torsdag, juli 07, 2022

Dagens ord 120

 BAGARVÄCKNING

-Då har man gått upp riktigt tidigt! Det var ofta nödvändigt förr i världen om man skulle ge sig ut på en semesterresa med något charterföretag. Och som jag minns det var det enda gången som ungarna glatt hoppade ur sängen i svinottan, trots att natten fortfarande var mörk och luften där ute kall. Men bagare blev de aldrig. Andra får sätta degen till vårt bröd ... man kommer långt med butikens bake off ... i alla fall om man tillhör sjusovarnas skara. Det gör jag. Som ju f n inte ens har ett giltigt pass!

8 kommentarer:

  1. inget charter när vi alldeles nyligen körde till Landvetter flygplats med barnbarn kl 04:04
    till bakning använder jag kalljäsning, behöver inte gå upp så tidigt för att få färskt bröd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har inte bakt eget bröd på jättelänge ...

      Radera
  2. Bagarväckning - det var ett helt nytt ord för mig. Kan bara säga att jag som vuxen är som dina barn, hoppar upp mitt i natten för att passa ett flygplan som tar mig på en semesterresa. Kan lugnt säga, att bara en semesterresa får mig att gå upp före klockan 09:00;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vissa saker gör uppstigningen enklare än andra ... men ack så länge sen jag for på semester!

      Radera
  3. Ler igenkännande. Numer åker jag ytterst sällan charter och skulle jag göra det är jag noga med alla flygtider. Brukar ordna resor på egen hand och med flyg som passar mig.
    Gillade ordet bargarväckning.
    Här hemma är det maken som bakar så jag kommer när frukostbrödet är klart.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kanske skulle försöka sig på ett litet bak igen ... nygräddat kan väl funka rätt långt fram på dagen också eller hur?

      Radera
  4. Anonym11:30 em

    Bra ord för ett yrke som inte skulle passa mig. Nattvakt däremot ...om jag inte vore så mörkrädd.
    Men måste jag upp ”miss i nassen” så går det. Jag ställer in mig på att inte bli utsövd, all packning måste vara precis färdig - hoppa i kläderna och iväg. Stå och gotta sig i duschen är bara att glömma, eller njuta av kaffe ...
    T.o.m. när jag bara ska till Linköping och måste upp vid 06 för att hinna med buss och bussbyte, är allt framställt - snabb frukost hinner jag då.
    Hur jag kunde jobba i många år och gå upp vid 06 ... näe, fattar inte. Men jag tror att jag la mig vid 22 och inte efter 00 som nu.
    Bloggblad

    SvaraRadera