fredag, juli 15, 2022

Hemmastadd

Sommar "hemma" i Chile, skildrad i fritt broderi av medlemmar i kvinnokooperativet
i Macul. Sitter sedan många år på väggen hemma hos oss. Ett annat litet mästerverk
från samma källa hittar du här!

Elisa Matilda har inte tagit bloggledigt än trots att vi är mitt i semestertider. Fem fredagsfrågor dyker troget upp även så här års! Fast nästa vecka kommer ingen ny utmaning, för DÅ har hon semester.

  1. Vad är hemma för dig, förutom där du faktiskt bor? Jag har den märkliga (o)vanan att jag säger "hemma" om stället där jag har för avsikt att sova. Alltså även om hotell fast jag inser att det kan verka lite udda ...
  2. Vad kan en gäst alltid lita på att du har hemma? Någonting att äta, någonting att dricka. Och vänligt bemötande.
  3. Vad är ett kännetecken för ditt hem? Ljust, många tavlor på väggarna, mycket blommor, många kuddar, böcker lite överallt, mycket som påminner om mina år i Latinamerika. (hoppsan, det där blev fler än ett!)
  4. Vad är något som fått följa med från tidigare boenden? Böckerna, porslin, glas och en del prylar.
  5. Hur hamnade du där du bor? Vi letade energiskt. Anser att det kunde inte ha slutat mycket bättre!
Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. Anonym11:53 fm

    vilka underbara broderier! säger en som sliter med skånskt yllebroderi. härligt att vara nöjd med sitt boende. det är viktigt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Superviktigt att gilla sitt hem! Och visst är broderade bilden jättefin! Glad att jg köpte den (och ett par till faktiskt)

      Radera
  2. men det är väl konstigt! varför blir en plötsligt anonym?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma sak händer med Bloggblad. Ingen aning om varför.

      Radera
  3. Man vill ju i alla fall kunna bjuda på något. Här hemma brukar det bli kaffe vi bjuder på.

    SvaraRadera
  4. Vad härligt det låter med saker från Latinamerika i hemmet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är det och jag har faktiskt lyckats behärska mig så det dräller inte av dem ...

      Radera
  5. har bara ett hem, sova kan jag lite varstans... hemma är det ljust, fönster åt alla håll, väggarna fulla med bokhyllor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har ju faktiskt två "riktiga" hem, i Stockholm och i Barndomslandet.

      Radera
  6. Så härligt att ni fann vad ni sökte! Jag bor jättebra men kollar iaf läget på bostadsmarknaden lite nu och då....Man blir verkligen glad av din färgsprakande tavla! Vi här i Norden är så försiktiga med färger, jag blir färggrannare för vart år som går, både i inredning och kläder. Ha en fin helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag älskar också färg, både på mig och runt omkring mig! Man FÅR synas!!!!!!!

      Radera
  7. Jag tycker att det låter som en trevlig vana att kunna säga hemma även om ett hotellrum. Hellre det än att känna sig hemlös.

    SvaraRadera
  8. Kommer att tänka på sången "wherever I lay my hat that's my home" i ditt första svar.😊

    SvaraRadera
  9. Är inget fan av broderier i vanliga fall. Men dina två tavlor bara älskar jag. Så annorlunda och färgglada de är. Förstår helt och hållet att de fick följa med dig hem till Sverige.
    Å du har rätt. Även om man befinner sig på semester och bor på hotell eller lägenhet, brular man ju säga att "nu går vi hem" när man bryter upp efter en kväll på en bar/restaurang.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Broderi kan vara så mycket, det är väl de här tavlorna bevis för!
      Nu var det så länge sen jag bodde på hotell att jag kanske inte skulle säga "gå hem" fram på kvällskvisten ... jo förresten, det skulle jag nog ...

      Radera
  10. Härliga broderier! Klatschiga! Jag har själv broderat tavlor så ock min mamma. Men det var då, det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korsstygn, kanske? Mitt tålamod har aldrig räckt till nåt stort i broderiväg.Det här kooperativet hade en stil som jag tror deltagarna var rätt så ensamma om. Men det var då det. Nu vet jag inte ens om det finns kvar.

      Radera
  11. Vilket underbart broderi! Jag gillar också färg, man blir så glad av färg! Härligt att säga hem även på hotell, det gör nog jag med, man går ju hem till hotellet på kvällen ;-)
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Hem" kan ju vara olika laddat! Visst är min tavla fin! (och den andra också om du klickade på den länken)

      Radera