söndag, juli 24, 2022

Skyltat och ätbart

Skyltat och klart ännu en söndag, denna gång finns ett tema hos mig: ätbart. Och skyltarnas storlek är klart behärskad. Skyltsöndagens beskyddare är BP som listat skyltande bloggare här.

Sarah Bernhard har fått ge namn till biskvien som har mörk chokladfyllning i stället
för smörkräm. Sarah B var en fransk skådespelerska, aktiv och superberömd kring
förra sekelskiftet. När hon besökte Danmark skapade en konditor i Köpenhamn den
här kakan till hennes ära, alltid med namnskylt (numera i a f). Hoppas hon fick smaka!

Inte så stort men definitivt kärvt budskap från vägkrog mitt i Sverige.

Lappen som fanns inuti lyckokakan som serverades på asiatiska snabbmatsrestaurangen
kallas härmed för skylt. Budskapet vill man gärna ta till sig!
Copyright Klimakteriehäxan

22 kommentarer:

  1. nu gäller bakverk med färska bär, Sarah får vänta till hösten, rikare behöver jag inte bli

    SvaraRadera
    Svar
    1. Färska bär en njutning inte minst så här års. När man kan plocka dem själv.

      Radera
    2. bärbakelser finns på varje café så här års

      Radera
  2. Snyggt och gott skyltat! Och en liten Sarah Bernard skulle jag gärna smaka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sarah passar perfekt till kaffet!

      Radera
  3. Mmmm biskvin så gott =) Jo bättre att äta än att svälat. Snyggt skyltat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Svält är inte något att eftersträva ...

      Radera
  4. Haha, ja bättre att äta än svälta, dock är det svårt tycker jag att hitta bra mat på vägkrogarna. Sista skylten är underbar, haha! Snyggt skyltat!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ibland är det ok, ibland rent av gott. Ibland blir det McDonalds ...

      Radera
  5. Nu vet jag äntligen var Sarah Bernhard bakelsen kommer ifrån. Har undrat det många gånger, då min godisgris till chef nämligen alltid åt just en sådan bakelse när vi fikade.
    Skylt nummer två - klockrent:-)
    Skylt nummer tre - hahaha:-)
    En himla rolig och absolut ätbar skyltning:-) Tusen tack för den och länken:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Sarahs historia härmed klarlagd! Men du sätter förstås aldrig tänderna i en sån.

      Radera
  6. Jag kan absolut tänka mig en Sarah! Till en god kopp kaffe gjord på nymalade bönor. Tror att kombinatinonen är perfekt.
    De två andra skyltarna fick mig att le stort. :) Ät annars så svälter du ihjäl, ungefär.
    Det där med att bli rik har jag givit upp med, men jag klarar mig bra i alla fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man kan ju vara rik på olika sätt ...och det är ju jättebra! Hoppas du unnar dig en Sarah utan att vänta för länge. Lite guldkant kan man behöva!

      Radera
  7. Den där Sarah Bernhard biskvien med den mörka chokladfyllning får en att fuktas i munnen. Lyckokakan en sådan trevlig skylt, vad innehöll lyckokakan förutom skylten tro...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jämför man lyckokakan med Sarah B innehåller den asiatiska varianten i princip ingenting mer än luft innesluten i ett sockrigt skal ...

      Radera
  8. Anonym9:26 fm

    De biskvierna är goda.
    Skylten på vägkrogen lockar en inte att äta där.
    Hoppfull skylt i lyckokakan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä jag är också lite konfunderad över hur de tänker på vägkrogen ...

      Radera
  9. Mmmmmm ... Sarah Bernhard, en riktig favorit!
    Gillar den lilla skylten i lyckokakan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Skylten" i lyckokakan är roligare än själva kakan ...

      Radera