänkbart, hur kunde folk? Och med barn! Men så gjorde nog alla ...
      Ska strax fixa mig en bananpannkaka. Idag med färska hallon och lite blåbär dessutom ...

      Radera